E DIA'S ALLE AANDACHT VOOR EEN ONDERGESNEEUWD MEDIUM m H U H tt O Cine-View Advertising BV OL Ll Lii CD Het recent betrokken kantoor van Cine- View ligt te blakeren in de zon op een industrieterrein in Hilversum. Ondanks de tropische temperatuur gaat het werk echter gewoon door: sommige bedrijven willen juist in de zomermaanden adverteren in de bioscoop. tekst door Lucienne Kleisen foto's door Nel Davelaar Een bioscoop met airco klinkt overigens erg aanlokkelijk van daag. De zes aanwezige medewer kers van Cine-View laten hun goede humeur echter niet beder ven door de warmte. Met een ventilator op tafel en een drankje voor de neus praten ze enthou siast over hun werk. "Onze hoofdtaak is de verkoop van diareclame," vertelt Piet Davelaar, directeur van Cine- View. "Eind jaren '80 waren er nog drie organisaties op het gebied van bioscoopreclame, te weten Cloeck en Moedigh, Cinescope en Carpa-Harpo. Een aantal van ons komt van Cinescope, ik zelf ook. We zijn daar op een gegeven moment ook begonnen met trailervertoningen op video in de foyers. In 1992 werden er plannen gesmeed om dit te gaan exploiteren als consu mentenproduct. Hieruit is in 1993 de Biosband ontstaan. In 1993 is, door de samenwer king tussen Cloeck en Moedigh en Cinescope, Cine-View Advertising BV opgericht. Cine- View ging toen alle diareclame activiteiten van deze onderne mingen uitvoeren. Begin 1994 heb ik deze BV overgenomen omdat ik voldoende mogelijkhe den zag om de diareclame zelf standig te gaan exploiteren. Het was toch een beetje een onderge sneeuwd medium. Het stond nog vaak bekend als ouderwets en statisch, maar nu is het juist een heel flexibel medium. Diareclame kan in zeer korte tijd geregeld worden. Er wordt dan ook steeds meer gebruik van gemaakt, door zowel lokale, regionale als lande lijke adverteerders." Cine-View is inmiddels een volle dig zelfstandig bedrijf met twaalf vaste medewerkers en een aantal freelancers. Het houdt zich naast de dia's ook bezig met exploitatie van reclame op het Internet, in winkelcentra en op de Beverwij kse Bazaar. De eigen website op Internet (www.cine- view.nl) geeft dagelijks film- nieuws, publiceert de Citroen Film Top 10, première-overzich ten en een prijsvraag. Zusteronderneming Cine-View Publishing geeft de Biosband en Biosdisk uit, met previews van nieuwe bioscoopfilms. Deze BV specialiseert zich verder in com merciële multimedia-toepassin- gen. Maarten von Winning is Dia's De (bijna) complete crew van Cine-View. V.l.n.r. Maarten von Winning, John Soumang, Karel Luijkx, Branko Falentijn, Marty Froon, Anita Hegie, Maarten Buursen, Ab Koeleman, Willeke van Elburg, Ellen Pol, Piet Davelaar en George de Geus (Lia Sloot ont breekt op de foto wegens vakantie). 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 15