Nieuwe naam, nieuwe mensen bioscoopreclame RMB wordt Screenvision Als u dit leest is RMB, reclame-exploitant van ongeveer de helft van de Nederlandse bioscoopdoeken, niet meer. Het bedrijf heeft een nieuwe naam: Screenvision. Cloeck en Moedigh, RMB, Screenvision, what's in a name? More than meets the eye, aldus Herman ten Cate en Marco Gijsen, respectievelijk managing director en marketing sales manager van Screenvision Nederland. Door Frank de Neeve Een nieuw bedrijventerrein aan de zuidrand van Amsterdam. In het pand van Screenvision zitten na vijven nog allerlei mensen druk te mailen en te bellen. Herman ten Cate, op krukken wegens een bas ketbal-ongeluk, roept zijn adjudant Marco Gijsen erbij. Hoewel er nu pas echt mee naar buiten wordt getreden, blijkt men al langer onder deel van Screenvision te zijn. 'Wij zijn 1 juli vorig jaar opgegaan in Screenvision Europe, een joint- venture tussen Carlton Communications en Thomson Multimedia,' vertelt Ten Cate. 'Daarmee maken we onderdeel uit van een groot gezond concern, waar twee grote bedrijven met visie en investeringsbereidheid achter staan.' Met een nieuw sales team gaat Screenvision adverteerders, reclame- bureau's en mediabureau's overtui gen van de waarde van bioscoopre clame. 'Wij onderscheiden ons in kennis en commercieel beleid. Dit is natuurlijk een bedrijf met een lange geschiedenis en wij hebben kennis van zaken in bioscooprecla me, ook binnen het totale media landschap.' Screenvision is een pure cinema-bedrijf, maar het doet meer dan de tien minuten reclame in het voorprogramma, aldus Marco Gijsen, afkomstig van Radio 538.'We doen joint promotions, kunnen acties in de foyer doen en staan ook open voor ideeën vanuit de theaters zelf.' Ferrari In hun streven om meer adverteer ders naar de bioscoop te lokken, han teert Screenvision een commercieel beleid om adverteerders meer value for money te geven. 'In plaats van een advertentiecampagne van twee weken te bieden, met een paar procent korting, geven we een adverteer der voor anderhalf keer zoveel budget, een cam pagne van vier weken. Dit is aantrekkelijker voor de adverteerder en voor ons, maar ook voor de exploi tant; aldus Marco Gijsen. Hoewel er tegenwoordig veel radio- en tv-zenders zijn waarop ze terecht kunnen, willen adverteer- Herman ders maar al te graag óók in de bios coop met hun commercial. De bios coop is dan ook de natte droom van de marketeer. Marco Gijsen: 'Bij radio en tv ben je prima in staat om aardappels te schillen, rekeningen te bekijken of je vrouw welkom thuis te heten. De Nederlander is zelfs enorm getraind in het ontwijken van reclame op televisie. In de bioscoop zit de bezoeker al direct in het medi um en kan niet veel anders dan de commercials bekijken, beluisteren en beleven.' Bioscoopreclame heeft dan ook meer effect dan commercials op radio en televisie. Gijsen trekt de ver gelijking met auto's: 'Als je voor je werk dagelijks op de weg zit, kun je op zondag niet meer navertellen hoe veel Golfjes je die week bent tegen gekomen. Die knalrode Ferrari van donderdagmiddag weet je echter nog precies. Het aanbod van reclame op televisie en radio is zo overweldi gend groot, dat ze veel minder opval len dan bioscoopreclame.' ten Cate (links) en Marco Gijsen HOLLAND FILM NIEUWS - 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 27