o
tl
OVER DE RODE LOPER MET DENEUVE
lil
Niemand minder dan Catherine Deneuve,
koningin van de Europese film, opende
op 22 oktober theater LUX in Nijmegen. Dit
leverde logischerwijs overweldigend veel
publiciteit op voor het grootste arthouse
van Nederland. Stichting LUX omschrijft
haar multifunctionele theater als 'het cultu
rele antwoord op de megaplex formule'.
Voor algemeen directeur Ted Chiaradia is de
realisering van het 'Artplex' de verwezenlij
king van een droom.
Door Marlies Ruijter
"Met Catherine Deneuve over
een rode loper lopen, dat ver
geet je natuurlijk nooit meer",
zegt Chiaradia. "De opening
was een groot succes: een item
in het NOS Journaal en een
artikel op de voorpagina van de
De Telegraaf. Wat wil je nog
meer? Ik vind het fantastisch
om directeur te zijn van zo'n
complex. Als ik door het
gebouw loop en ik zie volle
zalen met een breed gesorteerd
publiek, dan ben ik meer dan
trots. Kleine films als
"Himalaya" worden geprojec
teerd op doeken van twaalf
meter breed en met optimaal
digitaal geluid. Dat zie je nor
maal gesproken alleen op film
festivals. In Nijmegen is dat nu
de dagelijkse realiteit."
LUX telt vijf kleine bioscoopza
len en een multifunctionele zaal
die zes dagen per week voor film
wordt gebruikt. Dat maakt in
totaal 685 stoelen, die ieder
weekend volledig bezet zijn. Op
doordeweekse dagen is de bezet
ting gemiddeld zo'n zestig pro
cent. Met de brede filmpro-
grammering, zoals stichting
LUX haar beleid noemt, trekt
het multidisciplinair Arthouse
veel bezoekers. Niet alleen klei
ne artistieke films komen op
het programma, maar ook films
uit het 'middensegment', zoals
"American Psycho" of "The
Virgin Suicides".
"Die films zouden ook in de
commerciële bioscopen kunnen
draaien, maar ik denk dat de
kans klein is dat in de toekomst
een film zowel bij ons als in een
van de commerciële bioscopen
draait", is Chiaradia van
mening. "We voeren hierover
geen overleg met de commercië
le bioscoopondernemers. De
programmering hangt sterk af
van de kwaliteit van het contact
tussen de distributeurs en de
exploitanten."
Met de komst van LUX, waar
voor de gemeente Nijmegen de
bouwsom van 32 miljoen
bekostigde, heeft de stad
momenteel meer doeken voor
artfilms dan voor commerciële
films. Dat is uniek in
Nederland. Chiaradia: "In
Nijmegen is er veel belangstel
ling voor artistieke films.
Filmtheater Cinemariënburg
was vorig jaar met 114.000
bezoekers het meest bezochte
niet-commerciële filmtheater
kan die belangstelling alleen
maar danken aan het grote aan
tal studenten dat de stad rijk is
en het beperkte culturele aan
bod dat daar tegenover staat.
Het theater in Nijmegen brengt
het zogenoemde standaard pro
vinciepakket. Wie meer wil,
komt dan al snel bij film."
Chiaradia verwacht zo'n
180.000 filmbezoekers het
komende jaar. "Mensen komen
Ik
2 O
„1
3 s
OPENING LUX THEATER