DAGBOEKIMPRESSIE HOLLAK) FILM HOUSE CANNES 2000
Voor de eerste keer werd het
Internationale Film Festival van Cannes
opgeluisterd door het Holland Film House,
een ontmoetingsplaats voor Nederlandse
vertegenwoordigers uit de filmsector. Een
van de organisatoren, Fred de Haas, hield
voor Holland Film Nieuws een dagboek bij.
door: F. de Haas
De Grolsch bar
7 mei
Het is zondag. Vandaag komen
de Grolsch-bouwers met hun
vrachtwagen aan. Het blijkt dat
de wandpanelen en vloerdelen
ergens bij een brouwerij depot zijn
aangekomen en pas dinsdag kun
nen worden opgehaald. Er is
maandag een Franse nationale
feestdag! Desondanks kan het op
bouwen van het terras wel begin
nen. Het is geen mooi weer, het
regent, waait en het is koud. Ik
hoor dat het thuis 28 graden is.
8 tot en met 10 mei
De inrichting gaat voorspoedig.
Op woensdag 10 mei zijn alle
medewerkers ook aangekomen.
Wij houden een korte werkbe
spreking. Iedereen is razend
enthousiast om te beginnen.
11 mei
Na een volledig verregende
Festivalopening gisteravond zijn
wij erg benieuwd of ons ontbijt
belangstelling zal trekken. Wij
hebben maar voor tien man ont
bijt besteld. Er is echter genoeg
pindakaas, hagelslag en muisjes
in voorraad. De eerste ontbijter is
Hans Beerekamp van NRC
Handelsblad. Hij zet met veel
enthousiasme zijn tanden in een
croissantje. Er komen veel
Nederlanders in Cannes aan. Ze
zijn nieuwsgierig naar ons Film
House. De eerste reacties zijn
gelukkig goed.
12 mei
Het ontbijt wordt beter bezocht
en begint duidelijk naam te
maken. De medewerkers uit
Vlissingen en het echtpaar Kraan
van Grolsch uit Frankrijk begin
nen zich in hun element te voe
len. Rond borreltijd is het al aar
dig vol en de sfeer is opperbest.
De directie van Indies Film
Distribution wil een receptie
afspreken om hun relaties te
kunnen ontvangen. Wij zoeken
uit of we in de rondleiding door
Cannes van staatssecretaris Van
der Ploeg zijn opgenomen. We
blijken morgen van 16.00 tot
16.20 uur in de planning te
staan. Wij spreken af dat alle
betrokkenen er zullen zijn om
aan de staatssecretaris te worden
voorgesteld.
13 mei
Tot onze verbazing loopt Van der
Ploeg met een vertegenwoordiger
van de ambassade uit Parijs al
om 10.30 uur de tent binnen.
Het is nog heel rustig dus hebben
we de kans om
hem rustig het
idee achter het
Holland Film
House uit te leg
gen. Geleidelijk
druppelen de
Nederlanders
binnen. Er ont
staat een spon
tane en infor
mele bijeen
komst van de
staatssecretaris
met vertegen
woordigers van
de Nederlandse
filmindustrie. Het filmfestival uit
Vlissingen weet hem te strikken
om 's avonds om 18.00 uur hun
gezamenlijke borrel met de KRO-
TV te komen openen. Dit gebeurt
met de aankomst op het strand
van een zeemeermin, die aan Van
der Ploeg een diepzeeschelp aan
biedt met een cadeautje van het
festival.
Met enige spanning hebben wij
afgewacht hoeveel mensen er in
het paviljoen en op het terras
zouden kunnen. Gelukkig blijken
er ongeveer 180 man een drankje
te kunnen drinken. Tegen het
einde van de receptie begint het
nieuws over de vuurwerkramp uit
Nederland door te dringen. De
Grolsch vertegenwoordigers gaan
direct op zoek naar nieuws op
het Internet. Later dringt lang
zaam de omvang van de ramp tot
ons door. De Grolsch vertegen
woordigers denken erover om
terug te gaan om te helpen.
14 mei
Na overleg met het hoofdkantoor
wordt besloten dat het Grolsch
team beter in Cannes kan blij
ven. De situatie in Enschede is
nog te onduidelijk. Charles van
Droffelaar van Moonlight Film
Distributie, is ver
baasd dat hij niets
over het Holland
Film House heeft
gehoord. Hij
besluit een Happy
Hour te sponsoren.
Het wordt een
geanimeerde recep
tie. Via de Grolsch
relatie in Cannes
hebben wij de
mogelijkheid om
naast het ontbijt
ook hapjes in aller
lei prijsklassen te
bestellen bij The
Factory Café.
Initiatiefnemers Fred de Haas en Ad Weststrate tussen
hun bezoekers.
Het drukbezochte Holland Film House terras.
3 4
15 mei
Het ontbijt loopt als een trein.
Vandaag hadden wij voor 45
man besteld. Het gaat royaal op!
De Nederlanders hebben het juis
te gebruik van het film house
ontdekt en zijn zeer tevreden. Wij
ook trouwens. We hebben dank
zij de goede zorgen van onze por
tier geen last van vreemde bezoe
kers. Er wordt vriendelijk maar
duidelijk gecontroleerd aan de
ingang. Het team speelt goed op
elkaar in en de sfeer onderling is
goed.
Vandaag komen NFC Marketing
voorzitter Eline Danker en mar
keting manager René Muller
aan om Cannes kort te ervaren
vanuit het Holland Film House.
Zij kunnen zelfs de competitie
voorstelling van vanavond bij
wonen. Dat betekent in groot
gala tussen de sterren de trap
pen van het Palais op.
16 mei
NFC Marketing lijkt zeer tevre
den met hun bezoek aan Cannes.
Inmiddels komen er regelmatig
vertegenwoordigers van de spon
sors aan. Zij worden door onze
eigen "carservice" van het vlieg
veld opgehaald. Wij trachten ze
zoveel mogelijk de weg te wijzen
in Cannes. Vanavond is de
gecombineerde borrel van
Holland Film met het
Nederlands Filmfestival. Het is
erg druk, maar het blijft te doen.
Om economische redenen wilden
ze geen hapjes, maar zouden ze
zelf voor chips en nootjes zorgen.
Wij zien en proeven echter niets.
De receptie verliep, na een wat
stroeve start, prima.
17 mei
Vanaf het ontbijt zijn de beide
computers de laatste dagen con
stant in gebruik. Filmfocus.nl
heeft de computers bijzonder
gebruiksvriendelijk gemaakt zodat
er weinig problemen zijn. De
laatste receptie, van Indies, ver
loopt soepel. Het weer is sedert
afgelopen zondag weer als van
ouds waardoor het terras, met
uitzicht op zee, een aangename
plek is om te verblijven.
18 mei
De eerste thuisvaarders komen
afscheid nemen. Allen zijn tevre
den met hetgeen wij ze te bieden
hadden. Ze verzekeren ons dat ze
volgend jaar zeker terug zullen
komen.
19 mei
De voorlaatste dag van de markt,
hetgeen duidelijk te merken is
aan de relatieve rust in de tent.
Met John van Zwieteren van
Grolsch worden reeds de moge
lijkheden en vooral de wensen
voor de volgende keer besproken.
De Franse vertegenwoordiger van
Grolsch, Frank Kraan, heeft van
de gelegenheid gebruik gemaakt
om zijn Franse relaties uit te
nodigen. Wij hebben de indruk
dat ook dit een succes geworden
is, vooral als de eigenaar van het
Factory Café in Cannes, die van
de ontbijten en hapjes, aankon
digt dat hij volgend jaar ook wil
sponsoren.
20 mei
In de loop van de
middag is het oprui
men geblazen.
Gelukkig voor
Frankrijk zijn er nog
enige vaten bier over,
die ze maar al te graag
houden want ze weten
niet hoe de biervoor
ziening vanuit
Nederland zal gaan
lopen als gevolg van
de situatie in
Enschede. Omstreeks
18.00 uur tappen we
voor de laatste keer
voor alle medewerkers
en de directe buren
een stevige pint en
gaan we met z'n allen uit eten.
21 mei
Holland Film House blijft geslo
ten. De bouw- en chauffeurs-
ploeg is gisteravond met het
vliegtuig teruggekomen. Zij
beginnen vandaag met de afbraak
van het café en terras. De ploeg
uit Vlissingen vertrekt en de
familie Kraan gaat terug naar
huis in Avignon. Het is een beetje
een triest schouwspel om de
ruimte die tien dagen heeft
gegonsd van de activiteiten, te
zien veranderen in een gewoon
paviljoen zonder veel inhoud.
22 mei
De vrachtwagen is ook weer aan
gekomen en kan worden geladen.
Niet meer nodig zijnde besluit ik
om maar naar huis te gaan rij
den. Tot het Holland Film House
in 2001. Opening op 9 mei.
Staatssecretaris Van der Ploeg wordt geat
tendeerd op Film by the Sea.
3 5