o z O U II Z UI O N BC UI afgelopen jaren nu effect gehad op het bezoek in deze periode? Om deze vraag te kunnen beantwoorden zet ik een aantal feiten op een rij (zie ook tabel 2): Het is bekend dat het bios coopbezoek de afgelopen jaren is toegenomen: het bezoek was de afgelopen vier jaar ('95-'98) 20% hoger dan in begin jaren negentig ('92- '94), de recette is zelfs met 22% gestegen. In de weken waarin de laatste jaren zomeracties werden gehouden, is de toename van het bezoek aanzienlijk hoger: in deze periode is het gemid delde weekbezoek 50% hoger dan voorheen. Hoewel hier natuurlijk vrij kaarten bij zitten is de recette stijging ook hoger dan in de rest van het jaar, namelijk +29%. Of deze toename te danken is aan de 2-voor-l acties, is moeilijk vast te stellen; het kan ook een indirect gevolg zijn, namelijk doordat distributeurs die vertrouwen hebben in de actie meer en betere films uitbrengen in deze periode. Tabel 2 gemiddelde weekresultaten NL bezoek recette '92-'94 292.000 3.493.000 '95-'98 349.000 4.254.000 toename 20% 22% idem in periode juni t/m half juli bezoek recette '92-'94 224.000 2.565.000 '95-'98 337.000 3.314.000 toename 50% 29% Profiel van de actie bezoekers De verhouding manlijke en vrouwelijke bezoekers was ongeveer een op een, vorige jaren bevonden zich onder de actiebezoekers duidelijk meer vrouwen. De leeftijdsopbouw van het actiepubliek is ieder jaar vrij wel gelijk: Tieners 20% Twintigers 40% Dertigers 20% Veertigplussers 20% Bezoekers die eenmaal hebben besloten naar de film te gaan zijn vastberaden: indien de gekozen film niet draait of is uitverkocht zou 74% een ande re film uitkiezen. Actiebezoekers zijn nog minder kieskeurig; van hen zou 16% afzien van het voorgenomen bioscoopbezoek. Driekwart van de actiebezoe kers had zijn/ haar vouchers zelf 'getankt' en niet van iemand anders gekregen. Eén kwart van hen was hiervoor speciaal naar een Esso station gegaan. Deze percentages zijn gelijk aan die van de Shell actie in 1997. Van de actiebezoekers zou 65% ook zonder de actie naar de bioscoop zijn gegaan, althans dat zeggen ze zelf. Men zal echter niet altijd willen toege ven dat men zich heeft laten verleiden door kortingsbon nen. Nog eens 15% zegt het bezoekmoment door de actie te hebben vervroegd of uitge steld. Conclusie Het aantal bezoekers dat gebruik maakte van de actie was lager dan bij de vorige zomeracties. Het aantal 'normale' bezoekers was echter voor de tijd van het jaar redelijk goed te noemen. De recette was door het lagere aantal vrijkaarten zelfs hoger dan normaal. De resultaten in juni zijn in ieder geval hoger dan in de jaren dat er geen zomeracties werden georgani seerd (zie tabel 2). Uiteraard zal het succes van een dergelijke actie altijd mede afhangen van de actiepartner, het filmaanbod en het klimaat. Van de actiebezoekers is mini maal 20% zuiver additioneel. Het positieve effect van de actie kan echter veel verder strekken, door bijvoorbeeld de publiciteit die met een actie is gemoeid, de mond op mond reclame van actiebezoekers en eventueel her- halingsbezoek als gevolg van de (nieuwe) kennismaking met de bioscoopbeleving "Entrapment" en "The Matrix" waren de best bezochte films tijdens de Nationale ESSO filmmaand 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 22