Wolff wil
multiplex in
suikerfabriek
op locatie
nen, al is nog niet helder geworden
wat dit dan inhoudt. D-cinema moet
in elk geval gaan concurreren met
andere vormen van entertainment
en meer te bieden hebben dan
home-DVD-setjes die nu toch ook al
een echte 'vette thuisbioscoop-expe-
rience' kunnen opwekken. Maar
met de eventueel gestelde 4K-reso-
lutie gebruikerseis van DCI zou 'het
theater' weer kunnen winnen.
D-cinema versus e-cinema
Momenteel worden de in ontwikke
ling zijnde technische standaarden
getest op het Entertainment
Technology Centre in Hollywood,
waar een Digital Cinema
Laboratory is opgezet. Hier test
men niet alleen de nieuwe projec
tiestandaarden, maar tevens de
codeer- en decodeertechnieken om
de distributie en opslag van
d-cinema vooral ook veilig te laten
verlopen. Een van de grootste pro
blemen is namelijk het gevaar van
piraterij, want met een beetje han
digheid kan iedereen illegaal fllm-
kopieën van Internet afhalen. Alleen
deze gedachte al, maakt de zeven
grote studio's erg bang. En terecht!
Jan van Dommelen van UNIC
(Union of International Cinema's)
ziet de komst van DCI als een
sprong voorwaarts en hij haalde
tijdens het technisch seminar dan
ook opgelucht adem. Maar de vraag
blijft wie d-cinema gaat betalen.
Alleen technische problemen oplos
sen is niet voldoende. Het blijft een
samenspel van: 1) technische
standaard, 2) kwaliteitsnorm en 3)
financiering.
John Fithian van de Amerikaanse
National Association ofTheatre
Owners (NATO) was het met Van
Dommelen eens dat d-cinema meer
moet bieden dan het huidige
35mm. Samen vertegenwoordigen
UNIC en NATO de meerderheid van
de bioscoopexploitanten in de
wereld. Samen zijn zij uitgenodigd
door DCI voor een open discussie
over alle aspecten van d-cinema. Zo
kan de bioscoopexploitant indirect
toch helpen om de gebruikersspeci
ficaties aan te scherpen. 'Tevens
moeten we een helder onderscheid
maken', zei Fithian. D-cinema moet
de 35 mm filmkwaliteit overtreffen,
maar dan heb je nog e-cinema
ofwel 'other digital stuff', aldus
Fithian. Onder deze groep vallen
live sportevenementen, concerten
etcetera.Voor het vertonen van
electronic cinema gebruikt men
eenvoudige projectoren. Dit
bespaart niet alleen veel geld maar
biedt ook uitkomst voor risicovolle
re initiatieven. Zo heeft de
Amerikaanse arthousegigant
Landmark Theatres in april van dit
jaar een netwerk opgezet van 177
doeken, gebaseerd op Microsoft's
Windows Mediaplayer 9-serie. Dit
systeem klinkt de onafhankelijke
filmproducent als muziek in de
oren, want met het achterwege
laten van een answerprint wordt
veel geld uitgespaard. 'Zonder deze
technologie zouden veel arthouse-
films het doek niet gehaald hebben
in de VS', aldus Fithian. Het feit dat
Micro$oft ook in deze markt gaat
zitten valt echter niet goed in bios-
coopland. De Nederlandse bios
coopbezoeker heeft voorlopig ech
ter alleen maar kans op het zien van
digitale reclamefilms. Maar of we
daar op zitten te wachten?
Wolff Cinema Groep heeft haar oog
laten vallen op de voormalige sui
kerfabriek in Halfweg nabij Amster
dam om er een multiplex te vesti
gen. Het complex dat inmiddels al
een paar jaar leeg staat, zou onder
dak moeten bieden aan een bios
coop met tien zalen met circa 3.000
stoelen. Ook moet er een horeca
gedeelte verschijnen. In het bericht
in De Telegraaf waar de plannen
voor het eerst openbaar werden
gemaakt, lichtte Gerben van Heeren
van de bioscooponderneming toe,
dat men met het multiplex vooral
een ouder publiek denkt te kunnen
trekken, publiek dat voor een film
de stad niet in wil in verband met
parkeerproblemen. Wolff Cinema
Groep, dat de plannen voor een
bioscoop aan het Haarlemmerplein
in Amsterdam ter zijde heeft gescho
ven, richt zich ook nog altijd op een
nieuwe exploitatie in Haarlem.
Najaarsexamen operateurs
op 18 november
Het najaarsexamen voor opera
teurs zal op 18 november aan
staande plaatsvinden in het City
Theater te Amsterdam. Er kunnen
maximaal 45 kandidaten worden
ingeschreven.
Aanmeldingsformulieren en meer
informatie over dit examen vindt
u op de website van de NVB
(www.nvbinfocentrum.nl).
Voor vragen kunt contact
opnemen met Mary Silva
(020-6799261 ofsilva@nfc.org).
HOLLAND FILM NIEUWS - 11