Expo
dan kwam er een groen brilletje in
beeld, als teken dat de 3D-brilletjes
opgezet moesten worden. Deze scè
nes overtuigden wel, maar dat deel
van het publiek dat een hele gedimen-
sionaliseerde film had verwacht, was
wel teleurgesteld dat dit niet het geval
was.
Dit werd weer goedgemaakt met de
vertoning van Monster House in 3D
op donderdagmiddag. Deze film werd
in het RAI Auditorium vertoond op
een daarvoor speciaal geïnstalleerde
silver screen. En wel in de aanwezig
heid van een grote groep schoolkin
deren voor wie de 3D-ervaring duide
lijk hoorbaar een enerverende premi
ère was.
Cameron
Wat 3D betreft was de keynote speech
van regisseur en film innovator James
Cameron absoluut een hoogtepunt.
Hij ging in op de toekomst van de
(digitale) bioscoop en de rol die 3D in
zijn ogen kan spelen bij het verder
ontwikkelen van The Cinema
Experience. De beroemde filmmaker
sprak niet alleen enthousiasmerende
woorden (zie ook interview elders in
dit magazine), hij had ook een com
plete reel meegenomen om zijn toe
hoorders te overtuigen van de brede
kwaliteit van 3D.
Het publiek kreeg niet alleen 3D-scè-
nes voorgeschoteld van Disney's
Chicken Little en Aliens of the Deep
(een documentaire geschoten met de
door Cameron en zijn bedrijf
Lightstorm ontwikkelde 3D-camera),
maar ook fragmenten uit films zoals
The Lord of the Rings, Stars Wars,
King Kong en Titanic, die deels speci
aal voor Cinema Expo waren overge
zet naar 3D.
Camerons heldere betoog werd door
velen als uitermate inspirerend
beschouwd. Maar het kon niet verhul
len dat er hier en daar ook een kriti
sche kanttekening werd geplaatst. Zo
moest Cameron, in reactie op een
vraag uit de zaal van Utopia-voorman
Nico Simon, toegeven dat het formaat
scherm dat nu ingezet kan worden
voor optimale vertoning van 3D,
inderdaad kleiner is dan sommige
exploitanten thans in hun complexen
hebben.
Een ander programmaonderdeel dat
op voorhand erg uitnodigend was,
was het seminar op donderdag geti
teld Cinema and the teen market -
Are we being left behind? Onder lei
ding van Stuart Kemp van The
Hollywood Reporter werd door diver
se sprekers, waaronder Torsti
Tenhunen van Nokia, gesproken over
de veranderende mediaconsumptie
van tieners. Wat een informatief en
verrassend seminar had kunnen zijn,
mondde uit in een door cijfers overla
den presentatie die enkele toehoor
ders luidruchtig in slaap deed vallen.
Het was wel wat illustratief voor de
moeite die het Cinema Expo toch lijkt
te kosten om invulling te geven aan
goede seminars en presentaties.
Sensoren
Op de tradeshow waren weer genoeg
interessante rariteiten te zien. Wat te
denken van de techniek van een
Belgisch bedrijf, dat sensoren in alle
stoelen plaatst, zodat in de kassa pre
cies te zien is, welke stoelen er in de
zalen fysiek bezet zijn en of er dus
mensen zonder kaartje in een zaal zit
ten. Flauwekul? Een van de aangevoer
de voordelen van de Quicksensor is,
dat de foyer dan ook opengesteld kan
worden voor mensen die niet naar
een film gaan, waardoor de buffetom-
zet zal stijgen. Kinepolis gelooft erin,
getuige de recente implementatie bij
hun nieuwe multiplex in Brugge.
Meer 'top of flop' was te zien bij de
gecombineerde stand van Panasonic
en serverfabrikant GDC. Zij toonden
eenflatscreen bedoeld voor lobbyge-
bruik, waarop een digitale poster, een
trailer en een tickertape te zien
waren. Bijzonder was dat deflat-
screen was uitgerust met Bluetooth,
zodat bezoekers met hun mobiel con
tact kunnen leggen met de bioscoop.
De ontwikkelaars zagen mogelijkhe
den voor bijvoorbeeld quizjes, waarbij
bezoekers gsm-goodies kunnen win
nen door het goed beantwoorden van
een paar vragen. Maar door de push-
functionaliteit van Bluetooth kan de
mobiel van het woensdagavondpu-
bliek in het voorbijgaan ook gevuld
worden met het programma van de
volgende speelweek.
De aanwezigheid van Panasonic was
sowieso bijzonder: voor het eerst was
hiermee een e-cinema fabrikant, van
zogenaamd lagere kwaliteit, vertegen
woordigd op Cinema Expo. Dat geeft
te denken over hun interesse in de
branche en het monopolie in de bios
coop van d-cinema fabrikanten. Want
tijdens het digitale cinema seminar op
de openingsdag was het al opvallend,
dat het Zweedse Folketshus-circuit,
Trade show. Foto Frank de Neeve.
HOLLAND FILM NIEUWS -13