Klassefilm kiest voor festival-
vorm
filmeducatie
Klassefilm verandert dit schooljaar van opzet. Waren de
schoolvoorstellingen voorheen versnipperd over een heel
schooljaar gepland, nu vinden ze in iedere stad in een aan
eengesloten periode plaats. Daarnaast is ook de rol van NFC
Marketing veranderd. De fans van 's Nederlands meest suc
cesvolle filmproject voor scholieren hebben echter niks te vre
zen want Klassefilm blijft in hoofdlijnen hetzelfde: een onge
ëvenaard filmeducatief project dat scholieren van zes tot en
met achttien jaar kennis laat maken met de wonderlijke
wereld van film.
Door Jeroen Huijsdens
In de nieuwe opzet blijven leerlin
gen klassikaal naar de film gaan en
opdrachten uit lesmappen gebrui-
Kraak!
Filminformatie voor scholen.
ken om het medium film beter te
leren begrijpen. Maar als de deelne
mende bioscopen en filmtheaters er
samen met het lokale Centra voor
de Kunsten iets bijzonders van
maken, dan zal ook de
leerling die eerder mee
deed aan Klassefilm
merken dat er toch iets
is veranderd. Met
ingang van dit school
jaar krijgt het project
meer een festivalkarak
ter. Het betekent dat de
schoolvoorstellingen
niet meer verspreid
over het hele school
jaar plaatsvinden, maar
per stad geconcen
treerd in een bepaalde
periode. Daardoor krij
gen scholen en Centra
voor de Kunsten de
ruimte om extra
(film)activiteiten om de
voorstellingen heen te
plannen. Het project
kan zo beter worden
voorbereid en dat werkt verdieping
van het project in de hand.
Aanpassing
In de beginjaren van Klassefilm was
het nog mogelijk om alle voorstel
lingen in een periode van zes
weken te plannen. Het aantal deel
nemende steden was op twee paar
handen te tellen en het beschikbare
aantal filmkopieën was voldoende
om een werkbaar vertoningsschema
in elkaar te zetten. Door de enorme
groei van het project die vervolgens
plaatsvond moesten de toenmalige
organisatoren, waaronder NFC
Marketing, overgaan tot grotere
spreiding van de voorstellingen.
Klassefilm groeide uit van 10.000
leerlingen in drie steden naar circa
185.000 leerlingen in 44 steden in
2003. Luisterend naar de wensen
van de betrokkenen werd in de
afgelopen periode bekeken of het
terugkeren naar de oorspronkelijke
opzet niet haalbaar was. Door voor
stellingen in een aaneengesloten
periode te plannen én daar waar
mogelijk meer voorstellingen tegelij
kertijd te laten plaatsvinden, wordt
de werkdruk voor het bioscoopper
soneel minder. Bovendien biedt de
festivalopzet meer kansen om een
bijzondere sfeer te creëren rondom
de voorstellingen.
Aankleding
Om het festivalkarakter van
Klassefilm te onderstrepen heeft
32 - HOLLAND FILM NIEUWS