Vroeger was het beter!
column
12
Ik werk op het mediapark, waar vol
gens Cultuurmevrouwtje Medy van
der Laan vanaf 2008 alleen nog functi
oneel gelachen mag worden bij de
Publieke Omroep. Vanaf studio 21,
waar wij vuige commerciëlen zitten,
mag er gelukkig ook nog niet-functio-
neel worden gelachen. Dat heb ik vro
lijk gedaan met de kranten van de
laatste maanden. Wat heeft de filmin
dustrie zich weer mooi geprofileerd!
Het begint met Filmfondsbaas Toine
die het dure kaartje aanwijst als de
bron van alle ellende: minder bezoek
en zeker minder voor de Nederlandse
Film. Bij Wim Stolwerk, baas van de
bioscoopexploitanten, slaat de stoom
uit de oren. Netwerk Wim lanceert
een tegenaanval en claimt dat de prijs
van een filmkaartje in Nederland op
het Europees gemiddelde ligt, de
Nederlandse films sowieso kut zijn, de
campagnes ook en, om het helemaal
af te maken, de distributeurs een stel
letje nitwits zijn die hun vak niet ver
staan. Vergenoegd overziet Wim de
aangerichte ravage en geniet extra
van het middagborreltje. Sluwe
Stolwerk rekent er natuurlijk op dat
niemand gaat reageren met de opmer
king dat je voor diezelfde prijs in
België eerst en vooral drie uur gratis
kan parkeren, je altijd een parkeer
plaats hebt en je aan de kassa wordt
ontvangen door een bloedmooie, sen
sueel kijkende strakgestreken studen
te waardoor de avond al niet meer
stuk kan. In Nederland krijg je voor
hetzelfde geld er nog eens tien euro
parkeren bovenop en wordt je kaartje
overhandigd door een sacherijnige,
herintredende bijstandsmoeder met
reserveergeld voor de persoonlijke
tsunami-actie van de exploitant voor
zijn vakantie in Thailand.
Vol spanning wacht ik de kranten van
de volgende dag af. Ik reken op
Lambrechtsen, de baas van de ver
huurders, die Stolwerk flink van
repliek zal dienen. Ik ben er zeker van
dat hier een keihard conflict in de
maak is waar de strijd Van Gogh-
HOLLAND FILM NIEUWS
Foto Jeroen Huijsdens
Maltha bij ver
bleekt. Maar
helemaal niets...
ik koop voor alle
zekerheid nog
drie extra kran-
tjes, maar nop-
pes, nada. Moet
ik het dan doen
met de opmer
kingen van de
distributeur-voor
zitter van de
NFC die op de
nieuwjaarsrecep
tie mea culpa
staat te slaan: wij
distributeurs
doen aan kanni
balisme, mom
pelt hij beschei
den. We brengen
teveel films uit
op hetzelfde moment. Dat moeten we
maar niet meer doen.In feite bedoelt
hij: wij van Warner Bros. bezetten met
Burny Bos de kerst en jullie zoeken
maar lekker een ander plaatsje. Dank
je de koekoek! Alsof mijn baas Fons
van Westerloo bij een slecht RTL-
resultaat zou roepen: 'ja, maar SBS
zond ook uit op diezelfde dag'.
Tuurlijk ga je voor de hoofdprijs: de
kerst en probeer je de andere distri
buteurs de duvel aan te doen. Wat
nou collega's?
Wat is er nou toch mis met die jonge
generatie distributeurs? Waar is de
generatie durvers en doeners geble
ven, de jongens van stavast, de grote
bekken, het schuim der natie? Die van
nu spreken in Engelse marketingter-
men en zoeken zich kapot naar foute
excuses in de maandagrapportage
naar de Hollywood-kantoren. By the
way: daar lezen ze dat niet eens. Ik
heb het getest omdat ik zo'n rapport
ooit begon met de zin: 'due to a
heavy earthquake and volcano
eruption in the South of Holland
box office was very low this week
end.' Nooit meer iets van gehoord.
Wat mis ik ineens Robbert Wijsmulier
die midden in de nacht Goderie uit
zijn bed belde omdat de print van
The Last Emperor net van Schiphol
kwam. Beide heren gingen tot vier
uur 's nachts lekker screenen. Of die
sympathieke straatvechters van
Meteor Film die voor de Volkskrant
Top 10 met het hele personeel tot
diep in de nacht briefkaartjes zaten in
te vullen met alleen maar Meteor-
titels.We bezetten bijna altijd de eer
ste plaatsen totdat een van ons een
filmtitel verkeerd schreef en de rest
dat ook trouw overpende. Zo kwa
men ze er achter bij de Volkskrant.
Maar wel gelachen Meneer!
Dirk van de Cinema