Berichten van NFC Marketing De juli maand ligt achter ons en dat is tra ditioneel de periode om terug te kijken op de activiteiten van het eerste half jaar. Zoals iedereen weet ligt de nadruk van de acties die NFC Marketing namens de branche onderneemt immers in het voorjaar: FilmFan, De Verkiezing van de Beste Bioscoopfilm, de Nationale Bioscoopdagen en de Nationale 2-voor-1 actie. door Luud Berings JUNI: NATIONALE ESSO FILMMAAND ALLE FILMS IN ALLE BIOSCOPEN ALLE DAGEN VAN DE WEEK Nationale Bioscoopdagen In het vorige nummer heeft u reeds een evaluatie kunnen lezen van de Nationale Bioscoopdagen. Met 200.000 bezoekers over twee dagen, hebben we toch weer meer publiek weten te bereiken dan in enig jaar daarvoor! Omdat er natuurlijk met de ervaringen van voorgaande jaren in het achterhoofd, veel extra voorstellingen gepland waren en het bezoek zich dus meer kon spreiden, was het bezoek per voorstelling relatief laag. Mede om die reden voelde menigeen de Bioscoopdagen jammer genoeg niet echt als succes. Vele bioscoopexploitanten klaag den in 1998 over overvolle zalen met "koopjesjagers". Veruit het grootste deel van de ondervraag de bedrijfsleiders bleek wel voor stander van voortzetting van de Bioscoopdag. Het was dus zaak in 1999 te zorgen voor minder druk op de voorstellingen en tevens voor een hogere drempel om de echte "koopjesjagers" niet aan te lokken. Dit leidde tot twee besluiten: 1. Twee dagen i.p.v. van een dag. Hierdoor zou er minder druk op de voorstellingen komen. De bezoeker zou een prettiger bioscoopervaring kunnen hebben. Wij meen den hiermee aan het eerste bezwaar tegemoet te komen. 2. De prijs werd verhoogd van 5,-naar 7,50. De gedachte hierachter was dat de "koopjesjagers" minder zouden worden aangetrokken. In alle eerlijkheid kunnen we stellen dat dat niet echt te controleren valt. Maar als we op de reacties van de bedrijfsleiders afgaan, lijkt dat wel enigszins het geval. Voor de Bioscoopdagen in 2000 is NFC Marketing nu druk bezig de vragenlijsten te bestuderen. Naar aanleiding van de uitkomst zal er in oktober een voorstel komen over eventuele aanpas singen op het mechanisme. Uiteraard zullen wij u daar van op de hoogte houden. Mochten er onder u mensen zijn, die voorstellen of ideeën hebben, dan houden wij ons daarvoor uiteraard van harte aanbevolen. 2-voor-1 actie De 2-voor-1 actie was dit jaar niet het succes dat we in 1998 en in 1997 mochten hebben. 330.000 actiebezoekers tegen 900.000 in de twee voorgaande jaren. Daaraan liggen verschil lende redenen ten grondslag. Natuurlijk was er in de eerste plaats geen "Titanic" dit jaar. In 1998 ging ongeveer 30% van het 2-voor-l publiek naar die film! De rest van het filmaanbod was niet echt fantastisch dit jaar. Esso is niet zo groot als Shell en de Postbank. Zeker waar, maar er zijn toch ongeveer 3.500.000 bonnetjes door Esso in de markt gezet en dat is maar 1.000.000 minder dan Shell. Bovendien kreeg de consument dit jaar een bonnetje per tankbeurt (dus ook brommers en motoren) en niet per 25 liter zoals bij Shell. Tijdens de 2-voor-l periode dit jaar liepen er maar liefst zeven andere acties in de verschillende bioscopen, georganiseerd door zowel distributeurs als sommige exploitanten! Verder hebben de verschillende branchegenoten aangegeven dat de Esso actie dit jaar minder bij hen "leefde". Er zijn er velen geweest die in hun eigen recla me-uitingen de Esso actie niet meenamen. Hierdoor is de nodi ge communicatiekracht onbenut 1 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 13