Op naar de dertig miljoen Een rondetafelgesprek over de status-quo feature 2004 was geen groots jaar voor de Nederlandse bioscoopwe reld. De teruggang in de bezoekers van tien procent was een schok na de recente succesjaren. Maar waar liggen de oorza ken en waar de verschillen met de goede jaren én wat moet de branche doen om uit het dal te kruipen? HOLLAND FILM NIEUWS Door Frank de Neeve Op verzoek van Holland Film Nieuws kwam eind maart een aantal promi nenten uit de filmbranche bijeen voor een rondetafelgesprek. Reden: de zorgwekkende bezoekcijfers van de laatste tijd. Aan de orde kwamen zaken als illegaal downloaden, het doekentekort en de toekomstvisies. Een gesprek onder leiding van Jeroen Huijsdens van Holland Film Nieuws, met Pim Hermeling van A-film, Edwin Kluft van Cineworld Beverwijk, Lauge Nielsen van Pathé en Wilco Wolfers van Warner Bros. Als openingszet wordt meteen maar het hete hangij zer aangevat. Wat veroorzaakt het verschil met de afgelopen succesjaren? Lauge Nielsen: 'Volgens mij is de teruggang te wijten aan het ontbre ken van grote titels.' Pim Hermeling: 'We hebben ons juist te lang gefocust op de top 20-films, waardoor die een te grote invloed hebben gehad op de bezoekcijfers.' Is de invloed van home cinema's groot? Nielsen: 'Ik denk in 2004 wel. Door het EK voetbal zijn er veel flatscreen TV's aangeschaft.Als je dan thuis vol doende product hebt liggen dat je nog niet hebt gezien, waarom zou je dan nog naar de bioscoop gaan, tenzij het om een hele grote nieuwe film gaat?' Hermeling:'Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat het niet om de film gaat, maar dat het een avondje uit is. Als je de bioscoop weer aantrekke lijk genoeg maakt, dan wil je een film wel op het grote doek zien.'Wilco Wolfers:'Precies. Het serviceniveau is in de ogen van veel mensen nog van tien tot twintig jaar geleden. En ik vind dat het gastheerschap in veel gevallen te wensen overlaat.' Er is nogal wat ophef geweest over dat de bioscoop te duur zou zijn. Is dat ook zo? Hermeling: 'Als mijn vrienden een avondje uitgaan met z'n tweeën, dan vinden ze het allemaal prima. Maar met twee kinderen moeten ze parke ren, vier kaartjes kopen, popcorn en cola en dan vinden ze dat ze veel geld Van links naar rechts op de foto: Pim Hermeling van A-film, Edwin Kluft van Cineworld Beverwijk, Lauge Nielsen van Pathé, Wilco Wolfers van Warner Bros. enferoen Huijsdens van Holland Film Nieuws. Foto Frank de Neeve.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 7