NOG MEER GELUIDSKANALEN Z I u h UI Met de komst van "Star Wars: Episode I - The Phantom Menace", wordt tevens een nieuw geluidsformaat geïntroduceerd te weten Digital Surround EX. Dit nieuwe for maat dat is ontwikkeld door Dolby Laboratories en Lucasfilm THX, wordt toege past bij alle bestaande digitale weergave- systemen. door Ronald Rosbeek NEDERLANDSE PREMIERE DOLBY DIGITAL EX IN HOLLYWOUD IN WOUDRICHEM t X w fli ,.-■. - Bij zowel Dolby SRD, Sony SDDS als DTS is het "surround" verdeeld over twee separate kanalen namelijk links (LS) en rechts (RS). Met een dergelijke opstelling ontstaat er aan de achterkant van de zaal een soort "gat". Aan de frontzijde zijn er immers drie kanalen (bij SDDS vijf), links en rechts is een sur- roundkanaal en achter is er eigenlijk niets. Bij het "Surround EX" proces vormen surround-speakers aan de ach terzijde van de zaal een separaat kanaal. Deze worden door een eigen versterker als zodanig aan gestuurd. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid zogenaamd 360 graden pans te maken, zeg maar ronddraaien van het geluid. Hoe zit dat dan, vraagt u zich misschien af? Is er op de film nog plaats voor een extra kanaal en komen er uit mijn 5.1 ge luidsprocessor nu ineens zeven kanalen geluid in plaats van zes? Het antwoord is simpelweg "nee". De techniek die wordt gebruikt om het extra surround- kanaal te genereren is een oude bekende namelijk "pro-logic". De eerste cinemaprocessor uit de zeventiger jaren, de Dolby CP50 werkte volgens dit sys teem. Bij optisch-analoge weer gave wordt dit principe trou wens nog steeds gebruikt. Een dergelijke 35 MM-print bevat tenslotte maar twee geluidska nalen (links en rechts), terwijl wij geluid over vier kanalen horen. Wanneer het linker en rechter geluidsspoor identiek zijn, zeg maar "mono" is, of mono-componenten bevat, stuurt de pro-logic dit signaal naar het center-kanaal. Vandaar Dit alles moet ook nog eens automatisch geschakeld kunnen worden. Voorts moet het EX kanaal door een extra stereo versterker aangestuurd worden en moet de achterwand van de zaal van een even aantal sur- roundspeakers worden voorzien. De kosten voor een dergelijke uitbreiding bedragen ongeveer tien- a vijftienduizend gulden, afhankelijk van de bestaande dat dialogen op een optisch- analoge print altijd mono zijn. Dit is noodzakelijk om het cen ter-kanaal aan te kunnen stu ren. De weergave van het sur- round-kanaal daarentegen wordt geactiveerd door zogenaamde fase-verschuiving. Eenvoudig gezegd komt het hierop neer dat bij de opname van het geluid, links' en rechts een fractie van een seconde in tijd worden ver legd, op de momenten dat weer gave via het surround verlangd wordt. De cinema-processor detecteert deze fase-verschuiving en stuurt het surround-kanaal aan. Deze pro-logic decoding is samen met verschillende equalizers ondergebracht in een aparte unit die op de markt wordt gebracht als ES- of EX surround-unit. Wat moet er nu veranderen aan een bestaande 5.1 installatie, als er EX-surround verlangd wordt? In de eerste plaats een eerder genoemde unit. Er is keuze uit drie verschillende merken namelijk Dolby, Smart en DTS. Het koppelen van verschillende merken kan op enige problemen stuiten. Immers de achter sur round-speakers vormen bij EX een achter-mono-kanaal, terwijl bij weergave van 5.1 digitaal de ene helft deel moet uitmaken van links surround (LS) en de andere helft van rechts (RS). Uit Woudrichem kwam het bericht dat in bioscoop Hollywoud het nieuwe Dolby EX systeem inmiddels is geïnstalleerd. Exploitant Laban Duijnhouwer is trots op deze primeur en hoopt met George Lucas'"Star Wars Episode 1: The Phantom Menace" Woudrichem en de wijde omtrek te laten meegenieten van deze meest recente innovatie op het gebied van bioscoopgeluid. 4 situatie. Voor alle duidelijkheid, alle EX gecodeerde films kunnen zonder problemen over een bestaande 5.1 installatie weerge geven worden! En nu maar zoe ken naar een plaats waar we nog meer speakers kunnen ophangen. Misschien aan het plafond? 2 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 25