feature
Pim Hermeling: 'Wij hebben een bepaalde groep
mensen verloren in de afgelopen tien jaar en die
moeten we terugwinnen, maar die groep is wel
tien jaar ouder geworden.
Wilco Wolfers: 'De branche heeft het politieke lobby
traject, het zichzelf op de kaart zetten als economische
factor, volkomen veronachtzaamd de laatste jaren.
Elke zichzelf respecterende branche besteedt daar
geld en energie aan, maar wij hebben het maar
laten gebeuren.
8
kwijt zijn. Het gaat er niet om of dat
ook zo is, het is de perceptie van het
publiek die telt.' Nielsen: 'Wij hebben
een paar jaar geleden de prijsstruc
tuur veranderd door het invoeren van
voordeelmomenten. Maar door alle
reclame zijn jongeren eraan gewend
geraakt, dat er wel ergens een adder
tje onder het gras zal zitten. We heb
ben bij een discussiegroep eens een
poster laten zien van een vijf euro-
weekend. Maar dan dachten ze, dat
Waarom blijven de mensen
momenteel weg?
Hermeling: 'We hebben het publiek
niet gesteund, zijn niet meegegaan
met de doelgroep. Ik heb de eerste
Star Wars in de bioscoop gezien en
ben van film gaan houden. Maar er is
geen rekening met mij gehouden. Ik
weet niet meer waar ik naar toe
moet. Ik heb het na een jaar weer
eens geprobeerd. Ik wilde naar Hitcb,
zitten er twee mensen achter mij een
geldt waarschijnlijk niet in het week
end.Tja, dan is het moeilijk communi
ceren.'
Jullie hebben het over een avond
je uit, maar daar 'wordt met nieu
we complexen toch al tien jaar
aan gewerkt?
Wolfers: 'We hebben ervoor gezorgd
dat we een jongeren-filmcultuur heb
ben gecreëerd, met allemaal fastfood-
units, maar te weinig bioscopen voor
een breder publiek. Ik kan me niet
voorstellen dat veel veertigplussers
zich nog thuis voelen in menig bios
coop. We hebben veel meer differenti
atie en specialisatie van bioscopen
nodig, om daarmee ook af te komen
van het doekentekort.' Hermeling:'Ik
denk dat de oplossing ligt bij goede
bioscopen in de provincie, daar ligt
de groei. De jongerenmarkt daalt er,
omdat ze daar juist zo'nfastfoodbios-
coop met acht zalen willen. Maar wat
staat er, een familiebedrijfje met twee
zaaltjes. Dat is niet meer van deze
tijd.' Edwin Kluft: 'Ik denk dat wij ons
in Beverwijk juist goed hebben gedif
ferentieerd. Door de combinatie met
het restaurant, trekken we ook een
ouder publiek aan. Mensen vinden die
combinatie leuk. Maar soms als het
restaurant al vol zit, laat men de film
ook maar zitten.'
telefoongesprek te voeren. Ik heb er
wat van gezegd en dan is het van
"bemoei je er niet mee joh". Dus ik ga
niet meer.'Wolfers:'Je krijgt een enor
me discrepantie tussen de jongeren
die nog wel gaan, en het oudere seg
ment dat naar de filmhuizen gaat.
Daartussen ligt een enorm niemands
land.' Hermeling: 'Wij hebben een
bepaalde groep mensen verloren in
Hermeling:'Ik denk dat wij een erg
kortzichtig beleid hebben gehad, met
weinig visionairs in de branche. We
gaan alleen maar voor het kortstondi
ge succes; distributeurs, exploitanten
en producenten, stuk voor stuk. Het
probleem is dat we met z'n allen een
mentaliteit hebben om voor die ene
week te gaan. Een exploitant kijkt
naar de top 20 op maandagochtend,
ziet dat een film het elders goed doet
en denkt ik ga even bellen en dan wil
ik ook een kopie. Dat wordt met de
digitalisering alleen maar erger, want
dan kost een kopie bijna niks meer.
Wolfers:'Volgende speelweek! Onze
strategische horizon is één week lang.
Echt hoor!'
Ik begrijp dat Pathé binnenkort
binnen haar complexen arthouse-
zalen gaat creëren. En A-film
heeft plannen om arthouses
te bouwen.
Nielsen: 'Je moet product hebben
voor de steeds ouder wordende jon
geren, voor dat doorgroeitraject, als je
die groep in de toekomst ook vast
wilt houden. Die willen ook niet in
een zaal zitten waar jongeren zitten te
telefoneren, daarvoor moet je een
andere sfeer kunnen garanderen.
Daarom zullen we waarschijnlijk met
de afgelopen tien jaar en die moeten
we terug-winnen, maar die groep is
wel tien jaar ouder geworden. Als je
ziet dat je een deel van je oude doel
groep kwijt bent, moet je zorgen dat
je je totale groep groter maakt.'
In hoeverre is de branche
zelf verantwoordelijk voor de
teruggang?
zaalwachten gaan werken.' Hermeling:
'Wij willen vooral bouwen in studen-
tensteden, een stuk of tien com
plexen. Zoals Groningen, daar moet
gewoon een groot arthouse-complex
van acht zalen komen, in plaats van
de drie die er nu zijn. De doelstelling
is ook helemaal niet om een arthouse
neer te zetten waar alleen A-film-titels
draaien, maar om te zorgen, dat we in
HOLLAND FILM NIEUWS