JONG GELEERD OUD GEDAAN
wk^ tÉB
u
u
V mJtM
D
h
v i^iJ^tH
II
'kt- Si r***< -J
Of het nu een toevallige samenloop van
omstandigheden is geweest of een goed
doordachte zet van de festivalorganisatie,
tijdens Film by the Sea werd er uitgebreid
gesproken over twee sterk uiteenlopende
doelgroepen die van groot belang zijn voor
de toekomst van het Nederlandse film- en
bioscoopbedrijf: senioren en kinderen.
tekst: L. Kleisen en J. Huijsdens
foto's: L. de Meester
BV ">8BBfri ^BJ
m £flï BriPfia» 1 A.
Bk ^H BJr jtjffj MÈë
i^fte» m
"Ze maken veel herrie en ze
zien er raar uit enzo
Dat is een van de opmerkingen
die gemaakt werd over jongeren
in het debat 'De bioscoop voor
alle leeftijden'. Panellid Matthijs
van Heijningen komt met deze
observatie en hij stelt dat oude
ren zich daardoor bedreigd kun
nen voelen. Maar is dat de reden
dat ouderen niet meer naar de
film gaan? Tijdens het anderhalf
uur durende debat onder leiding
van Hedy d'Ancona komen er
nog heel wat andere oorzaken op
tafel.
Oud is IN Beeld
De derde aflevering van de film
festivalreeks Oud is IN Beeld is
ingepast in Film by the Sea. Het
festival richt zich nadrukkelijk op
een publiek van alle leeftijden.
Dit is in de geest van 1999, het
VN-jaar voor de Ouderen, dat als
motto heeft 'Naar een samenle
ving voor alle leeftijden'. In het
kader van Oud is IN Beeld is een
debat georganiseerd met de NFC
over de vraag of senioren een ver
waarloosde groep is in de bios
coop. Hennie Klein Hesselink
(vertegenwoordigster Ouderen
uit Zeeland), Matthijs van
Heijningen (SIGMA), Esther
Kollman (marketing Cinemien),
Huub Roeving, Anne Marie Steen
(LBL), Gerard Bunnik (ANF),
GerTielen (NPOL) en Luud
Berings (NFC Marketing) vorm
den het panel. Samen met zo'n
50 bezoekers hebben zij op 15
september verschillende antwoor
den gegeven op deze vraag.
Bovendien zijn er diverse waarde
volle suggesties gedaan waarmee
de bioscoop inderdaad weer iets
voor alle leeftijden kan worden.
Zonder leesbril
In Nederland hebben wij te
maken met een sterke jeugdcul-
tuur, zeker vergeleken met de ons
omringende landen. Jongeren
zijn prominent aanwezig in onze
samenleving. Ouderen worden
hierdoor vaak op het verkeerde
been gezet. Zij denken dat alle
bioscoopbezoekers 'zo jong' zijn,
terwijl in werkelijkheid meer dan
de helft van de filmgangers
boven de dertig is, stelt Luud
Berings. Het kan dus geen kwaad
eens iets aan die beeldvorming te
veranderen. Dat valt echter niet
mee, vindt Esther Kollman:
"Ouderen zijn marketingtech
nisch gezien een moeilijk te
bereiken doelgroep. Wij moeten
de informatie op een andere
manier gaan brengen." Dat kan
al door kleine verbeteringen, bij
voorbeeld door het lettertype van
de filmladder te vergroten tot
leesbaar-zonder-leesbril.
Daarnaast moeten mogelijk vol
komen nieuwe informatiekana
len benut gaan worden, zoals
gebruikmaken van ouderenver-
enigingen. Deze weten doorgaans
hun leden prima te mobiliseren
voor activiteiten. Om de infor
matievoorziening te verbeteren,
zal de groep 40+ bovendien in
meer groepen onderscheiden
moeten worden, meent Ger
Tielen. Pas dan kun je mensen
heel specifiek benaderen met een
voor hen geschikt aanbod.
Hennie Klein Hesselink bevestigt
de belangrijke rol die informatie
heeft: "Wij ouderen zijn de film
eigenlijk vergeten als uitje, terwijl
we de schouwburg wel bezoeken.
Nu ik de laatste tijd veel bezig
ben met film, krijg ik vanzelf
weer zin om te gaan."
Drempels verlagen
Naast een verkeerde beeldvor
ming (film is voor jongeren),