feature
James Cameron:
'Die maagdelijke, eerste
ervaring van het kijken
naar een grootse film.
Dat moet op een
groot doek.'
James Cameron.
Rings. Op dvd? Alleen als je het ook in
de bioscoop hebt gezien. Die maagde
lijke, eerste ervaring van het kijken
naar een grootse film. Dat moet op
een groot doek.'
De discussies over digital cinema
lopen al jaren. Discussies over
techniek, discussies over stan
daarden, discussies over de finan
ciering. Vindt u als filmmaker
eigenlijk niet dat de echte roll out
van digital cinema te lang op zich
heeft laten wachten?
'Vanuit de exploitant bekeken is dit
natuurlijk een revolutionair iets. Het is
een fundamentele verandering van
het medium waarmee wordt gewerkt.
Mensen zijn voorzichtig. Ze willen
hun vingers niet branden aan appara
tuur die niet goed genoeg is of die
snel weer vervangen moet worden.
Dat is nu wel opgelost. Men wil dat
alle apparaten kunnen communiceren
met alles en iedereen. Daar is aan
gewerkt. DCI zou slechts een jaar aan
het werk zijn. Die zijn er uiteindelijk
tweeënhalf jaar mee bezig geweest
voordat alles volledig was geratifi
ceerd en iedereen meedeed. Elk jaar
geeft men wereldwijd twee miljard
dollar uit aan prints die na enkele
weken weer worden weggegooid.
Vanaf het moment dat men erkende
dat filmvertoning anders kon met
digital cinema, was het slechts een
kwestie van een goed economisch
model: wie gaat wat betalen? Hoe
werkt het? Ik heb wel dertig model
len gezien. Nu
begint het einde-
lijk echt vorm te
krijgen.'
Het heeft dus
niet te lang
geduurd?
'Hoezo? Als je de
roll out binnen
nu en vijf jaar rea
liseert, pluk je
nog wel de vruch
ten van de kosten
besparing van die
twee miljard dol
lar. Als het nu nog
tien jaar gaat
duren, heb je twee systemen naast
elkaar werken. Dan wordt het proble
matischer. Na een veelbelovende
start is digital cinema eigenlijk
teruggevallen naar een soort nulpunt
omdat iedereen met de details bezig
was. Maar nu dat is gebeurd, gaat de
curve fors omhoog. Zeker in de
Verenigde Staten. De vraag is wat er
internationaal gaat gebeuren. Bij mijn
films komt tweederde van de
opbrengst uit de internationale
markt. Het kan zijn dat er eerst twee
a drie grote films in 3D moeten uit
komen in de Verenigde Staten voor
dat exploitanten internationaal ook
overstappen.'
Maar de discussie gaat erg over de
techniek en de kosten. Het lijkt
alsof het publiek wordt vergeten.
Met name de jongeren groeien nu
op in een snel veranderende
mediawereld waarin zij zelf bepa
len wanneer ze een film willen
kijken en via welk medium. Hoe
gedateerd is het bioscoopmodel,
waarin voorstellingen zijn vastge
legd op bepaalde tijdstippen?
'Ik kan mensen niet opleggen wat ze
moeten geloven. Ik weet alleen waar
ik in geloof. Ik geloof dat de cinema
experience niet en nooit zal verdwij
nen. Ze zeiden dat de bioscoop ook
dood was in de jaren vijftig toen tele
visie kwam. Maar dat was niet het
geval.Ten eerste heb je het sociale
aspect.Ten tweede is er de presenta
tie. Ten derde mensen willen nu een
maal hun huis uit om iets te doen. Als
ik een keuze had om speelfilms te
maken voor ipods
óf diepzee-expedi
ties uit te voeren,
dan ga ik terug
naar diepzee-expe
dities... Als het
gedrag van men
sen internationaal
verandert
waardoor er geen
ruimte meer is
voor bioscopen,
dan is het gewoon
afgelopen. Maar
wat doe je als
exploitant? Leg je
je daar dan bij
neer? Nee, natuur
lijk niet, je vecht. Of dit wordt het
laatste gevecht en je gaat glorieus ten
onder, of je vecht en wint! Maar per
soonlijk weet ik geen andere manier
dan vechten. Ik geef niet zo snel op,
zoals je misschien wel weet, hahaha.'
Als je als exploitant dan eenmaal
digital cinema hebt, sta je nog
voor de extra kosten van het kun
nen vertonen van 3D. De bios
coopconcerns staan al voor die
keuze, maar voor kleine exploi
tanten zal het helemaal niet een
voudig zijn om zo'n extra grote
investering te doen.
'Exploitanten kunnen de overstap
8 - HOLLAND FILM NIEUWS