KUKWUZGR
we We got mail
25
Wilt u wat kwijt over uw
werk? Heeft u een uitge
sproken mening over een
film- of bioscooponderwerp?
Of is er iets in Holland Film
Nieuws waar u op wilt
reageren? Houd het niet
voor u. Laat het ons weten.
Stuur uw brieven, faxen of
e-mails naar:
Holland Film Nieuws
Van Eeghenstraat 34
1071 GH AMSTERDAM
Fax 020-6732963
e-mail' hfn@worldonline.nl
Het artikel van Ad Roest in de vori
ge editie van Holland Film Nieuws
impliceert een aantal zaken die ik,
als bioscooptechnicus, niet goed
kan volgen. Dat een geluidstrack
(geluidsspoor?? soundtrack??) goed
gedoceerd moet worden is voor mij
klare taal. Daar kan ik mij helemaal
in vinden. Ik volg zijn redenering
echter niet. Hij koppelt de kwaliteit
van de geluidsinstallaties in de
Nederlandse bioscopen aan de ver
staanbaarheid van de weergave.
In het voorbeeld dat hij noemt, gaat
het om zaal 1 van Pathé
Schouwburgplein in Rotterdam. Met
anderhalf miljoen bezoekers per
jaar zijn er zelden of nooit klachten,
ook omdat de apparatuur elk half
jaar wordt gecontroleerd. Pathé stelt
hoge eisen aan beeld- en geluids
kwaliteit in haar zalen.
Nu was er voor de première van
Down, op verzoek van First Floor
Features (de producent van deze
film), een technicus van Dolby
langsgekomen die de zaal helemaal
heeft afgekeurd, maar gelukkig wist
hij de dreigementen van de aanwe
zige operateurs te weerstaan en is
alles toch nog goed gekomen!
Ik zou willen voorstellen dat Ad
Roest een zaal noemt, hij zal onge
twijfeld nog meer voorbeelden
weten binnen de firma Pathé, waar
hij het geluid ECHT slecht vindt
vanwege een verkeerde instelling.
Onder toeziend oog van Holland
Film Nieuws wil ik dan graag aan
hem laten zien dat die desbetreffen
de zaal volgens de Dolby norm is
afgeregeld. Kan een leuk artikel
worden, toch?
Ronald Rosbeek van Movietech.
Uit onderzoek en spontane reacties
blijkt dat Kijkwijzer aanslaat en
werkt. De ingezonden brief van
A.Vertommen, operateur van
Cinema Palace in Maastricht, maakt
echter duidelijk dat onderdelen niet
helder zijn en het systeem voor ver
dere verbetering vatbaar is.
Hij vraagt zich af hoe het zit bij
films met een 12 jaar classificatie.
Geldt hiervoor dezelfde wettelijke
regeling als voor films met een 16
aanduiding? Dat de toelatingsregels
niet altijd duidelijk zijn is begrijpe
lijk want de audiovisuele branche
geeft met Kijkwijzer advies in de
vorm van pictogrammen terwijl de
overheid aan de leeftijd 16 jaar een
wettelijke consequentie verbindt.
Het niet nakomen van de wettelijke
verplichting door exploitanten kan
tot vervolging leiden. Dit geldt
expliciet voor de classificatie van 16
jaar. Alle overige classificaties zijn
adviezen over de schadelijkheid van
films voor jeugdigen. De bioscopen
dienen er voor te zorgen dat de
bezoekers hierover worden geïnfor
meerd. De aanduiding 12 moet
gezien worden als een advies en
bioscopen zijn niet verplicht om
jongere kinderen aan de deur te
weigeren.
Overigens heeft de NVB zeer recent
alle bioscopen in Nederland nog
eens duidelijk uitgelegd hoe men
met de classificaties dient om te
gaan. De NVB is voor bioscopen het
loket in het geval van vragen.
Vertommen signaleert ook dat film
distributeurs operateurs niet infor
meren over de leeftijd waarvoor
trailers geschikt zijn. Het gevolg is
dat operateurs moeten gokken of
een trailer wel of niet vertoond kan
worden. Dit wordt veroorzaakt
doordat trailers vaak eerder beschik
baar zijn dan de betreffende film. Er
heeft dus nog geen classificatie van
de film plaatsgevonden. Het NICAM
zal als verantwoordelijke organisatie
voor Kijkwijzer samen met de NFC
nagaan of dit opgelost kan worden
door distributeurs te verzoeken ook
trailers te classificeren, zodat duide
lijk wordt wanneer zij wel en niet
vertoond kunnen worden.
Wim Bekkers
Directeur NICAM/Kijkwijzer
HOLLAND FILM NIEUWS