Angie
Sullivan
tijdens het
'spotten'.
v.l.n.r.:
Lelitha,
Hannah en
Angela op de
vergelijk-
afdeling.
troleerd op kabels of andere
beschadigingen in de film.
Verder geven de vergelijkers aan
waar de film start en wat het
eerste beeld is. Dan kan de film
naar het eigenlijke lab om de
tekst met laserstralen in te
branden. Is de tekst eenmaal
ingebrand, dan kan hij er nooit
meer af."
24 uur paraat
Omdat het titelen zorgvuldig
moet gebeuren, kost het redelijk
wat tijd. Het spotten van de
film duurt gemiddeld een dag,
de vergelijkafdeling heeft zeker
twee uur nodig en het definitie
ve inbranden kost acht a tien
uur. Deze tijden zijn natuurlijk
afhankelijk van de lengte van de
film. Het betekent wel dat er bij
Titra vierentwintig uur per dag
gewerkt wordt. Met name de
titelaars, ofwel de lasermannen,
werken in drie-ploegendienst in
drukke tijden. De titelaars zor
gen na het inbranden van de
teksten nog voor het wassen en
reinigen van de films, om de
teksten goed scherp te krijgen.
Vervolgens wordt een aantal
aktes gedraaid in de showroom
ter controle. Elke eerste kopie is
helemaal te zien, waarbij men
ook let op de vertaling en spel
fouten en dergelijke. Dit kan
dan eventueel worden aangepast
bij de volgende kopieën. Bij het
wisselen van de ploegen contro
leert men altijd alle machines.
Titra heeft negen grote laserma
chines staan, waarmee ze alle
grote producties aankunnen.
De tweeëntwintig medewerkers
van Titra zijn als volgt verdeeld:
twee spotters, een tekstver
werking, een expeditie, een
technische dienst, vijf verge
lijkers, negen titelaars, een
planning, een administratie
en een directeur.
Spotten
Angie Sullivan is bezig met
het spotten van een film. Ze
ziet de film op een klein
beeldscherm en voert de
timecodes op de juiste plaats
in. Soms moet ze een aantal
keer heen en weer spoelen,
om exact de goede plek te
vinden waar een ondertitel
straks moet beginnen en ein
digen. Als je zo de hele dag
films voorbij ziet komen, ga je
dan nog weleens naar de
bioscoop? Angie: 'Als ik een
film heel goed vind ga ik nog
weleens met mijn man of een
vriendin naar de film Het is
toch anders als je op je gemak
zit te kijken op een groot
scherm. Deze week zou ik eigen
lijk naar 'Hideous Kinky' gaan,
maar het is er nog niet van
gekomen. Films die ik heel mooi
vind zijn 'Ravenous' en
'Bulworth'."
Gebruikte kopieën
Op de vergelijkafdeling vind ik
Lelitha Boedhoe, Hannah
Zaher Saïdi-Laghmick en
Angela Singh. Afwezig zijn hun
collega's Rita Grevenstuk-
Sewbalksing en Maltie
Jagdewsing. Lelitha werkt nu
twee jaar bij Titra: "Het is hier
wel leuk, maar soms word je
weleens een beetje moe van
elkaar." Angela denkt dat elk
werk een beetje eentonig
wordt op den duur. Zij con
troleert het liefst gebruikte
filmkopieën, omdat je daar
meer werk aan hebt. "Dat
klopt," zegt Lelitha. "Daar zit
ten meer lassen in, dus heb je
wat meer te doen. Dit is nor
maal gesproken vrij gemakke
lijk werk. Je gaat wel anders
naar films kijken in de bios
coop, meer naar de techni
sche kwaliteit. Je let op de
titels en of de lassen goed
lopen. Het is niet meer alleen
'oh leuk'. Dat sluipt er lang
zaam in." Angela houdt het
meest van waargebeurde ver
halen en vindt 'Amistad' een
goeie film. "Nadat je bent uit-
1 8