techniek
tief gereedschap als Macromedia
Flash of Adobe After Effects. In som
mige hallen gaf dit een gekakel van
jewelste.
Digital Intermediate
IBC 2004 liet duidelijk de doorbraak
van de Digital Intermediate zien. Dit
proces uit de postproductie trekt
film nog verder het digitale domein
in. Het bestaat uit het op hoge resolu
tie, bijvoorbeeld 2K, scannen van alle
scènes uit een film tot een bestand
van vele terrabytes groot. Hierna kun
nen uiterst secure kleurcorrecties
worden toegepast, tot in miniem
detail, iets wat met film niet mogelijk
is. Ook kunnen special effects en aller
lei andere digitale trucs worden uit
gevoerd, waarna de gemonteerde film
weer teruggeschreven wordt naar
film. Bijkomend effect is echter dat
er minder aandacht aan de productie
wordt besteed, zodat bijvoorbeeld
scènes minder goed worden uitge
licht, daar men denkt dat dat in de
postproductie toch wel rechtgetrok
ken wordt. Op IBC waren werkelijk
verbluffende demonstraties van het
Digital Intermediate-proces te zien,
zoals op de stand van Discreet.
Het auditorium van de RAI was tij
dens IBC ingericht als digitale bios
coop, waar demonstraties te zien
waren van nieuwe projectoren, zoals
de PLV-HD10, een nieuwe HD LCD-
projector van Sanyo. Spectaculair was
de demonstratie van twee nieuwe
SXRD-projectoren van Sony, die met
4K een dubbel zo hoge resolutie heb
ben als de huidige generatie DLP
Cinema-projectoren. Wèl werd duide
lijk dat er nog een aantal problemen
is, zoals met de kleuren, waar Sony
aan moet werken voordat deze pro
jectoren op de markt gebracht kun
nen worden.
Digitale Cinema-dag
Parallel aan de tradeshow heeft IBC
ook een conventiegedeelte, met lezin
gen en panels. Maandag was digitale
cinema-dag, die begon met een mage
re keynote speech van Chuck
Goldwater van DCI. Hij vertelde dat
het werk rond de standaarden er na
twee jaar bijna op zit, maar dat DCI
nog een half jaar respijt krijgt van
haar aandeelhouders, de zeven
Hollywood studio's. Interessanter
werd het bij het seminar A Global
View of D-Cinema Applications, waar
onder leiding van Patrick von
Sychowsky van Screen Digest een
RTI filmprii iter
aantal internationale sprekers presen
taties gaf over concrete digitale cine
ma-projecten. Sommigen waren al
vaker te horen geweest, zoals Joost
Bert van Kinepolis en Rickard
Gramfors van Folkets Hus och Parker
uit Zweden, hoewel beiden altijd een
interessant verhaal met een goede
kijk op digitale cinema hebben.
Voor het eerst waren er in een panel
over digitale cinema twee sprekers
uit Brazilië, een land dat voorop loopt
in de overgang naar digitale cinema.
Patrick Siaretta van Teleimage hield
een interessante lezing over de zes
zalen waarin zijn bedrijf sinds decem
ber 2001 al achtentwintig titels in
DLP Cinema heeft uitgebracht. Bizar
was zijn verhaal over een plaatselijk
lab dat had geklaagd bij Warner Bros.
in de VS over valse concurrentie,
waardoor Teleimage geen digitale
films meer krijgt van deze distribu
teur. De tweede Braziliaan was Fabio
Lima van Rain Network, dat een klein
aantal DLP-projectoren exploiteert.
Hij vertelde onder andere over het
opvallende feit, dat de ticketprijs in
Brazilië zo laag is, dat 70% van de
inkomsten van zijn concern afkomstig
is van reclame. De film is dus eigenlijk
bijzaak.
Businessplan
's Middags was er een experimentele
sessie, waarbij de zaal direct in discus
sie ging met een panel, waarin men
sen als Jan van Dommelen, Joost Bert
en Steve Perrin van de UK Film
Council zitting hadden. Dit werkte
wonderwel en het panel sprak
relaxed en deskundig over zaken die
het publiek te berde bracht. Zo
relaxed zelfs, dat Joost Bert zich in
een onbewaakt ogenblik liet ontval
len, dat Kinepolis helemaal geen busi
nessplan heeft voor het dozijn digitale
projectoren die in hun theaters staan,
terwijl hij eerder nog het tegendeel
had beweerd.
Maar uiteindelijk gaat het toch, zelfs
op een technische beurs als IBC, om
film. IBC 2004 sloot af met een digi
taal gerestaureerde versie van Singing
in the Rain, misschien wel toepasse
lijk voor de fabrikanten die nog altijd
wachten tot de digitale markt aan
trekt.
12 - HOLLAND FILM NIEUWS