ANF
32
Revolutie
Met de opschaling van de filmhuizen
(meer zalen, meer aanbod, meer
taken) groeit de noodzaak ook achter
de filmhuisschermen de zaakjes beter
op orde te krijgen. Miriam Alexander,
studente Universiteit Utrecht,
bevestigde in haar afstudeerscriptie
HRM-toepassing in de filmtheaters,
dat het ook hier tijd wordt voor meer
Personeel- en Organisatiebeleid
(P&O). Scholing, heldere taak/functie
omschrijvingen, instructies voor vrij
willigers, functioneringsgesprekken
met de directie en een professionele
re bestuursaanpak: ook de filmhuizen
kunnen er anno 2004 niet meer om
heen. Zeker nu de gesubsidieerde
arbeid steeds meer verdwijnt, is het
volgens Miriam Alexander zaak dat er
meer gekeken wordt naar de kansen
en mogelijkheden met een (goed
gestructureerd) vrijwilligersbeleid.
Met specifiek cursusaanbod, contrac
ten, hogere eisen bij werving en
selectie kan de kwaliteit en continuï
teit van de organisatie ook omhoog
worden gebracht. Veel filmtheaters
werken in tegenstelling tot hun colle
ga-instellingen in de film- en cultuur
sector met vrijwilligers. Dat kan ook
als een extra kans worden gezien
voor hun informele bedrijfscultuur en
lage drempel naar (nieuwe) publieks
groepen. Met Kunst en Zaken
(cultural governance), Civiq
(Vrijwilligerstraining) zullen naar ver
wachting nog dit jaar ook landelijk de
eerste bijdragen worden geleverd. De
NVB start een inventarisatie scho
lingsbehoefte. De Consulenttaak film
vertoning (van het Filmfonds) zal in
2005 naast accommodatie- en exploi-
tatiebeleid, marketing en communica
tie ook management en organisatie
voor de filmvertoning hoog op de
agenda zetten. Filmvertoning en
publieksbereik voor het bijzonder
aanbod zullen er zeker van meeprofi
teren.
Subsidie blijft noodzaak
Blijft steun vanuit de overheid nood
zakelijk om de filmvertoning op de
nieuw ingeslagen weg te begeleiden?
Nog geen twee jaar geleden stelden
rijk, provincies, gemeenten en het
bioscoopbedrijf met de filmhuizen
LUX in Nijmegen. Foto Paul Breuker.
samen vast dat er een helder af te
bakenen en subsidiabel takenpakket
bestaat voor de filmvertoning
(VNG/ANF-Handreiking Filmtheaters
en Cultuurbeleid 2002). In grotere
gemeenten vullen arthouses en film
huizen - soms zelfs aangevuld door
bioscopen - in goed overleg een
belangrijk deel van dit bijzonder aan
bod in. In kleinere gemeenten zijn het
vooral de filmhuizen die deze taken
met veel inzet van vrijwilligers voor
hun rekening kunnen nemen. Maar de
grenzen tussen arthouse en bioscoop,
filmhuis en multiplex vervagen. Het
nieuwe Docu Zone Cine Net gaat in
een aantal steden zowel in filmhuizen
als arthouses van start. Anno 2004
lijkt een nieuw filmpubliek geboren;
een publiek dat niets kan met de ver
ouderde tegenstellingen tussen film
huizen en bioscopen en er op uit gaat
voor professionele cinema en comfor
tabele projectie op liefst het grootste
witte doek.
Kwaliteit en comfort
De cinefielen van weleer laten zich
met hun nieuwe filmhuizen inmiddels
niet onbetuigd. LUX-Nijmegen, Images
Groningen en Lumière Maastricht zijn
zulke nieuwe filmtheaters waar ruim
te is voor interessant mainstream,
arthouse en experimenteel filmaan-
bod. Achter de schermen klinkt nog
het jargon van de filmhuizen, maar
efficiency en cidtural governance
zetten een nieuwe toon, vrijwilligers
werken in strakke schema's met geau
tomatiseerde kassasystemen. Een nog
steeds groeiend publiek geniet van
een exotisch en artistiek gekruid aan
bod van arthouse en filmhuisfilms,
een ruime foyer, comfortabele zalen
en grote schermen. Een trend lijkt
gezet, nu ook plannen voor volledig
vernieuwde filmtheaters klaar liggen
in een groot aantal steden.Theaters,
schouwburgen, vlakke vloerzalen en
poppodia liften mee op het succes
van de nieuwe cinemaformule voor
een modern en breed cultureel geïn
teresseerd publiek, door in hun uit
breidingsplannen film nadrukkelijk de
ruimte bieden.
Een groot aantal vernieuwde filmthea
ters gaat de komende tijd vaak met
steun van rijk, provincies, gemeenten
en nieuwe (private) partners van
start. Voor de cinema lijkt de kop van
de 2V eeuw eraf. Nederland wil weer
naar de film en oud en jong, nieuw en
bijzonder publiek moedigt investeer
ders aan hun filmzalen te vernieu
wen, complexen uit te breiden en
moed te tonen met nieuwe formules.
Gerard Bunnik is scheidend direc
teur van de Associatie van
Nederlandse Filmtheaters (ANF) en
vanaf 1 januari 2005 consulent
filmvertoning voor het Nederlands
Fonds voor de Film.
HOLLAND FILM NIEUWS