weVe got mail - ingekomen post AGENDA Op naar de digitale bioscoop! Regelmatig duiken er artikelen op over de digitale revolutie van het bioscoopbedrijf. Een revolutie waar niet aan te ontkomen valt. Het valt mij daarbij op dat de opmars van digitale cinema afhankelijk wordt gesteld van de bereidheid van de exploitanten om hierin te investeren. Iedereen die een beetje op de hoog te is van de filmgeschiedenis weet dat het medium altijd gepaard is gegaan met investeringen, zowel van de zijde van de verhuurder als de exploitant. Moest de exploitant de te vertonen films in de beginperiode zelf kopen, al heel snel veranderde dit in een verhuursysteem. De techniek heeft nooit stilgestaan. Steeds zijn er verbeteringen aan gebracht, gepaard gaand met soms grote investeringen. Een van de grootste veranderingen in de bioscoop was de omschakeling naar de geluidsfilm. Bioscopen waren een week of langer gesloten om deze omschakeling mogelijk te maken. In de jaren zestig ontstond magnetisch geluid. Via vier geluidssporen op de 35mm film was stereo met effectka nalen een feit. Begin jaren tachtig onderging het geluidsspoor grote veranderingen door de komst van Dolby Surround om opgevolgd te worden door het digitale geluids spoor. Na de audio- en videowereld nu de bioscoopwereld nog: van analoog naar digitaal. Grote voordelen voor zowel verhuurder als exploitant zijn te behalen. Het bioscoopbedrijf moet deze uitdaging aangaan. Digitale filmdistributie en vertoning brengt deze flexibiliteit. Zowel in het vertonen van de nieuwste, steeds sneller wisselende hoofdfilms als het vertonen van de dagelijkse wisselen de reclameblokken. Een adverteerder is er uiteindelijk mee gebaat zijn reclamefilms in te kunnen zetten op die dagen waarop het bioscoopbe zoek het hoogst is. Dus exploitanten, houd de toekomst van uw branche niet tegen: op naar de digitale bioscoop! J.H.J. Kunkels Royal/Royaline Theaters Roemond. Goed geluid Dat geluidsapparatuur goed afgere geld dient te staan (al dan niet vol gens de Dolby norm) is duidelijk. Toch niet het geval. Volgens het betoog van Ad Roest (HFN van juni) schijnt de schuld voornamelijk bij filmmakers en bij de afregeling in de verschillende theaters te liggen. Ik ben echter van mening dat proble men vaker veroorzaakt worden door de akoestiek van de ruimte waarin de film vertoond wordt en de plaats waar de bezoeker zich bevindt in diezelfde ruimte. Aangezien bij de afregeling meestal gebruik wordt gemaakt van een richtmicrofoon zal er altijd alleen op de plaats waar deze zich bevond tijdens de afstel ling, het geluid tijdens de vertoning het beste klinken. Ook zijn de posi ties van de luidsprekers van groot belang. Zo dienen de surroundspea- kers dusdanig te worden geplaatst dat deze het geluid van opzij en 'over' de bezoekers heen produce ren. Of het geluid te hard staat of te zacht) is meestal onderhevig aan de subjectiviteit. Het blijft altijd moeilijk om de bezoeker te overtuigen van het feit dat een explosie, een over vliegend vliegtuig of andere geluids effecten die de pijngrens van het gehoor in de werkelijkheid benade ren, met de hedendaagse digitale technieken dusdanig kunnen wor den nagebootst dat er afbreuk wordt gedaan aan de wens van de regisseur zodra dit te zacht wordt weergege ven. Indien er bij de afregeling reke ning wordt gehouden met deze wens, zal dit ten koste gaan van de verstaanbaarheid van de dialogen zodra het volume te laag staat. Wat het ideale volume is, blijkt bij iedere film verschillend. Het is de taak van de operateur om dit bij iedere eerste vertoning te bepalen. Martin Zuidervliet Operateur Metropole Theater te Den Haag 08/10/02 - 19/10/02 Internationaal Film Festival van Vlaanderen in Gent 12/10/02 - 13/10/02 14e Internationale Filmbeurs, Roda JC Stadion in Heerlen/Kerkrade 13/10/02 - 20/10/02 Cinekid; film-,TV- en nieuwe mediafesti- val in Amsterdam 13/10/02 - 27/10/02 Cinekid op locatie (meer dan 33 steden) 16/10/02 Bio-Golfdag in Nijmegen 26/10/02 - 27/10/02 70mm Filmweekend in Theater aan de Parade in Den Bosch 27/10/02 Film Collectors Fair in Theater aan de Parade in Den Bosch 13/11/02 - 17/11/02 Holland Animation Film Festival in Utrecht 14/11/02 Bio-Kunstgala in Passenger Terminal Amsterdam 15/11/02 Feestelijke première Pietje Bell in Tuschinski Amsterdam in het kader van 75 jaar Bio-Kinderrevalidatie 21/11/02 - 01/12/02 International Documentary Festival Amsterdam 14 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2002 | | pagina 14