spotlight In januari 2004 draagt Marianne Wolff de program mering van Wolff Cinema Groep over aan haar neef Philipp. Daarmee blijft ook de liefde voor film voor de Wolff groep behouden. Waarom houdt u ermee op? 'Onze hele directie is verjongd en ik ben 65 geworden in augustus. Nou ja, op een gegeven moment is dan de tijd daar.' Blijft u bij het bedrijf betrokken? 'Ik ben mede-eigenaar van de aande len en de gebouwen.Tijdens de commissarissenvergaderingen en de aandeelhoudersvergaderingen word je op de hoogte gehouden van de gang van zaken en dan zal ik daar over mijn mening geven.' Wanneer deed u uw intrede bij de Wolff Cinema Groep? 'In 1984. Mijn vader hield zich onder andere bezig met de film- voorziening. Dat heb ik voortgezet. Daarvoor heb ik onder andere films vertaald. En ik heb ook les gegeven.' U gaf les in een taal? 'Ik heb Frans gestudeerd, met Italiaans als bijvak.' Kiest u nu vooral Franse en Italiaanse films? 'Onze vader boekte altijd al veel art- films. Daar zaten toen veel Franse en Italiaanse films bij. Maar het maakt mij niet uit in welke taal de film is. Wij hebben altijd de artistie ke films ondersteund, net zoals we Nederlandse films hebben onder steund. En we zijn daarin heel suc cesvol gebleken.' Dat is toch typisch van Wolff... 'Wolff is gestart in grote universi teitssteden, zoals Utrecht, waar veel belangstelling was voor artistieke films. Studio was het eerste zoge naamde arthouse. Met consequent programmeren en een beetje geduld kun je voor artistieke films een eigen publiek creëren.' Wat is uw favoriete film? 'Ik heb wel eens geschreven dat de favoriete film niet bestaat. Het is altijd een momentopname. Dat is net als bij een favoriet liefdespaar. Hoewel, dat is voor mij Mickey Rourke en Faye Dunaway in Barfly, waar hij haar 's ochtends whisky op bed komt brengen. Ik heb elk jaar wel een favoriete film. Ik denk dat het dit jaar Rosenstrasse wordt.' Waarom spant u zich zo in voor Nederlandse films? 'Ik denk dat als je in een land een goede filmproductie hebt, met acteurs waar mensen van gaan hou den en met bekende regisseurs, men mee gaat leven met zo'n film productie. In het algemeen zal het filmbezoek dan toenemen omdat men meer film tninded wordt.' Richt de Nederlandse film zich niet te veel op jeugdig publiek, met Costa en Kruimeltje? 'Nee, er is van alles. Wij hebben ook veel succes gehad met Nynke en De tweeling! Nu zag ik een aankondiging van een tentoonstelling met houtsnedes van u. 'En tekeningen. Dat doe ik mijn hele leven al. Ik denk dat ik me daar ook meer mee bezig ga houden. Ik heb er indertijd wel over gedacht om naar de kunstacademie te gaan.' Kunt u iets over uw werk vertellen? 'Ik ben vooral geboeid door grote vormen en sterke kleuren. Houtsnede is een heel krachtig medium. Ik maak veel mensen, maar tegenwoordig ook veel stillevens. Alles waar de vorm mij van boeit. Ik houd bijvoorbeeld van de Duitse Expressionisten en Edward Munch, die heel emotioneel werkten.' Waar gaat u straks uw film- genot halen? 'Gewoon net als altijd in de show room. City is een beetje mijn lieve lingsbioscoop. Het is zo'n mooi gebouw van binnen. Het is helemaal in stijl verbouwd, de muur tussen City en Movies is weggehaald. Dat is nu ons theater voor de betere films. En CineStar in Enschede is gewel dig. Als ik er ben ga ik altijd de lasershow bekijken, prachtig.' 38 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2003 | | pagina 38