Nieuwe naam, nieuwe mensen
bioscoopreclame
RMB wordt Screenvision
Als u dit leest is RMB, reclame-exploitant van ongeveer de
helft van de Nederlandse bioscoopdoeken, niet meer.
Het bedrijf heeft een nieuwe naam: Screenvision. Cloeck en
Moedigh, RMB, Screenvision, what's in a name? More than
meets the eye, aldus Herman ten Cate en Marco Gijsen,
respectievelijk managing director en marketing sales
manager van Screenvision Nederland.
Door Frank de Neeve
Een nieuw bedrijventerrein aan de
zuidrand van Amsterdam. In het
pand van Screenvision zitten na
vijven nog allerlei mensen druk te
mailen en te bellen. Herman ten
Cate, op krukken wegens een bas
ketbal-ongeluk, roept zijn adjudant
Marco Gijsen erbij. Hoewel er nu
pas echt mee naar buiten wordt
getreden, blijkt men al langer onder
deel van Screenvision te zijn.
'Wij zijn 1 juli vorig jaar opgegaan
in Screenvision Europe, een joint-
venture tussen Carlton
Communications en Thomson
Multimedia,' vertelt Ten Cate.
'Daarmee maken we onderdeel uit
van een groot gezond concern,
waar twee grote bedrijven met visie
en investeringsbereidheid achter
staan.'
Met een nieuw sales team gaat
Screenvision adverteerders, reclame-
bureau's en mediabureau's overtui
gen van de waarde van bioscoopre
clame. 'Wij onderscheiden ons in
kennis en commercieel beleid. Dit
is natuurlijk een bedrijf met een
lange geschiedenis en wij hebben
kennis van zaken in bioscooprecla
me, ook binnen het totale media
landschap.' Screenvision is een pure
cinema-bedrijf, maar het doet meer
dan de tien minuten reclame in het
voorprogramma, aldus Marco
Gijsen, afkomstig van Radio 538.'We
doen joint promotions, kunnen
acties in de foyer doen en staan ook
open voor ideeën vanuit de theaters
zelf.'
Ferrari
In hun streven om meer adverteer
ders naar de bioscoop te lokken, han
teert Screenvision een commercieel
beleid om adverteerders meer value
for money te geven. 'In plaats van
een advertentiecampagne van twee
weken te bieden, met een
paar procent korting,
geven we een adverteer
der voor anderhalf keer
zoveel budget, een cam
pagne van vier weken. Dit
is aantrekkelijker voor de
adverteerder en voor ons,
maar ook voor de exploi
tant; aldus Marco Gijsen.
Hoewel er tegenwoordig
veel radio- en tv-zenders
zijn waarop ze terecht
kunnen, willen adverteer- Herman
ders maar al te graag óók in de bios
coop met hun commercial. De bios
coop is dan ook de natte droom van
de marketeer. Marco Gijsen: 'Bij radio
en tv ben je prima in staat om
aardappels te schillen, rekeningen te
bekijken of je vrouw welkom thuis
te heten. De Nederlander is zelfs
enorm getraind in het ontwijken van
reclame op televisie. In de bioscoop
zit de bezoeker al direct in het medi
um en kan niet veel anders dan de
commercials bekijken, beluisteren en
beleven.' Bioscoopreclame heeft dan
ook meer effect dan commercials op
radio en televisie. Gijsen trekt de ver
gelijking met auto's: 'Als je voor je
werk dagelijks op de weg zit, kun je
op zondag niet meer navertellen hoe
veel Golfjes je die week bent tegen
gekomen. Die knalrode Ferrari van
donderdagmiddag weet je echter
nog precies. Het aanbod van reclame
op televisie en radio is zo overweldi
gend groot, dat ze veel minder opval
len dan bioscoopreclame.'
ten Cate (links) en Marco Gijsen
HOLLAND FILM NIEUWS - 27