feature vroeg me af waar we mee bezig waren. Er is behoefte aan twee partij en met een aanzienlijk marktaandeel. Nu kun je daar zelf naar streven of je gaat op zoek naar een partner en je gaat samenwerken.' Jogchem's Hoewel er in het verleden ook diver se gesprekken met directeur-eigenaar Jan van Dommelen van Jogchem's Theaters werden gevoerd om ook de firma uit Bunschoten bij de samen werking te betrekken, ging dat niet door. Verhoef: Jan ging al heel snel een hele andere kant op. Qua nieuw- bouwcomplexen heeft Jogchem's Theaters een andere filosofie. Kijk maar naar Hoogezand. Dat is een voor beeld van een relatief kleine bioscoop in een kleine stad.'Volgens Philipp Wolff 'uit zich dat weliswaar in zon bioscoop, maar het verschil zit veel dieper. Er ligt een hele andere visie op de markt aan ten grondslag.' Ondertussen is bekend geworden dat Jogchem's Theaters een samenwer king is aangegaan met Utopia Nederland B.V (zie kader). Philipp Wolff:'gedeeltelijk denk ik ook dat we een strandtenthouder zijn.' Anders en toch hetzelfde De eensgezindheid die beide heren tij dens het gesprek uitstralen, doet ver moeden dat de ondernemingen al lan gere tijd op eenzelfde manier tegen de sterk in beweging zijnde markt aankeken. Maar was er dan werkelijk geen verschil van inzicht? Jan Willem Verhoef: 'Wij hebben als Minerva altijd de filosofie gehad dat een bioscoop ingebed moet zijn in het centrum van een stad. Wolff daarentegen geloofde meer in nieuwe, grote complexen bui ten de stad. Dan denk je dat je een verschillende visie hebt, totdat je er met elkaar over doorpraat. Laat ik een voorbeeld geven: wij hadden MustSee Delft nooit gedaan als er geen 750 parkeerplaatsen onder hadden gele gen.Als je er snel naar toe kunt rijden en goed kunt parkeren, dan zijn je concepten veel gelijker.' De voorkeur van Wolff voor nieuwe bioscopen gelegen aan de rand van een stad komt voort uit de wens om bioscopen een regiofunctie te laten vervullen. Wolff:'Met een nieuw complex willen wij meer bezoek trekken dan je uit de stad zelf haalt. In Delft is het parkeren goed geregeld. Het is dichtbij de snel weg en je kunt tegen een aantrekke lijk tarief je auto kwijt. Wij willen dat dat goed is geregeld.' Onderzoek Hoewel MustSee Delft de eerste bios coop is die onder de nieuwe vlag wordt geëxploiteerd, was die stap niet het eerste echte wapenfeit. Eerder gaven de twee concerns aan onder zoeksbureau Motivaction de opdracht een grondige analyse uit te voeren van de Nederlandse bioscoopbezoe ker. De visie van de bedrijven over bioscopen sluit nauw aan bij wat uit het onderzoek naar voren is gekomen: 'De consument geeft drie belangrijke redenen waarom hij naar de bioscoop gaat. De belangrijkste reden is: het is gezellig. De tweede reden is: ik ga uit. En de derde reden is: ik ga naar de film. Een heleboel mensen denken dat die laatste reden de eerste is,' aldus Verhoef. Philipp Wolff: 'Dat is precies de reden waarom wij zoveel aandacht besteden aan hoe de bioscoop eruit ziet, waar hij ligt en wat voor dingen er omheen zitten.' De grote bulk Uit het onderzoek blijk nog iets anders, namelijk dat de markt in te delen is in vier groepen: de lovers, de likers, de hesitators en de haters. Volgens Verhoef is de groep lovers een kleine groep.'Die gaan echt voor de film. Die gaan ook iedere week. De grote bulk zit in de likers en de hesti- tators. Die mensen gaan in eerste instantie voor het uitgaan en de bele venis.' Beide ondernemingen willen zich - niet alleen via het MustSee con cept, maar ook via hun eigen theaters - duidelijk richten op de grote groep Nederlanders die film wel leuk vin den, maar bij wie bioscoopbezoek niet echt hoog op de agenda staat. Dat is geen eenvoudige klus wetende dat de Nederlander traditioneel geen ster ke bioscoopbezoeker is. Verhoef:'Dat heeft toch ook te maken met het achterstallige bioscooppark. Daar ben 8 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 8