J UI Q Wie zijn oor goed te luister legt, weet dat het rommelt in het Nederlandse bioscoopbedrijf. De vergelijking met het weer is niet eens zo onaardig: hoe langer de hitte aanhoudt, hoe groter de kans dat het tot ontlading komt tijdens een forse onweers bui. Hoe aangenaam de verkoeling ook kan zijn die met een bui gepaard gaat, niemand ziet de door onweer aangerichte schade graag in zijn achtertuin. Aangezien ik niet ben aangesteld om Erwin Krol te vervangen, maar om ervoor te zorgen dat Holland Film Nieuws niet alleen een 'aar dig krantje' is voor het bioscoopbedrijf, maar bovenal de rol vervult van interne informatie voorziener, zie ik het als mijn'taak om het met u te hebben over die dreigende regenbui. Hier en daar valt te beluisteren dat er mensen zijn die zich zorgen maken over de collectivi- teitsgeest in onze sector. Of om het even heel concreet maken: men maakt zich zorgen over de wijze waarop wij ons als branche bezighou den met de collectieve marketing. Er wordt (ook internationaal) met de nodige bewonde ring gekeken naar ons samenwerken op bran cheniveau. Toch vindt een aantal mensen uit onze sector dat wij te ver doorschieten met die collectiviteit. Luister maar naar de geluiden omtrent de Easy Blue actie van NFC Marketing. Toch meent weer een andere groep dat we de collectiviteit juist aan het verliezen zijn, door minder frequent met elkaar aan tafel te zitten en vooral door iedereen een eigen weg in te laten slaan. Cruciaal in dit hele verhaal is de wijze waarop wij ervoor zorgen dat bedrij f sgenoten met elkaar blijven communiceren. Ja, lieve mensen nu komen we weer op het gebied waar ik mij als communicatiewetenschapper als een vis in het water voel. Wij beschikken als sector niet alleen over een wervelend roddelcircuit (wat iedereen lekker scherp houdt), maar ook over een aantal uitstekende methoden om de wen selijke informatie uit te wisselen. Zo zijn er de NFC Contactdagen en dagen van filmverhuur ders waar grote groepen elkaar ontmoeten; zo hebben we de regiobijeenkomsten die NFC Marketing dit najaar weer oppakt en de kader- dagen van de bioscoopconcerns. Last hut not least, we hebben Holland Film Nieuws. Ja, ik weet het, ik heb gemakkelijk praten omdat ik het magazine zelf in elkaar zet, maar dit blad is toch echt de plaats waar u veel informatie over onze bedrijfstak vindt. Ik kan u dan ook alleen maar aanraden om het blad elke keer gewoon goed te lezen. Op die manier komt u er bijvoorbeeld in dit nummer achter waar NFC Marketing zich momenteel mee bezighoudt en waarom zij dat allemaal doet. Ook komt u te weten wat de resultaten zijn van de Esso actie omdat NFC Onderzoek de cijfers heeft geanalyseerd en wat dieper ingaat op de losgekomen reacties van zowel publiek als bedrijfsleiders. Verder krijgt u de ins and outs rondom de invoering van ons nieuwe betaalmiddel, de Euro, en de gevolgen daarvan. Naast deze informatie afkomstig van de NFC, is er de inbreng van het team van HFN zelf. Een evenement waar wij eenvoudigweg niet omheen kunnen is Film by the Sea. Niet omdat de bladmanager een van de geestelijk vaders van het nieuwe festival is (hij heeft er zelfs een hekel aan als we enige aandacht aan hem besteden), maar omdat Film by the Sea een festival wordt waarmee film bij een breed publiek onder de aandacht wordt gebracht. Daarom verdient het, net als alle andere festi vals in een blad als dit, alle aandacht. Mag ik uw aandacht voor Holland Film Nieuws nummer 29? Jeroen Huijsdens Eindredacteur U

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 3