UI
D
U
IL
merciële verwachtingen rond
digitale cinema.
Ook het Japanse JVC heeft een
chip ontwikkeld voor digitale
cinema, de LCD chip D-ILA.
Hiermee bouwt onder andere
zouden de grotere films waar
schijnlijk per satelliet de wereld
ingestuurd gaan worden, wat
met de huidige compressie toch
nog een uur of acht kan duren.
Uiteindelijk, bijvoorbeeld in
De technologie kan nog zo mooi zijn, als we haar niet
kunnen betalen sterft zij in schoonheid.
Kodak momenteel een projector
die echter nog niet op de markt
is. Of een tweede digitaal cine
ma systeem wenselijk is, is de
vraag. Menigeen in de bioscoop
wereld herinnert zich de drama
tische introductie begin jaren
negentig van digitaal geluid: drie
concurrerende systemen, com
pleet incompatibel met elkaar,
zodat de exploitanten niet wis
ten welke ze moesten aanschaf
fen. Nu zullen de producenten
zich wel aan de afge
sproken standaards
houden, maar een
film waarvan de
postproductie op een
Barco DLP Cinema is
gedaan, zal er waar
schijnlijk wel anders
uitzien wanneer hij
wordt afgedraaid op
een Kodak D-ILA
projector.
Er zijn echter nog
gesprekken gaande
over welke standaar
den er moeten wor
den gehanteerd. Dan
gaat het over data
compressie voor ver
zending van de film,
maar ook over de
encryptie die piraterij onmoge
lijk moet maken. Veel illegale
kopieën van films blijken door
iemand met een videocamera in
de bioscoopzaal te worden
gemaakt. Daarom willen de
fabrikanten en de studio's dat
digitale cinema een digitaal
watermerk bevat dat alleen op
opnames terug te zien is. Bij
langzaam afspelen staan dan
plaats en tijd van de illegale
opname in beeld.
Distributie
Filmdistributie zoals wij dat
kennen zal in het digitale tijd
perk compleet achterhaald zijn.
Hoewel kleinere films per DVD
verdeeld zullen kunnen worden,
Nederland, zou de film met
Internettechnologie naar de
theaters verstuurd kunnen wor
den.
In de theaters van de pilotpro-
jecten gebeurt de opslag van de
film op de QuBit server. Er zijn
echter scenario's te bedenken
waarbij de film niet meer in het
theater wordt bewaard, maar
iedere keer apart moet worden
opgehaald. Als de exploitant
niet op tijd voor de voorstelling
Voordelen
Maar waarom moet de bios
coopwereld zo nodig overscha
kelen naar digitale cinema? Het
antwoord hierop is simpel: de
kosten van filmdistributie.
Kopieën van films zijn duur om
te maken en te distribueren en
als een film flopt, zijn al die
kosten voor niets gemaakt.
Distributiekosten worden
gemaakt door de filmstudio's,
precies de partij die nu zo
enthousiast is. Dat enthousias
me is niet zo vreemd: sommigen
schatten de kostenbesparingen
voor filmkopieën op meer dan
80%. Daarnaast zullen de distri
butieafdelingen van de studio's
in het buitenland gereduceerd
worden tot marketingkantoor.
Nog een voordeel is dat één film
wereldwijd inzetbaar zal zijn:
ondertiteling of nasynchronisa-
tie zal net als bij DVD, via een
betaalt, wordt het laatste deel
van de film niet verstuurd en zit
hij met boze klanten. Of als de
reacties van het publiek bij de
release tegenvallen, kan het
einde van de film nog veranderd
worden. Dit alles lijkt vooral
voordelig te zijn voor de distri
buteur.
Websites van de in dit arti
kel besproken bedrijven,
www.dlpcinema.com
www.barco.com
www.christiedigital.com
www.digitalprojection.co.uk
www.qualcomm.com
www.technicolordigital.com
www.hsc.com/cinema
www.quvis.com
QuBit, de server waar de film op
wordt opgeslagen
menu met meerdere talen
mogelijk zijn.
De voordelen voor bioscopen
zijn minder evident. Natuurlijk
zullen operateurs niet meer
zulke zware films hoeven te til
len, maar wellicht betekent deze
digitale revolutie wel het ver
dwijnen van hun beroep.
Daarnaast kunnen digitale films
niet beschadigen onder het
draaien en zijn ze gemakkelijker
in meerdere zalen tegelijk te ver
tonen. De nieuwe projectoren
zullen minder ruimte innemen
dan traditionele filmprojecto
ren, wat resulteert in ruimte
winst door kleinere projectieca-
i o