leg van de aanbieders van film-
educatie. Tot deze aanbieders be
horen naast de projecten FilmFan
en Moviezone onder andere orga
nisaties als het International
Documentary Festival Amsterdam
(IDFA), het Internationaal Film
Festival van Rotterdam, de
Stichting MEI, Cinekid en het
Nederlands Instituut voor
Animatiefilm (NIAf).
Gezien de op de loer liggende
belangenverstrengeling ten aan
zien van de verdeling van subsi
diegeld, voorzag het plan van de
voortrekkersgroep - zoals de
betrokkenen werden genoemd -
niet in een voorstel ten aanzien
van de verdeling van de beschik
bare subsidie. Besloten werd het
plan niet direct te verzwaren met
een discussie over geld. Het gaat
er van uit dat alle aanbieders
vooralsnog zelfstandig blijven en
ook als zodanig verantwoordelijk
zijn voor het sluitend krijgen van
de begroting.
Uiteindelijk bleek dat alle aanwe
zigen zich in grote lijnen konden
vinden in het voorstel. Daarmee
werden bezwaren weggenomen
om te komen tot de oprichting
van een netwerk voor filmeduca-
tie. Voor het einde van het jaar
zal na overleg met het Ministerie
van OCenW de formele oprich
ting van het netwerk een feit
kunnen zijn.
Was het ochtendprogramma
vooral gericht op saamhorigheid,
tijdens het middaggedeelte werd
datgene gedaan waar het toch
opmerkelijk vaak aan schort, het
luisteren naar docenten van het
voortgezet onderwijs. Tijdens de
discussie, die werd geleid door
festivalvoorzitter Hedy dAncona,
werd er al snel een aantal zaken
duidelijk.
Zo bestaat er bij docenten sterke
behoefte om films die worden
aangeboden, van tevoren te kun
nen zien zodat de leraar kan
inschatten of de film wel geschikt
is voor zijn of haar klas. Een
praktisch bezwaar dat daarbij
direct om te hoek komt kijken is
dat docenten over te weinig tijd
beschikken om diverse films te
kunnen 'previewen', ook al wor
den deze op videocassette
beschikbaar gesteld.
Waar de aanwezige docenten het
panel, dat bestond uit Herman
de Wit van het Nederlands Film
Festival, Willemien van Aalst van
het IDFA, Henk Camping van
Moviezone en Femie Willems
van FilmFan, ook op wezen was
het ontbreken van concreet les
materiaal. Men doelde daarbij
onder andere op materiaal in de
vorm van een videocassette met
fragmenten van de film en waar
devolle achtergrondinformatie.
Ook bleek er een grote behoefte
te bestaan aan een filmlijst, te
vergelijken met een literatuurlijst.
Hoewel de oprichting van het
netwerk filmeducatie als coördi
nerend centrum door de leraren
werd verwelkomd, werd er wel
duidelijk dat er qua afstemming
en lesmateriaal nog een aardige
weg te bewandelen is. Het was
dan ook niet vreemd dat iedereen
zich aan het einde van het debat
kon vinden in de opmerking dat
Staatssecretaris Van der Ploeg
filmeducatie in zijn komende
Kunstenplan niet kan en mag
negeren.
Organisatoren
van FilmFan en
Moviezone
werden aan
docenten voor
gesteld.
V.l.n.r.: Ad van
Dam, Femie
Willems
(FilmFan) en
Henk Camping
Angela Visser
(Moviezone).
In gesprek met docenten
i o