Digitale cinema als speerpunt techniek International Broadcasting Convention 2003 De gigantische International Broadcasting Convention (IBC) streek half september neer in Amsterdam en bezette meteen de complete RAI. Holland Film Nieuws maakte kilometers op de beursvloer. Hal na hal na hal... Door Frank de Neeve IBC is een van de belangrijkste broadcastingbeurzen in de wereld. Dat was ook wel te merken aan de keur aan nationaliteiten, die zes dagen lang de RAI bevolkte. Wie tien minuten naambordjes las, ging zo een paar keer de wereld rond. De Nederlandse filmwereld mag zich gelukkig prijzen om èn Cinema IBC 2003: Boeiend! Expo èn IBC binnen de landsgren zen te hebben. Een bezoek aan IBC doet je echter wel beseffen wat een klein beursje Cinema Expo eigenlijk is en hoe gigantisch groot de broad- castingwereld is ten opzichte van de cinemawereld. De cinemamarkt is ook heel overzichtelijk: het aantal spelers en producten is beperkt. Avid, Autocue, NEC, maar ook (mij?) totaal onbekende bedrijven die technisch uitziende doosjes exposeer den; iedereen die zichzelf ook maar enigszins serieus neemt had een stand. Van een paar vierkante meter voor de kleine jon gens, tot Sony en Thomson, die beide een stand hadden zo groot als een half voetbalveld. Natuurlijk waren er bedrijven die ook op Cinema Expo staan, zoals Kinoton, maar die exposeerden dan ook hun telecine- apparatuur, dat film scant naar video. R&D budget Eén van de speerpunten van de IBC-conventie was digitale cinema. Nog maar weer eens, want zo lang het niet van de grond komt, is nie mand te beroerd om er een mening over te hebben. Het mooie is, zei één van de sprekers van tevoren, dat je nog van alles over digitale cinema kunt beweren; het is alle maal waar. En, was er nog wat nieuws te ontwaren tussen alle corporate discussie? Mwoaof toch: Denis Kelly van Kodak onthul de dat zijn bedrijf het budget voor Research and Development (R&D) voor digitale cinema heeft terug geschroefd, wegens het uitblijven van momentum in de markt. Toch ontbreekt hier de ruimte om de lichtpuntjes te beschrijven, zoals Man Nang Chong uit Singapore, die in een vreemd soort Engels (hij had het over flim, echt waar) een fascinerend verhaal vertelde over de installatie van e-cinema in China en India. En dat terwijl er volgens hem in sommige Indiase bioscopen nog projectoren met koolspitsen in bedrijf zijn. Of de voorstelling van de gerestaureerde The Adventures of Robin Hood uit 1938 met Errol Flynn en Olivia De Havilland. Normaal beeld en werkelijk spette rende Technicolor-kleuren in 2k DLP Cinema op het grote doek van het RAI-auditorium. Prachtig! Volgend jaar weer. HOLLAND FILM NIEUWS - 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 23