Digitale cinema als speerpunt
techniek
International Broadcasting Convention 2003
De gigantische International Broadcasting Convention (IBC)
streek half september neer in Amsterdam en bezette meteen
de complete RAI. Holland Film Nieuws maakte kilometers op
de beursvloer. Hal na hal na hal...
Door Frank de Neeve
IBC is een van de belangrijkste
broadcastingbeurzen in de wereld.
Dat was ook wel te merken aan de
keur aan nationaliteiten, die zes
dagen lang de RAI bevolkte. Wie
tien minuten naambordjes las, ging
zo een paar keer de wereld rond.
De Nederlandse filmwereld mag
zich gelukkig prijzen om èn Cinema
IBC 2003: Boeiend!
Expo èn IBC binnen de landsgren
zen te hebben. Een bezoek aan IBC
doet je echter wel beseffen wat een
klein beursje Cinema Expo eigenlijk
is en hoe gigantisch groot de broad-
castingwereld is ten opzichte van
de cinemawereld. De cinemamarkt
is ook heel overzichtelijk: het aantal
spelers en producten is beperkt.
Avid, Autocue, NEC, maar ook (mij?)
totaal onbekende bedrijven die
technisch uitziende
doosjes exposeer
den; iedereen die
zichzelf ook maar
enigszins serieus
neemt had een
stand. Van een paar
vierkante meter
voor de kleine jon
gens, tot Sony en
Thomson, die beide
een stand hadden
zo groot als een
half voetbalveld.
Natuurlijk waren er
bedrijven die ook
op Cinema Expo
staan, zoals
Kinoton, maar die
exposeerden dan
ook hun telecine-
apparatuur, dat film
scant naar video.
R&D budget
Eén van de speerpunten van de
IBC-conventie was digitale cinema.
Nog maar weer eens, want zo lang
het niet van de grond komt, is nie
mand te beroerd om er een mening
over te hebben. Het mooie is, zei
één van de sprekers van tevoren,
dat je nog van alles over digitale
cinema kunt beweren; het is alle
maal waar. En, was er nog wat
nieuws te ontwaren tussen alle
corporate discussie? Mwoaof
toch: Denis Kelly van Kodak onthul
de dat zijn bedrijf het budget voor
Research and Development (R&D)
voor digitale cinema heeft terug
geschroefd, wegens het uitblijven
van momentum in de markt.
Toch ontbreekt hier de ruimte om
de lichtpuntjes te beschrijven,
zoals Man Nang Chong uit
Singapore, die in een vreemd soort
Engels (hij had het over flim,
echt waar) een fascinerend verhaal
vertelde over de installatie van
e-cinema in China en India.
En dat terwijl er volgens hem in
sommige Indiase bioscopen nog
projectoren met koolspitsen in
bedrijf zijn. Of de voorstelling van
de gerestaureerde The Adventures
of Robin Hood uit 1938 met Errol
Flynn en Olivia De Havilland.
Normaal beeld en werkelijk spette
rende Technicolor-kleuren in 2k
DLP Cinema op het grote doek van
het RAI-auditorium. Prachtig!
Volgend jaar weer.
HOLLAND FILM NIEUWS - 23