Nieuwe bezems vegen
schoon: filmhuizen
klaar voor 2005
ANF
De Nederlandse filmhuizen zetten met een combinatie van
nieuwe accommodaties, een breder aanbod en moderne
profilering de deur open voor een groter en vooral nieuw
publiek. De groei zit in een aanhoudend goed filmaanbod,
betere en grotere accommodaties en een nieuwe publieks
groep die het liefst naar trendy moderne bioscopen wil en
niets kan met de (verouderde) tegenstellingen tussen bio
scopen en filmhuizen. Nieuwe bezems vegen schoon?
31
Door Gerard Bunnik
Meer comfortabele en nieuwe zalen,
een topjaar qua filmtitels en 25%
meer bezoek; het jaar 2003 was voor
de ruim 100 Nederlandse filmhuizen
al historisch terwijl nieuwe en ver
nieuwde ANF-filmtheaters en initiatie
ven voor de komende jaren werden
aangekondigd. De grens van een mil
joen bezoeken voor de filmhuizen
werd in 1998 voor het eerst geno
men; 2004 belooft met tegen de twee
miljoen bezoeken op de teller te wor
den afgesloten. Een groot en nieuw
publiek lijkt de filmhuizen definitief
te hebben gevonden; extra inkomsten
zullen vooral geherinvesteerd worden
in bijzondere activiteiten en maatre
gelen om bezuinigingen (I/D-banen)
op te vangen. Steeds meer gemeenten
weten zich voor relatief weinig verze
kerd van een bij jong en oud favoriete
culturele instelling, laagdrempelig en
met een veelzijdig en (internationaal
filmaanbod.
Bijzonder filmaanbod
De filmhuizen scoren steeds sterker.
Ook met hun bijzondere filmaanbod.
Specials, regionale festivals, cursussen,
documentaires en klassiekers zijn
arbeidsintensief, subsidie ligt niet
meer automatisch voor de hand
maar oud, jong en nieuw publiek
weet de weg naar de filmhuizen
te vinden. Recent ANF-onder-
zoek (Hannah van der Poel, stu
dente InHolland, scriptie
Gesubsidieerde distributie in
de filmtheaters) toont aan dat
ook distributeurs met het speci
ale aanbod volop meeprofiteren
van de toenemende populariteit
van het filmhuisaanbod. Zowel
in Nijmegen (LUX) als
Hilversum (Filmtheater) vervier
voudigde de omzet en het
publieksbereik van de gesubsidi
eerde distributeurs in minder
dan vijf jaar tijd. Hun aandeel
daalde weliswaar maar hun volu
me in de markt blijft stijgen.
Ook als grotere succesfilms niet
worden meegeteld doet de bij
zondere film het goed in de
nieuwe filmhuiscombinatie met
arthousefilms. Opmerkelijk,
zeker in relatie met de veelge
hoorde klaagzang in de filmhuis
sector, dat er veel te populair
wordt geprogrammeerd anno
2004 en dat dit ten koste zou
gaan van de oorspronkelijke
taakstelling (cinefiel programme
ren). Ook de belangstelling voor
het bijzondere filmhuisaanbod (onder
andere specials, retrospectieven, edu
catie, matinees voor ouderen) zit in
de lift, met het kleinschaligere aanbod
aan filmhuisfilms.
Geen wonder dat ook steeds meer
niet-gesubsidieerde distributeurs (A-
film, Paradiso, Bright Angel, 1 more-
film), kleinere films in hun pakket
opnemen en (zelfs) Warner met een
Independent-label start. A-film speelt
bovendien met plannen voor meer
artplexen (zie elders in dit blad).
Lumière in Maastricht, ruimte voor inte
ressant mainstream, arthouse en experi
menteel filmaanbod.
HOLLAND FILM NIEUWS