Evaluatie van actviteiten NFC Marketing NFC Marketing evalueert momenteel de lopende activiteiten waaronder de Air Miles Filmlijn, CJP en de 2 voor 1 promotie. Een aantal contracten loopt binnenkort af en momenteel vinden gesprekken plaats om deze activiteiten te verlengen. Door Ida Borman Een promotie die in 2004 in ieder geval op de filmagenda staat is de landelijke 2 voor 1De resultaten geven voldoende aanleiding om de promotie te verlengen. Na drie suc cesvolle jaren met Procter Gamble en Albert Heijn onderzoekt NFC Marketing op welke manier de samenwerking kan worden voortge zet, maar er wordt ook gesproken met andere partners. Evaluatie Procter Gamble en bedrijfleiders Voor zowel de bioscoopbranche als voor Albert Heijn waren de juni film- weken succesvol, al werden de vou chers met name in de laatste week ingeleverd. De bedrijfsleiders waren over het algemeen ook zeer positief. De waardering lag ongeveer op het zelfde niveau als vorig jaar: bijna iedereen (96%) was tevreden over de informatie voorafgaand aan de film- weken en 92% was tevreden over de promotiecampagne van Albert Heijn. Een iets kleiner percentage dan vorig jaar (86% en vorig jaar 93%) denkt door de actie meer kaartjes te hebben verkocht. Desalniettemin staat ruim 90% van de bedrijfsleiders positief tegenover de filmweken. Enkele kritische noten waren: - nog duidelijker de participatie van de filmtheaters ver melden; - posters in meerdere formaten aanleveren; - heroverweging van de periode: zaterdag en zondag wellicht uitsluiten; - misschien wordt het tijd voor een andere formule/opzet. De schippers van de Kameleon was een van de beste bezochte films tijdens de 2 voor 1 actie van 2003. Bioscoopmonitor 2003 In juli is de nieuwe Bioscoopmonitor in samenwerking met onderzoeksbureau Market Response van start gegaan. Aangezien het om een nieuw onder zoek gaat heeft allereerst een inven tarisatie plaatsgevonden waarbij het filmbezoek onder Nederlanders in kaart is gebracht met vragen voor zowel bezoekers als niet bezoekers. De komende maanden wordt de groep bezoekers ondervraagd, zodat we een helder beeld krijgen van het bereik en de bezoekfrequentie. De belangrijkste conclusies luiden: - ongeveer de helft van de Nederlanders is de afgelopen twaalf maanden naar de bioscoop geweest; - naar de film gaan is een populaire vrijetijdsbesteding onder jongeren. Naarmate men ouder wordt neemt het bezoek aan films geleidelijk af. Filmbezoekers blijken jonger en hoger opgeleid te zijn, behoren tot een hogere sociale klasse en zijn actiever op het gebied van vrijetijds besteding dan niet-bezoekers; - niet-bezoekers zijn lastig over te halen om naar de film te gaan, aangezien een groot deel (bijna 40%) aangeeft dat niets hen zou kunnen overhalen om naar de bioscoop te gaan. De overigen zouden wel naar de film willen gaan indien het aan bod beter wordt afgestemd en de prijs van een kaartje omlaag gaat. Een uitgebreider verslag is te vinden op www.nvbinfocentrum.nl. Ida Borman is marketing manager van NFC Marketing 1 6 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 16