Frank bedankt!
Nationale Bioscoopbon
Na tweeëntwintig jaar werkzaam te zijn geweest bij de NFC
en de NVB heeft Frank van der Putte in april de branche verla
ten. Er zou een speciale editie van HFN aan hem besteed kun
nen worden, want in tweeëntwintig jaar maak je heel wat
mee in deze branche. Ook voor de Nationale Bioscoopbon
heeft Frank veel betekend. Daarom een interview met de
voormalig secretaris van de Stichting (Nationale) Bioscoopbon,
die jarenlang 's morgens - als hij zichzelf aankeek in de spiegel
- tegen zichzelf zei: 'M'n missie: de bioscoopbon verder veran
keren in de bioscoopwereld, door de waarde van de bon voor
de branche verder uit te dragen.'
Eind 1993 was het de ambitie van
het bestuur van de stichting om
de bioscoopbon serieus in de
markt te zetten, omdat het vol
gens haar een generator voor
extra bezoek was die tot dan toe
onderbelicht was gebleven. De
bon was in de vorm van een bios
coopstoel en er was een poster.
Waar hield je je toen mee bezig?
'De notie van de bioscoopbon als mar
ketinginstrument begon pas voorzich
tig door te dringen. Wil van
Dommelen was vervolgens de grote
inspirator om meer met de bon te
doen. In zalige onkunde deden we de
eerste stappen op het gebied van mar
keten van de bon door een poster te
laten ontwikkelen. Dat was toen een
absoluut unicum. Ook gingen we de
Frank van der Putte. Foto Tanja van Roode,
11' HOLLAND FILM NIEUWS
eerste vormen van samenwerking aan
met bedrijven die de bon wilden
inzetten voor consumentenacties. We
waren al blij als er belangstelling was
en gingen gretig in op alle voorstel
len. Het is nu moeilijk voor te stellen,
maar we waren zo druk bezig met het
onze partner naar de zin te maken, dat
we "vergaten" om er zelf ook een
financieel graantje van mee te pikken.'
'Na een onderzoek en een busi
nessplan werd Frank Smit gevraagd
om op interim basis de marketing van
de bon te gaan doen. Er was toen
opeens een partner en die vond ook
dat er een reclamebureau moest
komen. Zo'n eigenwijs joch die wel
wist hoe het allemaal moest. De stoel
moest, om te beginnen, het veld rui
men. Een bon met nieuw elan moest
er komen. Ik keek hier met de nodige
scepsis naar, want we deden het toch
niet onaardig? Maar ja, dat eigenwijze
jochie bleek het toch niet helemaal
mis te hebben. Hij heeft de bestuurs
leden én de Nationale Bioscoopbon
bij de hand genomen, en ons de weg
gewezen naar een marktgerichte toe
komst. De jaren daaropvolgend heb
ben zijn gelijk bewezen.'
'Nadat Reclame Partners (nu Luminus)
was geselecteerd, werd begonnen aan
een nieuwe bon, die later het licht
zou zien als de Nationale
Bioscoopbon. Ik zie mezelf en Frank
Smit nog voor deze eerste pitch aan
tafel zitten. EenA4tje in de hand en
brutaalweg vragen om no-cure, no-
pay. Reclame Partners bleek erg geïn
teresseerd in de bioscoopbon, maar
dat no-cure, no-pay konden we op
ons buik schrijven. Bij de eerste pre
sentaties voor het bestuur bleek RP
met kop en schouders boven de con
currentie uit te stijgen, zodat het
bestuur van de stichting de keuze snel
had gemaakt. Met de nog bescheiden
financiële middelen die we hadden,
werd voortvarend de promotie van de
bon bij de consument, maar ook bij
de bioscopen aangepakt. De bios
copen kregen voor het eerst point of