door George Sluizer Rudolf van den Berg speelt mij De Pen toe... De volgende dag zit ik al op zijn balkonnetje in Venice, want ik ben in Hollywood om een film te cas ten en een paar mensen te ont moeten op de AFM (American Film Market). Alweer een Hollander met een been buiten de deur van de Nederlandse filmindustrie. Wie kom ik tegen in het kantoor tegenover waar ik moet zijn bij de Sony-Studios Paul Verhoeven (die moeite heeft zijn nieuwe film "The Hollow Man" te casten omdat de hoofdrolspeler voor de helft van de film onzichtbaar is en geen filmster voor slechts 50% te zien wil zijn.) Wie zit er toe vallig aan dezelfde dining-table bij de Directors Guild Awards: Ate de Jong. Wie kom ik tegen op de receptie vooraf: Kees van Oostrum (van Het Bittere Kruid"Dan belt Theo van de Sande op (fotografie "Blade" en "Cruel Intentions"). Nee... hij ziet zijn ex-baas Jan de Bont niet zo vaak meer. Mike van Diem was er niet, want die is druk bezig met zijn Amerikaans avon tuur. Marleen Gorris is mis schien in Holland voor zij weer naar de V.S. teruggaat...Enfin, waarom zou de hele Nederlandse filmwereld - ik bedoel de makers - niet emigreren. Emigratie, ik heb er een film over gemaakt Dying to go home" waar niemand in Holland naar toe wou. Gelukkig dat Miramax interesse heeft getoond voor de remake-rights. Ik heb voorgesteld dat de hoofd rol gespeeld wordt door een Nederlandse regisseur in de V.S. die "Dying to go home to Holland" is. Ja, op de AFM kunnen wel leuke dingen gebeuren. Op de badges is je naam goed te lezen. Ik sta vlak bij het Loews Hotel waar de AFM wordt gehouden bij een rood stoplicht te wachten om over te steken. Een man staat naast mij te wachten. Hij kijkt op borsthoogte naar mijn badge en na enig nadenken zegt hij "You made THE VANISHING God, I loved that film...I mean the American one with Jeff Bridges, not that Dutch film (het klonk net als Clinton met "that woman"), that arthouse shit, I saw that too, I like action and happy endings". Ik keek de man aan en stak over - het rood was intussen groen geworden - en terwijl we samen naar de AFM liepen, zei hij "You want to do the next Jean-Claude van Damme movie, I've done them all, I've made 150 features in the last 10 years, come to my office here (suite 500 zoveel), we make the deal and start shooting next month". Ik werd licht argwanend zoals een goede Calvinist betaamt. Ik vroeg aan de persoon met wie ik een afspraak had of hij meneer X - laat ik hem zo noemen - kende. "Jazeker, hij heeft de eerste van Damme movies gemaakt, maar niet de betere, de meest recente. Hij heeft een studio in the valley met de grootste verzameling tweedehands-auto's van Hollywood, hij doet in autocrashes en explosies. Met dat geld maakt hij films aan de lopende band". Ik dacht aan twee dingen tegelijkertijd: aan Dick Maas in de Raadhuisstraat met zijn tram op wielen en aan mijn film "UTZ ik had de vernietiging van de 18e eeuwse Meissen por selein collectie aan die man kunnen uitbesteden. Armin Mueller-Stahl zit nu toch ook al in Hollywood. Ik heb, na diep innerlijk beraad en veel wikken en wegen, uiteindelijk besloten om Suite 500 zoveel niet binnen te treden... P.S. Misschien schrijf je Jean- Claude's naam "van Dam" en niet "van Damme". Ik moet tot mijn schande beken nen, ik heb nooit een film van onze Belgische krachtpatser gezien. George Sluizer De Pen geef ik door aan Dick Maas. In elk nummer van Holland Film Nieuws schrijft een gast een column over zijn of haar ervaringen in de (Nederlandse) filmsector. "De Pen" waarmee deze columnist te werk gaat wordt hem of haar toegespeeld door de persoon die in het afgelopen nummer de column voor zijn of haar rekening heeft genomen. 1 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 57