feature James Cameron: 'Die maagdelijke, eerste ervaring van het kijken naar een grootse film. Dat moet op een groot doek.' James Cameron. Rings. Op dvd? Alleen als je het ook in de bioscoop hebt gezien. Die maagde lijke, eerste ervaring van het kijken naar een grootse film. Dat moet op een groot doek.' De discussies over digital cinema lopen al jaren. Discussies over techniek, discussies over stan daarden, discussies over de finan ciering. Vindt u als filmmaker eigenlijk niet dat de echte roll out van digital cinema te lang op zich heeft laten wachten? 'Vanuit de exploitant bekeken is dit natuurlijk een revolutionair iets. Het is een fundamentele verandering van het medium waarmee wordt gewerkt. Mensen zijn voorzichtig. Ze willen hun vingers niet branden aan appara tuur die niet goed genoeg is of die snel weer vervangen moet worden. Dat is nu wel opgelost. Men wil dat alle apparaten kunnen communiceren met alles en iedereen. Daar is aan gewerkt. DCI zou slechts een jaar aan het werk zijn. Die zijn er uiteindelijk tweeënhalf jaar mee bezig geweest voordat alles volledig was geratifi ceerd en iedereen meedeed. Elk jaar geeft men wereldwijd twee miljard dollar uit aan prints die na enkele weken weer worden weggegooid. Vanaf het moment dat men erkende dat filmvertoning anders kon met digital cinema, was het slechts een kwestie van een goed economisch model: wie gaat wat betalen? Hoe werkt het? Ik heb wel dertig model len gezien. Nu begint het einde- lijk echt vorm te krijgen.' Het heeft dus niet te lang geduurd? 'Hoezo? Als je de roll out binnen nu en vijf jaar rea liseert, pluk je nog wel de vruch ten van de kosten besparing van die twee miljard dol lar. Als het nu nog tien jaar gaat duren, heb je twee systemen naast elkaar werken. Dan wordt het proble matischer. Na een veelbelovende start is digital cinema eigenlijk teruggevallen naar een soort nulpunt omdat iedereen met de details bezig was. Maar nu dat is gebeurd, gaat de curve fors omhoog. Zeker in de Verenigde Staten. De vraag is wat er internationaal gaat gebeuren. Bij mijn films komt tweederde van de opbrengst uit de internationale markt. Het kan zijn dat er eerst twee a drie grote films in 3D moeten uit komen in de Verenigde Staten voor dat exploitanten internationaal ook overstappen.' Maar de discussie gaat erg over de techniek en de kosten. Het lijkt alsof het publiek wordt vergeten. Met name de jongeren groeien nu op in een snel veranderende mediawereld waarin zij zelf bepa len wanneer ze een film willen kijken en via welk medium. Hoe gedateerd is het bioscoopmodel, waarin voorstellingen zijn vastge legd op bepaalde tijdstippen? 'Ik kan mensen niet opleggen wat ze moeten geloven. Ik weet alleen waar ik in geloof. Ik geloof dat de cinema experience niet en nooit zal verdwij nen. Ze zeiden dat de bioscoop ook dood was in de jaren vijftig toen tele visie kwam. Maar dat was niet het geval.Ten eerste heb je het sociale aspect.Ten tweede is er de presenta tie. Ten derde mensen willen nu een maal hun huis uit om iets te doen. Als ik een keuze had om speelfilms te maken voor ipods óf diepzee-expedi ties uit te voeren, dan ga ik terug naar diepzee-expe dities... Als het gedrag van men sen internationaal verandert waardoor er geen ruimte meer is voor bioscopen, dan is het gewoon afgelopen. Maar wat doe je als exploitant? Leg je je daar dan bij neer? Nee, natuur lijk niet, je vecht. Of dit wordt het laatste gevecht en je gaat glorieus ten onder, of je vecht en wint! Maar per soonlijk weet ik geen andere manier dan vechten. Ik geef niet zo snel op, zoals je misschien wel weet, hahaha.' Als je als exploitant dan eenmaal digital cinema hebt, sta je nog voor de extra kosten van het kun nen vertonen van 3D. De bios coopconcerns staan al voor die keuze, maar voor kleine exploi tanten zal het helemaal niet een voudig zijn om zo'n extra grote investering te doen. 'Exploitanten kunnen de overstap 8 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 8