Van Maltezer kruis naar
keystone correctie
techniek
Na zo'n 100 jaar acetaat en polyester als drager van de film-
illusie, gaat de bioscoopwereld langzamerhand om naar
digitaal. In Nederland lopen CinemaNet Europe, het voor
malige DocuZone, en de Utopia Group voorop. Wat betekent
de digitalisering voor de opleiding van operateurs en is dit
het begin van het einde van dit mooie vak?
19
Door Frank de Neeve
Filmhuis De Keizer in Deventer, een
week voor de opening van Cinema-
Net Europe. Een gemengd gezelschap
operateurs van voornamelijk filmhui
zen, heeft zich verzameld voor een
twee uur durende training voor de
bediening van de digitale apparatuur.
In de projectiecabine is het een
beetje proppen voordat iedereen
goed zicht heeft op de GDC server en
de digitale projector van Panasonic.
Eerste impressie: wat is die projector
klein, en die server: is dat niet de mag
netron van het personeel hier?
Sommigen uit het gezelschap hebben
al een paar jaar ervaring in een
DocuZone-theater, voor anderen is
het allemaal erg nieuw. Geen Maltezer
kruis of Jan met de ballen, maar
Enrico Karg, operateur Utopolis Almere
bedient de Bar co DPI 00
keystone correctie en DVI-signalen.
Jeroen Ruikes, project manager van
Inter (VCD) B.V vertelt vlotjes hoe je
films van de portable harde schijf in
de server laadt - er passen ongeveer
tien speelfilms op - en hoe je een
playlist maakt. Ook komt het koppe
len van ondertitels aan de filmbestan-
den aan bod, hoe je de lampen ver
vangt en de projector aan bestaande
cabine-automatisering verbindt
Geraniums
Er worden veel vragen gesteld en
Henne Verhoef, de technische man
van CinemaNet Europe schrijft driftig
mee om de knelpunten te inventarise
ren. Zo wil men weten of de projec
tor last heeft van de ontsteekspanning
van de 35 mm-projector die ernaast
staat en of je films kunt laden tijdens
een digitale voorstelling. Over
het algemeen zijn de opera
teurs onder de indruk van de
beeldkwaliteit, maar de
gebruiksvriendelijkheid van
server en projector laten nog
wat te wensen over. Zo kun je
niet zien hoeveel ruimte er
nog resteert op de server en is
er geen beeldscherm om aan
passingen tijdens de voorstel
ling te controleren.
Jan van Setten, hoofdoperateur
van het Rotterdamse
Lantaren/Venster, is onder de
indruk van de projector, maar
waarschuwt voor al te ent
housiaste operateurs.'Zij wil
len altijd het naadje van de
kous weten en maken dingen moeilij
ker dan ze zijn. Je moet geen instellin
gen willen aanpassen, persoonlijke
voorkeuren moet je terzijde schuiven.'
Van Setten is niet bang dat digitale
projectie de operateur verdringt, hij
zou dat zelfs wel goed vinden.'Het is
voor de filmbeleving een verbetering
als het vak operateur verdwijnt. Ik
kan me behoorlijk ergeren aan kabels
en dwarse bekrassing waarvan je
weet dat dat komt door een mense
lijke fout.' Maar is hij dan niet bang
om door de digitalisering achter de
geraniums te belanden? 'Nee hoor,
dan zit ik niet thuis, maar gewoon in
de zaal, film te kijken.'
John Gulmans van De Uitkijk in
Amsterdam, al zevenentwintig jaar
filmoperateur, duizelt het enigszins na
de training. 'Ik vond het in de cabine
dan ook mooi toen de filmprojector
ging lopen. Dat is een vertrouwd
geluid voor mij. Ik heb nu de handlei
ding van de apparatuur meegenomen
en ik merk het allemaal wel.'Toch ver
heugt Gulmans zich op de komst van
de digitale projector. 'Ik heb een aan
tal DVD's met concertregistraties van
The Beach Boys en het lijkt me fan
tastisch om dat op een groot doek te
zien. Maar niet te hard natuurlijk,
want boven onze zaal zit een bed and
breakfast.'
Luxe beamer
Sinds half november is er in
Nederland eindelijk een theater met
een door Hollywood goedgekeurde
Digitale Cinema-projector. De recent
geopende Utopolis bioscoop in
Almere vertoonde daarmee vanaf de
opening ondermeer de Nederlandse
film Pluk van de Petteflet digitaal,
een primeur.
Buiten wordt nog druk geheid en
binnen ruikt het twee weken na de
opening nog als nieuw. Enrico Karg,
zowel operateur als student Engels,
HOLLAND FILM NIEUWS