spotlight
In januari 2004 draagt
Marianne Wolff de program
mering van Wolff Cinema
Groep over aan haar neef
Philipp. Daarmee blijft ook
de liefde voor film voor de
Wolff groep behouden.
Waarom houdt u ermee op?
'Onze hele directie is verjongd en
ik ben 65 geworden in augustus.
Nou ja, op een gegeven moment is
dan de tijd daar.'
Blijft u bij het bedrijf
betrokken?
'Ik ben mede-eigenaar van de aande
len en de gebouwen.Tijdens de
commissarissenvergaderingen en de
aandeelhoudersvergaderingen word
je op de hoogte gehouden van de
gang van zaken en dan zal ik daar
over mijn mening geven.'
Wanneer deed u uw intrede
bij de Wolff Cinema Groep?
'In 1984. Mijn vader hield zich
onder andere bezig met de film-
voorziening. Dat heb ik voortgezet.
Daarvoor heb ik onder andere films
vertaald. En ik heb ook les gegeven.'
U gaf les in een taal?
'Ik heb Frans gestudeerd, met
Italiaans als bijvak.'
Kiest u nu vooral Franse en
Italiaanse films?
'Onze vader boekte altijd al veel art-
films. Daar zaten toen veel Franse
en Italiaanse films bij. Maar het
maakt mij niet uit in welke taal de
film is. Wij hebben altijd de artistie
ke films ondersteund, net zoals we
Nederlandse films hebben onder
steund. En we zijn daarin heel suc
cesvol gebleken.'
Dat is toch typisch van
Wolff...
'Wolff is gestart in grote universi
teitssteden, zoals Utrecht, waar veel
belangstelling was voor artistieke
films. Studio was het eerste zoge
naamde arthouse. Met consequent
programmeren en een beetje
geduld kun je voor artistieke films
een eigen publiek creëren.'
Wat is uw favoriete film?
'Ik heb wel eens geschreven dat de
favoriete film niet bestaat. Het is
altijd een momentopname. Dat is
net als bij een favoriet liefdespaar.
Hoewel, dat is voor mij Mickey
Rourke en Faye Dunaway in Barfly,
waar hij haar 's ochtends whisky op
bed komt brengen. Ik heb elk jaar
wel een favoriete film. Ik denk dat
het dit jaar Rosenstrasse wordt.'
Waarom spant u zich zo in
voor Nederlandse films?
'Ik denk dat als je in een land een
goede filmproductie hebt, met
acteurs waar mensen van gaan hou
den en met bekende regisseurs,
men mee gaat leven met zo'n film
productie. In het algemeen zal het
filmbezoek dan toenemen omdat
men meer film tninded wordt.'
Richt de Nederlandse film
zich niet te veel op jeugdig
publiek, met Costa en
Kruimeltje?
'Nee, er is van alles. Wij hebben ook
veel succes gehad met Nynke en De
tweeling!
Nu zag ik een aankondiging
van een tentoonstelling met
houtsnedes van u.
'En tekeningen. Dat doe ik mijn
hele leven al. Ik denk dat ik me daar
ook meer mee bezig ga houden. Ik
heb er indertijd wel over gedacht
om naar de kunstacademie te gaan.'
Kunt u iets over uw werk
vertellen?
'Ik ben vooral geboeid door grote
vormen en sterke kleuren.
Houtsnede is een heel krachtig
medium. Ik maak veel mensen, maar
tegenwoordig ook veel stillevens.
Alles waar de vorm mij van boeit.
Ik houd bijvoorbeeld van de Duitse
Expressionisten en Edward Munch,
die heel emotioneel werkten.'
Waar gaat u straks uw film-
genot halen?
'Gewoon net als altijd in de show
room. City is een beetje mijn lieve
lingsbioscoop. Het is zo'n mooi
gebouw van binnen. Het is helemaal
in stijl verbouwd, de muur tussen
City en Movies is weggehaald. Dat is
nu ons theater voor de betere films.
En CineStar in Enschede is gewel
dig. Als ik er ben ga ik altijd de
lasershow bekijken, prachtig.'
38 - HOLLAND FILM NIEUWS