loop het grootste deel van de film in een soort lingerie uit het jaar 1800 rond. Daar hebben ze me mooi tuk mee gehad". BARRY SONNENFELD heeft de "Theorie van Twee": Twee dingen. Nummer een: ik ben opgegroeid met de televisieshow. Ik vond hem geweldig. Het was een soort James Bond in het Wilde Westen. Nummer twee: ik voel de mij ertoe aangetrokken, omdat ik er van houd om iets ouds, wat er allang is, opnieuw uit te vinden. Toen ik klein was vond ik Robert Conrad de tofste vent, die er bestond. Nu, in 1999, vind ik Will Smith de bink. Bo Welch was de produc tion-designer. Hij heeft eerder "Men In Black", "Beetlejuice" en "Edward Scissorhands' gedaan. Het idee was: hoe zou het geweest zijn om in 1869 een science fiction-film te maken? Dus geeft het een soort Jules Verne gevoel. Heel veel hydrau lisch gedoe met balken en drui pende vloeistoffen. De slechte rik, Dr. Loveless, heeft een soort "benen nijd", dus zijn er overal spinnen. Zijn vernietigingswa pen is de gigantische tarantula. Alles ziet er uit alsof het uit 1869 komt. Hij heeft ook nog een oude tank en een trein en nog veel meer technische snuf jes. Het zijn eigenlijk twee din gen, die zo'n soort film nodig heeft. Ten eerste de verhouding tussen de mensen, in dit geval Kevin, Will en Salma. Ten twee de heb je een echte slechterik nodig, in dit geval Kenneth Branagh, want de 'good guys' zijn net zulke helden als de 'bad guys' slecht zijn. Bij Kenneth hebben we digitaal bij elk shot zijn benen verwijderd. Hij zit in een rolstoel en is er des duivels over. Voor mij was Salma de grote ontdekking van de film, omdat ze nog nooit in een komedie gespeeld had. Ik heb een zeer specifieke smaak wat betreft humor. Twee dingen: les een is dat de acteurs het publiek nooit mogen laten merken dat wat ze zeggen grappig is en les twee is dat ze het heel snel moe ten zeggen. Ik zeg bij het regisse ren altijd: "Zeg het sneller". Ik wist niet of Salma dat zou kun nen. Ze komt over als een sexy Lucille Ball. Ze is erg grappig en doet net of ze het niet is. Ik denk dat deze film haar wel ver der zal helpen. Will is zoiets als een chemisch spulletje, dat je bij andere stoffen doet om ze te combineren, een soort elixer. Met wie je hem ook in een kamer zet, het klikt. Kevin is enorm aanwezig en echt leuk. Ik geloof dat je nooit twee grapjas sen in een film moet hebben. Neem Ricky Ricardo en Lucille Ball of Gracie Allen en George Burns. Of Tommy Lee Jones en Will Smith in "Men In Black", de ene serieus, de andere leuk. Wat ook goed is van de film is dat Will heel anders is dan men hem kent. Hij ziet er uit als James Bond. Mijn vrouw kwam vaak even op de set kijken en dan vroeg ze: "Is er iemand op deze planeet mooier dan Will?". Van mijn part blijf ik nog 10 of 20 jaar regisseren, als ik maar met Will Smith kan werken. En nooit meer een film met zoveel visuele effecten!" JON PETERS herkent Barbra in Barry: Dit was een unieke gelegenheid om eens iets heel nieuws en origineels te doen. De tv-serie 3 O

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 69