Nieuw soort films voor eigen publiek Dvd-tje trekken in de bioscoop marketing Na een zomerse proefperiode is Pathé op 15 september officieel van start gegaan met het nieuwe label PAC Pathé Arthouse Cinema. De bioscoopgigant houdt in ieder complex een a twee zalen vrij om haar publiek ook de kwalitatief betere film voor te kunnen schotelen, compleet met gastheer of -vrouw. Even een dvd-tje trekken na de voorstelling is binnenkort heel gewoon, als het aan A-film ligt. De arthousedistributeur wil namelijk dvd-automaten in arthouses gaan plaatsen. 17 Door Frank de Neeve 'We gaan ons niet op het arthousepu- bliek richten, maar op ons huidige brede publiek', licht Pathé-woordvoer- der Hajo Binsbergen toe. 'Die bezoe kers vergrijzen en krijgen een andere smaak, maar we willen hen graag vasthouden. We hebben ook niet de illusie dat arthousebezoekers zich thuisvoelen in onze multiplexen. Dat is een brug te ver, marketingwi- se.' PAC is geen arthouse, volgens Hajo Binsbergen. 'We zeggen zelf dat PAC staat voor mooie films, het is bre der dan artfilms alleen. Maar het zijn wel films die eerder bij Pathé geen kans zouden hebben gekregen. Om de PAC-films te onderscheiden van de rest, wordt de service aange past. 'Bij iedere voorstelling is er een gastheer of gastvrouw die vooraf een korte inleiding geeft en na afloop per soonlijk afscheid neemt van de men sen', vertelt Hajo Binsbergen. 'Daarnaast willen we recensies van de PAC-films op gaan hangen om de informatievoorziening te verbeteren.' In iedere zaal zullen meerdere films te zien zijn en de PAC-films krijgen ook een langere draaitijd, om ze de kans te geven tot volle wasdom te komen. Arthouse-exploitant Krijn Meerburg zag al een tijdje aankomen dat Pathé zoiets zou gaan doen. 'Commerciële titels raken steeds sneller uitgedraaid, dus de arthouse wordt een interessan te markt', aldus Meerburg. Ik lig er niet wakker van, het kan de artfilm ook een bredere doelgroep geven, wat uiteindelijk ook in ons belang is. Always look on the bright side.' 'Films die eerder bij Parthé geen kans zouden hebben gekregen.Monic Hendrickx in Leef. Foto Victor Arno/d. Door Frank de Neeve 'We zijn aan het onderzoeken of we de theaters daar warm voor kunnen krijgen', aldus marketing director Rick Hartman. Het initiatief is een vervolg op de zomeractie rond de Quality Film Collection, waarbij bioscoopbe zoekers naast hun bioscoopkaartje goedkoop een dvd konden uitkiezen. De automaten, waar ook dvd's van andere distributeurs in zouden kun nen zitten, moeten een tegenwicht bieden aan het volgens Hartman verschraalde aanbod bij de traditione le dvd-winkeliers. Bij A-film vindt men de bioscoop een logische plek om dvd's te verkopen. 'Bioscoopbezoekers kijken thuis ook wel eens een dvd-tje, dus wat is er op tegen om die in de bioscoop te verkopen', redeneert Rick Hartman. Hij denkt dan ook niet dat exploitan ten het als concurrentie zullen zien. 'De titels in de Quality Film Collection zijn al wat ouder, dus die draaien niet meer op het grote doek.' Het Nijmeegse LUX staat niet negatief tegenover de automaten. 'Je moet als filmtheater je kop niet in het zand steken', vindt filmprogram- meur Anke van Diejen. 'Film kijken doet naar het filmtheater gaan. Wij zitten in de filmsector, dus dan kun je maar beter stimuleren dat mensen ook oudere titels zien.' Robert Verhoef van de Rotterdamse d\ el-speciaalzaak Rodisc haalt zijn schouders op over het initiatief. 'Als ze het tegen normale retailprijzen aanbieden, dan heb ik daar geen problemen mee.' HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 16