a ui o z o z "Titanic"-jaar 1998: de eindafrekening O H UI U. Nu bijna alle resultaten bij de NFC verwerkt zijn, is het mogelijk de balans op te maken van het bioscoopjaar 1998. De eerste vragen die dan worden gesteld zijn uiter aard: hoeveel bezoekers zijn er geweest, c.q. is de 20 mil joen bereikt? Hoe groot is de toename ten opzichte van 1997? Wat is de top 10 of top 100? Enzovoort. Voor veel lezers zal een blik op de top 50 hiernaast en op de grafiek (stijgende lijn: o.k.!) meer dan voldoende zijn. Voor wie iets langer stil wil staan bij het succesjaar 1998 volgt op deze pagina's een toelichting. door drs. J. Ott - 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 0,0 Ten eerste: Jawel, de magische grens van 20 miljoen bezoekers is bereikt. Er zijn 20.117.000 kaartjes verkocht, samen goed voor een recette van ruim 257 miljoen gulden. Ten opzichte van 1997 is hiermee het bezoek 6% gestegen en de recette 11%. Dat de recette meer is gestegen dan het bezoek is voor een belangrijk deel te verklaren doordat voor een aantal topfilms in verband met hun lengte in veel bioscopen een hogere ticketprijs werd bere kend (o.a. "Titanic" en "Saving Private Ryan"). De onderstaande grafieken geven de totalen per vier weken weer; de vette lijn is 1998, de onder broken lijn is het gemiddelde van de voorafgaande drie jaar ('95- '97). In de grafieken is duidelijk te zien dat de toename vooral te danken is aan de eerste helft van het jaar en dat de rest van het jaar gemiddeld kan worden genoemd. Dat er begin 1998 één specifieke film draaide die maan denlang volle zalen trok kunt u zich vast nog wel herinneren. Met name de kleinere steden (50 tot 200 duizend bezoekers) heb ben hiervan de vruchten geplukt; zij bereikten gemiddeld een toe name in de jaartotalen van wel 20%. Ook nieuwbouw (in '97 of '98) speelde hierin soms een rol: per periode van vier weken bezoek (min.) *~i--------------v----------------------------- ^^- x s^s> ------------------------------------ 25 - jaartotalen bezoek (min.) 20 15 10- 5 - recette (min. NL6) recette (mlr .NLG) 200- 150- 100- 50- ■1998 gemiddelde '95-'97 in Spijkenisse, Veenendaal en Heerenveen werden de resultaten meer dan verdubbeld. De meest rechtse grafieken spre ken voor zichzelf: de afgelopen vijf jaar vormen een stijgende lijn. Filmaanbod 1998 De jaarresultaten van de filmdis tributeurs vertonen onderling soms grote schommelingen. Dat is inherent aan het product film, waarvan de potentie sterk wisselt en vaak moeilijk is te voorspel len. Naast Columbia Tristar Fox Films, de verhuurder van "Titanic", boekte Warner Bros. in 1998 goede resultaten ten opzichte van 1997 (en hiermee ook de Nederlandse film, lees: "Abeltje"). Over het aanbod even een paar feiten op een rij: Columbia bracht de meeste blockbusters (minimaal 80 kopieën) uit, namelijk 5. UIP bracht de meeste kopieën in omloop: 945. Warner Bros. bracht van de grotere distribu teurs het laagste aantal titels uit (17), maar het gemiddelde aan tal kopieën per film was het hoogst: 50. RCV bracht het hoogste aantal titels uit, name lijk 31. Cinemien bracht de meeste Europese (niet- Nederlandse) films uit; 12. PolyGram deed dit op de grootste schaal; 181 kopieën. Het Filmmuseum had de meeste films uit de rest van de wereld: 7 films uit m.n. Azië en Zuid- Amerika. 3 2

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 71