Get Ready for O.D.S,
techniek
Terugblik op Cinema Expo
'There's a lot going on, just nothing that's public.' Met deze
zin is de laatste editie van de Cinema Expo in de
Amsterdamse RAI samen te vatten. De zoektocht naar die
zo moeilijk te formuleren d-cinema standaard wordt nu lauw
warm. Producenten complimenteren elkaar voortdurend over
de samenwerking, maar ondertussen weet men ook dat het
niet anders kan. Voorlopig moeten de bioscoopbezoekers het
echter stellen met 'Other Digital Stuff' (O.D.S.).
Frank Bruinsma
Zo rondwandelend over de trade
shoiv viel er eigenlijk weinig
lekkers te vinden, als we de lunch
even niet meetellen. Op de
openingsdag werd tijdens het tech
nisch seminar 'Global Update on
Digital Cinema' namelijk nogmaals
duidelijk dat de hele industrie
ervan overtuigd is dat d-cinema er
komt. De eeuwige vraag 'wanneer?'
werd nog niet beantwoord.
Een van de belangrijkste ontwikke
lingen op d-cinema gebied is de
formatie van DCI. In deze Digital
Cinema Initiatives zitten de zeven
grootste filmstudio's. Zij zijn nood
gedwongen tot intensieve samen
werking overgegaan, omdat alleen
zo succes kan worden behaald.
Alhoewel 2K-resolutie vandaag de
Cbristie's nieuwste DLP cinemaprojector is er klaar voor.
dag top of the bill is, onderzoekt
DCI of de lat niet op de dubbele
hoogte moet liggen.Topman Chuck
Goldwater beloofde dat DCI in janu
ari 2004 haar handleiding voor een
technische standaard klaar zal heb
ben. Organisaties zoals SMPTE
(Society of Motton Picture and
Television Engineers) kunnen dan
verder met het uitwerken van hun
'specifications for d-cinema stan-
dards'. Het DC-28 technologisch
comité is erg populair; er zijn al
ruim 125 leden, waaronder bedrij
ven, instanties en organisaties. Een
van de grootste uitdagingen voor
DC-28 is het ontwikkelen van een
betaalbare technologie. Anders
namelijk dan in consumentenelek
tronica is de afzetmarkt stukken
kleiner, zodat de R&D-kosten op
minder verkoopaantallen moeten
worden terugverdiend. Uiteindelijk
zal SMPTE een 'engineering
gnideline' voortbrengen waarop
fabrikanten van onder andere
projectie-, beveiligings-, compressie-
en distributieapparatuur van digitale
cinema zich kunnen richten.
'Zeer waarschijnlijk wordt er een
matrix van standaarden gedefini
eerd, voor elke toepassing een. Je
kunt een zaal met 1.500 stoelen
namelijk niet vergelijken met een
van 150 stoelen, zoals die in Europa
meer voorkomen', zei John Graham
van BKSTS (British Kinematograph
Sound and Television Society).
Ook benadrukte hij dat d-cinema
vooral 'méér cinema' moet beteke-
10
HOLLAND FILM NIEUWS