Wilco Wolfers: 'Ik denk dat het mogelijk is om dertig mil
joen te halen, maar als de piraterij voortwoekert, dan
vrees ik dat we terugzakken naar twintig miljoen!
HOLLAND FILM NIEUWS
die specifieke acteur of regisseur. De
hele benadering van films zal op een
hoger niveau komen. Ook de journa
listiek ten aanzien van films zal verbe
teren.'Wolfers:'Het is wat dat betreft
ongehoord dat we in Nederland nu
pas weer een behoorlijk filmprogram
ma op TV hebben.' Engelen:'Ik zie aan
de andere kant ook een tegengestelde
beweging. Laatst zag ik in een krant
DVD's als kilo's gehakt aangeboden:
vijf voor de prijs van één! Het is de
totale devaluatie van het product film.
Het was in een Nederlandse krant
overigens'.Van der Linden:'Dat is
typisch onze Nederlandse handels
geest. Cinemien doet daar niet aan
mee. Wij zeggen gewoon tegen
Mediamarkt: wacht jij maar een poos
je.' Engelen:'Bij Paradiso hanteren wij
ook een strikt prijzenbeleid.Wij doen
niet mee aan vijf voor één acties. Kijk
maar naar Amélie, nog altijd onze
best verkopende titel. De prijs zakt na
twee jaar wel enigszins, maar is toch
niet gekelderd naar een bodemprijs.'
Van Praag:'En Blokker speelt daar niet
mee?' Engelen: 'Amélie staat niet bij
Blokker.'
Wolfers voelt zich geroepen om de
majors te verdedigen. 'Je moet besef
fen dat de majors binnen korte tijd de
ongelofelijk grote investeringen die zij
in hun product stoppen, terug moe
ten verdienen.Ik denk dat uiteindelijk
al die verschillende media straks
gelijktijdig gereleased gaan worden. Je
hebt een entertainment centre in
huis en je downloadt de film wanneer
Eline Danker, Buena Vista (links}:'Nu zie je opa's en oma's CD's kopiëren.'
niet blijven kijken naar de Ameri
kaanse markt, want die is verzadigd,
maar naar buiten, naar Europa waar
de markt nog steeds groeit, en met
name naar Azië.'Wolfers:'Dat is exact
de reden waarvoor Warner in België,
Italië, en Spanje, contacten zoekt met
de lokale filmcultuur. In Nederland
heeft men trouwens lange tijd de
kans laten liggen een eigen filmcul
tuur op te bouwen.'
Gaan er geen slachtoffers vallen
bij de distributeurs als digitale
cinema niet snel grootschalig
wordt ingevoerd? De distributie-
kosten rijzen toch enorm de pan
uit?
Wolfers:'De distributiekosten zijn
peanuts vergeleken bij de marketing-
het je uitkomt, tegen betaling. Het
bioscoopbezoek zal daardoor naar
mijn mening niet afnemen.'
Gaat de vergrijzing nog een meta
morfose teweegbrengen in het
distributielandschap? Gaat Holly
wood opschuiven richting arthou-
se films?
Danker:'Sterker nog, Hollywood moet
kosten. Daar worden vermogens aan
uitgegeven.'Van Praag:'De druk op
het eerste weekend is tegenwoordig
enorm. Het moet allemaal gebeuren
in de eerste twee weken. Om
Wimbledon te promoten hebben we
300.000,- uitgeven. Maar hij is op
het verkeerde moment uitgebracht,
drie weken voor Bridget Jones. Voor
Shrek hebben we naar mijn oordeel
veel meer uitgegeven dan nodig was.
Maar Dreamworks stoomt meteen
door naar de DVD-release. Dat gaat in
één moeite door. De kosten voor mar
keting zijn de laatste jaren werkelijk
omhoog geschoten. De filmrentals
zijn daarentegen min of meer gelijk
zijn gebleven.'
Is een filmverhuurkantoor straks
niet meer dan een kantoor met
één sales medewerker en is de
marketing geen onderdeel gewor
den van het grote geheel?
Van Praag:'Ik denk dat er nog maar
drie man overblijven voor de theatri-
cal release terwijl er vijftien man zit
ten voor home entertainment'
Wolfers:'Uiteindelijk zullen we alle
maal naar zo'n structuur gaan als bij
A-film, waarbij de marketing voor de
home entertainment en voor theatri-
cal onder één dak werken.'Van der
Linden:'Bij ons is dat al het geval. Het
is veel effectiever als je voor de hele
levensloop van een film één strategie
bedenkt en daarnaast voor de diverse
doelgroepen speciale acties uitzet.'
Danker:'Bij Buena Vista hebben wij
juist besloten de twee weer van
elkaar te scheiden. Ondanks de vele
energie die we erin hebben gestoken,
bleken de cultuurverschillen niet te
overbruggen. Dat geldt overigens ook
voor de zes andere landen waar het
was uitgeprobeerd.
Bioscoopexploitanten zijn nu eenmaal
anders dan de klanten van retail. En
dat uit zich in verschil van benade-