m
MODERNE FILMVERHUURDERS
GAAN DIGITAAL
i
Ui
Ik
mw9 w>\
"IJlMaar blijven de moderne filmverhuur-
IIII ders? Wanneer kunnen exploitanten
eindelijk hun advertentieafdrukken van het
Internet downloaden? Misschien wil de NVF
ze verzamelen?"
p
El dorado
door: J. Huijsdens
Met die woorden begon de
Oldenzaalse exploitant Vincent
Reumer zijn e-mail die binnen
kwam bij de redactie van
Holland Film Nieuws."Wie het
weet mag het zeggen", zo voeg
de hij eraan toe. Een vervolg op
het artikel over websites in het
vorige nummer van Holland
Film Nieuws was daarmee een
feit.
Eerste stapjes
Een zoektocht op het Internet
leert dat minder dan de helft
van alle filmverhuurders met
een eigen site actief is op het
World Wide Web. Het zijn toch
vooral de Amerikaanse maat
schappijen die - zeer waar
schijnlijk onder invloed van het
buitenland - de eerste stappen
'I
hebben gezet in de digitale
wereld. Columbia TriStar, UIP
en Fox zijn allen met een eigen
website op het net te vinden.
Warner Bros. heeft een deal
gesloten met de zoekmachine
van Lycos en het Nederlandse
kantoor is derhalve alleen daar
te vinden. Opvallend afwezig is
Buena Vista International van
wie men toch zou verwachten
dat ze op het Internet actief
zouden zijn. Van de onafhanke
lijke distributeurs hebben alleen
RCV en Cinemien een plaatsje
op het Internet weten in te
nemen (de sites van producent
Shooting Star en vertoner
Filmmuseum die
ook distribueren
even daargelaten).
Van al deze sites
neemt die van Fox
toch wel de meest
opvallende positie
in. De site is welis
waar aan de druk
ke kant, maar
steekt qua vormge
ving met kop en
schouders boven de
anderen uit. Maar
draait het feitelijk
niet om de inhoud?
Vooral consumentgericht
Wie de webpagina's van de ver
huurders bestudeert merkt dat
deze vooral consumentgeoriën-
teerd zijn. Het meedoen aan
prijsvragen, de samenvattingen
van de films die nu in de bios
copen draaien, informatie over
aankomende releases en boven
al links naar de officiële websi
tes van de films, het is er over
het algemeen allemaal wel te
vinden. Maar wat is de waarde
van een website van een ver
huurder voor de consument?
Zit die er echt op te wachten
om al die sites af te lopen in de
hoop de info te vinden die hij
nu juist zoekt? Wil hij niet lie
ver naar de speciale website van
de film waar hij in geïnteres
seerd is? Die zijn er tenslotte
van elke zichzelf enigszins
respecterende productie! Is dat
soms de reden waarom het
merendeel van de verhuurders
niet op het Internet te vinden
is? Misschien vinden zij dat ook
wel. Wellicht, maar dat laat
onverlet dat websites ook te
gebruiken zijn voor andere
doeleinden.
ffifMFi Sliste*
EX2E33
Andere doeleinden
Waar een website van een ver
huurder wel zeer geschikt voor
kan zijn is voor de informatie
bedoeld voor bioscoopexploi
tanten of de pers. Wie de meest
basale informatie op een rijtje
zet, komt tot de simpele con
clusie dat het redelijk eenvou
dig moet zijn om dat op de
website van een verhuurder
neer te zetten. Neem nu eens
een praktisch voorbeeld. Op 20
juli vindt de release plaats van
"Me, Myself and Irene" van
Fox. Dat betekent dat een
i o
t £L
Netscape: IHP-Nether1<in«*
-------------------
Ï.BB
1
<j|Un
tëd irrternafic
rtaf PieU/r
es (T^etherfandss
ri»'.'«Mllllig* 'S^^^Q
De grote M:l-2 prijsvraag!
w
■m
etscape: ntmtifik ftomi
'M