Tl Uil b< IS T'T'If MAG HET Gefeliciteerd? 1 Sm Ift'^df^L FILM JAARBOEK 1998 IN AANTOCHT Jj ^L K* Tm gik Op 7 mei vindt de presentatie plaats van het Filmjaarboek 1998, alweer de vierde aflevering in de nieuwe reeks die met het extra dikke jaarboek 1990-'95 begon. Ook nu weer kunnen NFC leden het jaarboek met korting bestellen Het Filmjaarboek 1998 staat onder redactie van Hans Beerekamp, Harry Peters en Gerwin Tamsma en bevat korte beschrijvin gen en uitgebreide cast- en creditgegevens van alle (bijna 250) tussen 1 janu ari en 31 december 1998 in Nederland uitgebrachte bioscoopfilms. Het boek telt ruim 200 pagina's en evenveel foto's. In dit nieuwe Filmjaarboek zijn naast de filmdistributeurs opnieuw ook de videodis tributeurs vermeld, zodat de besproken films zowel voor professionele gebrui kers als particulieren een voudig traceerbaar zijn. Ook de bezoekcijfers zijn weer opgenomen, met aan vullingen op de gegevens van 1997. Via een cumula tieve titel- en regisseursindex zijn alle voorgaande jaarboeken vanaf 1990 toegankelijk gemaakt. Tenslotte bevat het Filmjaarboek 1998 naast een algemeen jaaroverzicht tevens uitvoerige beschouwin gen over filmdistributie in Nederland en het gerucht makende manifest 'Dogme 95'. Hierin bepleiten o.a. de Scandinavische cineasten Lars von Trier en Thomas Vinterberg ("Festen") een terugkeer naar cinematografische eenvoud als reactie op de special effects-cultuur van Hollywood. Kortom, niet alleen voor filmprogrammeurs maar voor iedere rechtgeaarde filmliefhebber is het Filmjaarboek 1998 een onmisbare bron van informa tie. Het Filmjaarboek 1998 wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de Stichting Nederlands Fonds voor de Film. Citroen Nederland is hoofdsponsor van deze uitgave. In samenwerking met Uitgeverij International Theatre Film Books en Stichting Filmuitgaven stelt de NFC ook dit jaar haar leden weer in de gelegen heid het jaarboek tegen een gereduceerde prijs te bestellen. Het enige wat u daarvoor hoeft te doen is de in dit nummer van Holland Film Nieuws bijge voegde kaart invullen en terugsturen. U krijgt het Filmjaarboek 1998 dan binnen twee weken na ver schijning toegestuurd. Deze vraag is het thema van dit artikel. Ietsje meer wat? Ietsje meer point of sale (pos) materiaal, ietsje meer inzet, ietsje meer weten, om maar een paar dingen te noemen. Wat schieten wij op met ietsje meer? Natuurlijk resulteert "ietsje meer" in "ietsje meer" bonnen. Meer bonnen is meer bioscoopbezoek door F. Smit Ietsje meer weten Dat de bioscoopbon van grote waarde is voor de branche weten we. Dat de meesten van u dit onderschrijven weten we. Dat 21% van de bezoe kers, die aan de kassa komt met een bon anders niet zou zijn gekomen weten wij ook. Maar dat getal komt uit onderzoek dat in 1993 voor het laatst is gedaan. Om de bon zo goed mogelijk in de markt te kunnen zetten, willen wij vijf jaar na de introductie van de Nationale Bioscoopbon ietsje meer weten over de kopers en de inleve- raars. Binnenkort zal in samenwerking met NFC Onderzoek een nieuw onderzoek gedaan worden naar de waarde van de bon voor de branche. Als wij "ietsje meer" weten, kunnen wij... Ietsje meer pos-materiaal De maanden november en december hebben onze stoutste verwachtingen overtroffen. Aan de ver koopstijging van 38% in de bioscopen liggen natuurlijk meerdere factoren ten grondslag. Eén willen wij even belichten: "ietsje meer" pos mate riaal. "Het is weer cadeautjestijd" werd door mid del van een 35 mm commer cial, een poster en de toonbank displays gecom municeerd. De twee special edi- tions werden door middel van posters onder de aandacht gebracht. De introduc tie van het filmblik (en de soundtrack actie) werd ondersteund met posters en dia's. Dan was er nog de buffetactie met Coca-Cola. Kortom de bioscoopbon eiste "ietsje meer" ruimte op... en het resultaat was boven verwachting. Citroen ^h.^^^^^^^^^ presenteert a L 'jêf ia Alle bioscoopfilms va^998 - oek 1 fk. 36S flagen per 'f 2 4

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 62