Vervelend is het gedoe met de
pictogrammen (het feit dat de
distributeur deze voor de film
moet gaan plaatsen). Dit is veel
extra werk en brengt veel kosten
met zich mee om te realiseren.
Tevens hebben we toch het idee
dat het een beetje mosterd na
de maaltijd is als je in de bios
coop zit en vervolgens ziet dat
de film waar je naar gaat
kijken 16 is
gekeurd. Ook is vol
gens mij de rol van
de exploitant niet
helemaal duidelijk
wat betreft het commu
niceren van deze informatie
naar het publiek toe.
Esther de Groot,
Columbia Tristar
twaalfjarigen en in zaal 2 "Ik
ook van jou", vanaf zestien jaar
toegankelijk. Zonder uitzonde
ring kiezen ze voor "Costa!".
Mireille van Beusekom viert
haar zestiende verjaardag met
haar vriendinnen. Ze komt niet
in de verleiding om naar het
hartstochtelijke liefdesdrama
van Ruud van Hemert te gaan.
"Die is toch voor zestien jaar?
We zijn nog niet allemaal zes
tien. "Costa!" lijkt me veel leu
ker", zegt ze braaf.
Jan Boer, directeur van
Trianon, vindt het allemaal
onzin, de Kijkwijzer: "Niemand
snapt wat van die symbolen.
Meestal heb ik andere films,
voor wat ouder publiek. Die
maken heus zelf wel uit waar ze
naar toe gaan. En bij die jonge
lui moet ik zeker naar een pas
poort vragen. Laatst belde een
moeder me op, of d'r kinderen
een paspoort mee moesten
nemen. Om naar de bioscoop
te gaan! Ik zeg: 'nee mevrouw-
tje, daar beginnen we niet
aan'".
Katholieken
De programma's in
de vitrine van 't
Lido in Leiden ver
tonen niet de voor
geschreven
Kijkwijzerpictogrammen.
Dat is geen onwil, verklaart de
bedrijfsleider de heer Lek, maar
een kwestie van techniek: de
printer kan de ingenieuze
tekens nu eenmaal niet repro
duceren. Er is met de invoering
van de Kijkwijzer niet veel ver
anderd, vindt Lek. "Ik kan mij
nog de tijd herinneren dat elke
zuil zijn eigen keuring had.
Dan moest je op de filmladder
aangeven dat een film niet
geschikt was voor katholieken."
Net als de andere bioscoopma
nagers gebruikt Lek de leeftijds
drempel als een welkom instru
ment om ongewenste klanten
te weren. "Een half jaar geleden
al, met 'What Lies Beneath',
hebben we legitimatie verplicht
gesteld. Kijk, die jongelui wor
den door de reclame op MTV
en andere muziekzenders gek
gemaakt. Maar ze zijn vaak te
jong om die films te begrijpen.
En dan gaan ze zich vervelen
en beginnen ze te kletsen en te
rotzooien. Nu kunnen we die
kinderen, die echt te jong zijn,
eruit halen door ze te vragen
naar hun identiteitsbewijs."
Van de straffen, die staan op
het doorlaten van al te jonge
bezoekers is Lek niet onder de
Upstream Pictures vindt de zelf
regulering geen slecht idee. Ik
denk dat het publiek van de
filmtheaters vooralsnog in ver
warring kan
raken omdat dit
publiek niet
gewend is dat
de films die
daar te zien zijn
gekeurd worden.
Bovendien komen er nauwelijks
jongeren onder de zestien jaar
in de filmtheaters en zijn de
meeste films die daar draaien
ook niet interessant voor die
leeftijdcategorie. Ik kan me
daarom best vinden in het
advies 16 jaar voor de film
theaters ondanks dat dat de
gedachte achter de Kijkwijzer
helemaal loslaat.
Carine Jamin, Upstream
Pictures
indruk. "Ik vind de sancties
buiten proportioneel hoog.
Vroeger kwam de politie
gewoon bij je langs. Dan ging
het zaallicht aan en werden de
jonkies eruit gepikt
en weggestuurd,
klaar."
Verantwoordelijkheid van
bioscoopexploitant
"De Kijkwijzer? Ik weet niet
wat dat is", bekent de woord
voerder van de politieregio
Wij zijn van mening dat het
NICAM een verbetering bete
kent ten aanzien van de
oude filmkeuring. Ons
inziens was de filmkeu
ring een te conservatieve
instelling met een achter
haalde visie. De criteria die
gehanteerd worden voor het
toekennen van de symbolen
vinden wij echter te streng, te
truttig en bovenal misleidend
voor het publiek. Al met al vin
den wij dat we op de goede weg
zitten, maar het keuringssys
teem is nog verre van adequaat.
Paradiso Film
Midden Holland, waar Leiden
onder valt. Zij verwijst door
naar de afdeling voorlichting
van de gemeente. Mevrouw
Quispel heeft het standpunt
van de gemeente niet paraat.
Na intern onderzoek deelt ze
mee, dat ook in Leiden de con
trole op de toelatingsbeleid in
de bioscopen niet het eerste
punt van aandacht is. "Het is
in eerste instantie de verant
woordelijkheid van de bios
coopeigenaar. Als er klachten
zijn van ouders of andere
bezoekers dan komt de politie
natuurlijk wel in actie."
Uit het zicht van de kassa staat
een groepje jongens veronge
lijkt te sputteren. Ze mochten
"Hannibal" niet in. "Het is
zulke onzin, weet je", zegt de
brutaalste, "mijn broer heeft de
film ook gezien en die is ook
geen zestien." Een andere bijde
hante knaap zint op een list:
"Ik kom er toch wel in", bluft
hij, "we doen gewoon een
baard om!"
Het is een goed instrument om
ouders te informeren en te
adviseren. Wij hebben tot op
heden een film gecodeerd met
het systeem. Hierbij hebben wij
geen problemen ondervonden,
aangezien het een echte art-
house film was met weinig
expliciet geweld en dergelijke.
Dick Lam Suzan van de
Veen, C-Films