om te kijken of er in de nieuwe grote bioscoop in Vlissingen een doorstart gemaakt kon worden." Geen organigram Er werd een bestuur gevormd met daarin Jos Verpaalen, docent in Goes en filmgek, Mineke van Gelder, voorzitter van Zeeland Nazomer Festivals en voorzitter van Cinema Middelburg, Hans Houmes, accountant, de financiële man, Ad Weststrate voor de locatie en de zakelijke leiding, Leo Hannewijk die zich vooral bezig houdt met de programmering en als voorzitter Hedy d'Ancona, in wie ze een voorzitter vonden met een landelijke bekendheid en grote ervaring en bekwaamheid met culturele organisaties. Het is een kleine club, die vrij willig de organisatie van dit fes tival naast hun 'normale' werk zaamheden op zich heeft geno men. Er is geen duidelijke taak omschrijving, iedereen doet wat er gedaan moet worden, met natuurlijk de accenten op ieders kwaliteiten. Daarnaast wordt het personeel van CineCity op grote schaal ingezet om mee te helpen bij de voorbereidingen en tijdens het festival. The Publicity Company werd ingeschakeld voor de publi citeit en ook van sponsorzijde sen maar mensen zijn veel flexi beler geworden. Ze gaan van de Efteling naar een pianoconcert, 'Star Wars' en Peter Green- away." Begin juli werd er nog hard gewerkt aan de programmering. Die hangt onder andere af van distributeurs die de release ver vroegen ("Eyes Wide Shut"), van films die in Rotterdam in pre mière willen ("Felicia's Journey" van Atom Egoyan), van films die LEO HANNEWIJK: "VROEGER WAS ER EEN BERLIJNSE MUUR TUSSEN DE PUBLIEKSFILMS EN DE ARTHOUSE FILMS, MAAR MENSEN ZIJN VEEL FLEXIBELER GEWORDEN. ZE GAAN VAN DE EFTELING NAAR EEN PIANOCONCERT, 'STAR WARS' EN PETER GREENAWAY." komt professionele hulp op per soneelsgebied. Zo kun je dus met lef en "Gewoon dóen" (de Zeeuwse aanpak) en "De tele foon pakken en gewoon regelen" een nieuw festival van de grond krijgen. Over de muur Maar naast lef en energie, is er ook een visie. In de programme ring wordt de theoretische schei ding tussen publieksfilm en art- film ter discussie gesteld. Er wordt ingespeeld op de tendens dat het publiek van publieks films en de arthouse-fans zich aan het mengen zijn. "Vroeger was daar een Berlijnse muur tus- in Utrecht beter passen ("Rembrandt van Rijn"), en van films, gepland voor unreleased, die toch opgepikt worden (Woody Allen) en van filmma kers die net niet op tijd klaar zijn (Erik de Bruyn's "Wilde Mossels"). In ieder geval zullen onder andere te zien zijn "The Haunting" van Jan de Bont, "8 1/2 Women" van Peter Greenaway, "The Straight Story" van David Lynch, "Mifunes Sidste Sang" van Soren Kragh- Jacobson, "Los Amantes Del Circulo Polar" van Julio Medem, "Ca Commence Aujourd'Hui" van Bertrand Tavernier, "Tea With Mussolini" van Zefferelli en "The Astronaut's Wife" van Rand Ravich. Een van de bijprogramma's is de Ierse film. Er zullen ongeveer tien Ierse films vertoond worden die (nog) niet uitgebracht zijn in Nederland. Waarom Ierland? Leo Hannewijk: "Door een aan tal recente belastingmaatregelen in Ierland is er de afgelopen jaren een enorme diversiteit aan films gemaakt, door zowel jonge als gevestigde regisseurs. Het is een interessant filmland. Wij vinden het boeiend om de oogst te vertonen." Films die vertoond zullen worden zijn in ieder geval: "Sweety Barrett" van Stephen Bradley, "Agnes Brown" van Anjelica Huston, "Dancing At Lughnasa" van Pat O'Connor, "This Is My Father" van Paul Quinn, "Angela's Ashes" van Alan Parker, "Accelerator" van Vinny Murphy en "Crush Proof" van Paul Tickell. Guinness spon sort dit programmaonderdeel; het café van de bioscoop wordt voor die week ingericht als Irish pub, met elke avond live-muziek van Ierse bandjes. Een ander programmaonderdeel, een "plantje dat we uitzetten voor de toekomst, dat nog moet groeien", is het programmaon derdeel unreleased. Films die niet eerder op de Nederlandse festi vals hebben gedraaid, niet zijn opgepikt door een distributeur,

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 10