Expo dan kwam er een groen brilletje in beeld, als teken dat de 3D-brilletjes opgezet moesten worden. Deze scè nes overtuigden wel, maar dat deel van het publiek dat een hele gedimen- sionaliseerde film had verwacht, was wel teleurgesteld dat dit niet het geval was. Dit werd weer goedgemaakt met de vertoning van Monster House in 3D op donderdagmiddag. Deze film werd in het RAI Auditorium vertoond op een daarvoor speciaal geïnstalleerde silver screen. En wel in de aanwezig heid van een grote groep schoolkin deren voor wie de 3D-ervaring duide lijk hoorbaar een enerverende premi ère was. Cameron Wat 3D betreft was de keynote speech van regisseur en film innovator James Cameron absoluut een hoogtepunt. Hij ging in op de toekomst van de (digitale) bioscoop en de rol die 3D in zijn ogen kan spelen bij het verder ontwikkelen van The Cinema Experience. De beroemde filmmaker sprak niet alleen enthousiasmerende woorden (zie ook interview elders in dit magazine), hij had ook een com plete reel meegenomen om zijn toe hoorders te overtuigen van de brede kwaliteit van 3D. Het publiek kreeg niet alleen 3D-scè- nes voorgeschoteld van Disney's Chicken Little en Aliens of the Deep (een documentaire geschoten met de door Cameron en zijn bedrijf Lightstorm ontwikkelde 3D-camera), maar ook fragmenten uit films zoals The Lord of the Rings, Stars Wars, King Kong en Titanic, die deels speci aal voor Cinema Expo waren overge zet naar 3D. Camerons heldere betoog werd door velen als uitermate inspirerend beschouwd. Maar het kon niet verhul len dat er hier en daar ook een kriti sche kanttekening werd geplaatst. Zo moest Cameron, in reactie op een vraag uit de zaal van Utopia-voorman Nico Simon, toegeven dat het formaat scherm dat nu ingezet kan worden voor optimale vertoning van 3D, inderdaad kleiner is dan sommige exploitanten thans in hun complexen hebben. Een ander programmaonderdeel dat op voorhand erg uitnodigend was, was het seminar op donderdag geti teld Cinema and the teen market - Are we being left behind? Onder lei ding van Stuart Kemp van The Hollywood Reporter werd door diver se sprekers, waaronder Torsti Tenhunen van Nokia, gesproken over de veranderende mediaconsumptie van tieners. Wat een informatief en verrassend seminar had kunnen zijn, mondde uit in een door cijfers overla den presentatie die enkele toehoor ders luidruchtig in slaap deed vallen. Het was wel wat illustratief voor de moeite die het Cinema Expo toch lijkt te kosten om invulling te geven aan goede seminars en presentaties. Sensoren Op de tradeshow waren weer genoeg interessante rariteiten te zien. Wat te denken van de techniek van een Belgisch bedrijf, dat sensoren in alle stoelen plaatst, zodat in de kassa pre cies te zien is, welke stoelen er in de zalen fysiek bezet zijn en of er dus mensen zonder kaartje in een zaal zit ten. Flauwekul? Een van de aangevoer de voordelen van de Quicksensor is, dat de foyer dan ook opengesteld kan worden voor mensen die niet naar een film gaan, waardoor de buffetom- zet zal stijgen. Kinepolis gelooft erin, getuige de recente implementatie bij hun nieuwe multiplex in Brugge. Meer 'top of flop' was te zien bij de gecombineerde stand van Panasonic en serverfabrikant GDC. Zij toonden eenflatscreen bedoeld voor lobbyge- bruik, waarop een digitale poster, een trailer en een tickertape te zien waren. Bijzonder was dat deflat- screen was uitgerust met Bluetooth, zodat bezoekers met hun mobiel con tact kunnen leggen met de bioscoop. De ontwikkelaars zagen mogelijkhe den voor bijvoorbeeld quizjes, waarbij bezoekers gsm-goodies kunnen win nen door het goed beantwoorden van een paar vragen. Maar door de push- functionaliteit van Bluetooth kan de mobiel van het woensdagavondpu- bliek in het voorbijgaan ook gevuld worden met het programma van de volgende speelweek. De aanwezigheid van Panasonic was sowieso bijzonder: voor het eerst was hiermee een e-cinema fabrikant, van zogenaamd lagere kwaliteit, vertegen woordigd op Cinema Expo. Dat geeft te denken over hun interesse in de branche en het monopolie in de bios coop van d-cinema fabrikanten. Want tijdens het digitale cinema seminar op de openingsdag was het al opvallend, dat het Zweedse Folketshus-circuit, Trade show. Foto Frank de Neeve. HOLLAND FILM NIEUWS -13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 13