De digitale discussie techniek Een paar Nederlandse bioscoopexploitanten wagen de sprong in het diepe en gaan als test nog voor de release van Star Wars Episode 3 een aantal van hun zalen met digitale apparatuur uitrusten. Daarnaast is in de filmtheaters een groep onder leiding van Henk Camping en San Fu Maltha bezig om alle grote Nederlandse arthouse-zalen uit te rusten met digitale projectoren. Door Frank de Neeve Het is in Nederland lang rustig geweest op het vlak van de digitale cinema in de commerciële bioscoop. Nu er met de eerste drie digitale zalen in Utopolis Almere een eerste schaap over de dam is, volgen er meer, hoewel nog niet zo vol overtui ging. Een aantal exploitanten, waaron der Jogchem's Theaters, CineMec Ede en Metro Heerhugowaard, gaat name lijk digitale projectoren leasen, om ervaring op te doen met de nieuwe technologie. Het initiatief komt van XDC, een leasemaatschappij gelieerd aan de Belgische serverfabrikant EVS. Deze biedt exploitanten voor een bedrag van slechts 1.500 euro per maand een kostbare 2K-projector van Barco plus EVS-server aan. De projectoren moeten in mei geïnstal leerd zijn, op tijd voor de nieuwe Star Wars. Uitproberen Jan van Dommelen van Jogchem's Theaters is er nog niet van overtuigd dat digitaal al beter is dan film en wil daarom wachten met investeren. Maar hij wil wel voorbereid zijn. 'Wij gaan één jaar lang een aantal dingen uit proberen', zegt Van Dommelen.'Ten eerste of het technisch werkt en of je digitale films gemakkelijk van de ene naar de andere zaal kunt dirigeren. Daarnaast wil ik weten of de digitale projector effect heeft op de bezoek cijfers in steden waar we concurren tie hebben, zoals Eindhoven en Arnhem.'Van Dommelen heeft aan de filmdistributeurs voorstellen gedaan voor spreiding van de leasekosten. De stap van deze exploitanten heeft tot nogal wat commotie geleid bij sommige andere exploitanten omdat Jogchem's-directeurVan Dommelen, die als voorzitter van de Europese brancheorganisatie UNIC dicht bij het vuur zit, zijn Nederlandse collega's tot nu toe altijd adviseerde om juist te wachten met investeren. Volgens Philipp Wolff van Wolff Cinema Groep is de actie van Van Dommelen c.s. dan ook 'onverstandig' en Pathé-directeur Nielsen vindt 'dit niet echt in lijn met wat Jan eerder heeft verkondigd'.Van Dommelen:'Het rare is dat alle Europese exploitan tenvertegenwoordi gers en de Amerikanen het begrijpen, maar die paar collega's van mij in Nederland niet. Ze hadden de testresultaten kun nen krijgen, maar nu niet meer.' Restricties In de filmhuizen heeft men al wat langer ervaring met digitale projectie, met name door het DocuZone-project dat drie jaar geleden is opgezet door het Filmfonds. Geselecteerde film huizen kregen hier voor een beamer van het Fonds, als zij documentaires van het project ver toonden. Met de ervaring van DocuZone is het netwerk onder de naam CinemaNet Europe flink uitge breid en worden er inmiddels ook speelfilms van andere distributeurs op uitgebracht. Een aantal grote filmhuizen, zoals Lantaren/Venster Rotterdam, Rialto Amsterdam en Plaza Futura Eindhoven is echter niet ingegaan op de nieuwe deal, omdat zij nog steeds vinden dat het systeem teveel haken en ogen kent. De twee laatstgenoem de theaters gaan nu dezelfde Panasonic-projector als die in de CinemaNet Europe-theaters staat plus een server leasen. En dat voor een bedrag dat slechts marginaal hoger ligt dan wat de CinemaNet Europe- theaters voor het gebruik van de spul len betalen. Voordeel voor Rialto en Plaza Futura is echter dat zij geen ver plichting hebben om films af te nemen en op ieder moment van de deal af kunnen. Een aantal theaters Het Belgische EVS wil haar eigen servers in zoveel mogelijk theaters. HOLLAND FILM NIEUWS - 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 15