Nederlandse
films in
aantocht
Interview Jean van de Velde
in productie
Er lopen waarschijnlijk maar weinig mensen in het filmvak rond
die zo gewaardeerd worden door collega's als Jean van de
Velde. Regisseur, scenarioschrijver, scriptdokter, adviseur, Jean
van de Velde is het allemaal. Het Nederlands Film Festival vond
het tijd om de man van films als De kleine blonde dood, All
Stars, Lek en binnenkort Floris, in de spotlight te zetten. Hij
werd de Gast van het Jaar.
28-10-04 Verborgen gebreken,
distributeur
Independent Films
04-11-04 Gay, distributeur RCV
Film Distribution
17-11-04 Pluk van de Petteflet,
distributeur Warner
Bros.
09-12-04 Amazones, distributeur
A-film Distribution
09-12-04 Erik of het klein
insectenboek, distribu
teur UIP
16-12-04 Floris, distributeur
Independent Films
20-01-05 Off Screen, distributeur
Independent Films
03-02-05 Plop Kwispel,
distributeur
Independent Films
03-02-05 Vet bard!, distributeur
A-film Distribution
17-02-05 Flirt, distributeur Three
Lines Pictures
24-03-05 Peter van Straaten/
Agnes distributeur
1 more film
28-04-05 Lepel, distributeur
Warner Bros.
29-06-05 De Kameleon 2,
distributeur
Independent Film
Een cadeau met een mooie strik
er om heen
Vet hard! Foto Jaap Vrenegoor
20 HOLLAND FILM NIEUWS
Door Jeroen Huijsdens
'Ik beschouw het als vrolijke onzin',
zegt Jean van de Velde als ik hem
vraag wat hij er van vindt om te zijn
uitgeroepen tot de belangrijkste man
van het filmfestival. We zitten in de
studio waar de laatste hand wordt
gelegd aan de geluidsmixage van
Floris. Temidden van het geluid dat
het af en toe onmogelijk maakt om de
altijd ontwapende regisseur te ver
staan, praten we over de wonderlijke
wereld van film.
Dirk de Lille zei ooit over jou dat
als je in de V.S. zou zijn geboren,
je nu Steven Spielberg zou zijn
geweest.
'Zo, die heb ik alvast binnen. Dat is
natuurlijk een geweldig groot compli
ment. Steven Spielberg maakt films
met een menselijke ziel. Dat spreekt
mij erg aan. Maar het zou te ver gaan
om hem een inspiratiebron te noe
men. Net zoals Spielberg probeer ik
ook zoveel mogelijk films in verschil
lende genres te maken. Ik wil niet
zoiets als een typische Van de Velde
film. Kijk eens naar de films van
Sidney Lumet, een man die iedereen
schijnt te zijn vergeten. Die heeft
een geweldige reeks uiteenlopende
films van grote klasse op zijn naam
staan.'
Heb je er ooit aan gedacht om de
grote plas over te steken?
'Ik ken Pieter Jan Brugge goed. Met
hem praat ik wel over het
werken in Amerika. Kijk,
je moet gewoon gevraagd
worden. Maar als je dan
succes hebt, pinnen ze je
vast op het trucje dat je
keer op keer moet uitvoe
ren.'
Maar je bent toch
gevraagd voor Deuce
Bigalow 2?
'Ja, dat is waar. Ik had ja
kunnen zeggen, maar dan
was ik al met een leugen
begonnen. Ik was name
lijk niet volledig beschik
baar zoals zij wilden. Er
zijn wel enkele gesprek
ken gevoerd met de studio
bazen. Maar wat kon ik er
nou aan toevoegen?'
Je bent enige tijd inten
dant geweest bij het
Filmfonds. Welke van
de ideeën die je hebt
begeleid zijn het
mooiste volwassen
geworden?
'Ik behoor niet zoveel
credit te krijgen. 99% van het bouwen
gebeurt door de makers zelf. Ik ben wel
blij herkend te hebben dat er iets tussen
de regels zat bij Shonf Shouf Habibi.
Het was een goed script en er was een
markt voor. Het gebrek aan budget is
zeker een voordeel geweest voor die
film. Ze moesten heel creatief worden
om het voor elkaar te krijgen. Dat heeft
gewerkt. Ja zuster, nee zuster zou waar
schijnlijk niet zijn gemaakt als ik mij er
niet hard voor had gemaakt. Er was niet
zo'n positieve stemming bij het
Filmfonds over die film. Ik had juist het
gevoel dat er een hele leuke film in zat.
Bij het Filmfonds moeten ze zich wel
realiseren dat filmmakers toch hun ziel
in een doosje stoppen en er een mooie
strik om heen doen. Er mag wel wat
meer respect zijn voor de kwetsbare
opstelling die wordt getoond. De
cadeautjes zouden wel wat zorgvuldiger
mogen worden uitgepakt. Het is af en
toe echt te formeel.'
Een club die er onlangs flink van
langs kreeg van de Raad van
Cultuur is het Nederlands Instituut
Op de set van Floris (Jean van de Velde rechts). Foto Jaap Vrenegoor
voor Filmeducatie (NIF). Jij bent
een van de ambassadeurs van hun
project Making Movies. Dat project
dreigt nu in de verdrukking te
komen.
'Het is werkelijk onbegrijpelijk dat film
educatie in dit land niet veel meer ruim
te krijgt. Kinderen kijken zo ontzettend
veel naar bewegende beelden. Het is
noodzakelijk om ze de weg te wijzen, ze
te leren hoe je met beelden moet
omgaan. Het leuke van het maken van
een film op school is dat er geen vak is
waar je zoveel moet communiceren. De
kinderen leren er echt heel veel van.
Het is een teamsport. Samen winnen,
samen verliezen. Het woord samenle
ving zegt het toch al?'
Je legt momenteel de allerlaatste
hand aan Floris. Hoe kijk je nu
terug op de productie?
'Het heeft me wel een soort Home
Alone gevoel gegeven. Het kind in jezelf
wordt er door naar boven gebracht. Dat
doet film sowieso. Bij Lek waren de
acteurs opeens ook allemaal kleine kin
deren die keken wie het grootste
pistool had. Je had ze eens moeten zien.
Productioneel was Floris wel erg zwaar.
We kregen echt niks cadeau.Toch was
het een grote feestbende.'
Bang voor de vergelijking met de
televisieserie?
'Iedereen gaat ongetwijfeld vergelijken.
Het is net als de eerste kus die je ooit
van een meisje krijgt, die blijft toch altijd
de mooiste. Ik hoop wel dat de kijker er
een feestelijk gevoel aan overhoudt. Ze
betalen er tenslotte toch zeven a acht
euro voor. Ik hoop dat ze vinden dat ze
waar krijgen voor hun geld en Floris
beschouwen als een kerstcadeau met
een mooie strik er om heen.'
HOLLAND FILM NIEUWS - 21