feature 2
21
Hoe gaat het met het PAC-pro-
gramma van Pathé?
'Het loopt aardig. We hebben gezegd
dat we daar zeker vijf jaar in willen
stoppen. Het voordeel is dat we bijna
tegelijkertijd onze Pathé Unlimited-
kaart hebben geïntroduceerd. Mensen
die een abonnement hebben, gaan
gemakkelijker naar dat type films. De
gemiddelde leeftijd van de kaarthou
der is hoger dan iedereen denkt. Het
zit dichterbij de dertig dan bij de
twintig. We zien ook dat kaarthouders
vaker op donderdag komen. Daaruit
blijkt dat het de filmfreaks zijn, die
nieuwe films willen zien.'
Het bioscoopbezoek is dus veran
derd door de Unlimited-kaart?
'Zeker! Pashouders gaan gemiddeld
een keer per week, het hele jaar. Er
zijn niet veel mensen die zo vaak naar
de film gaan, zeker niet tussen de vijf
entwintig en dertig jaar. Het grote
voordeel is dat zij over films praten.
Zo komt de mond-tot-mondreclame
goed op gang.'
Pathé heeft signalen afgegeven dat
zij wel eens spoedig de digitale
arena zou kunnen gaan betreden.
Hoe staat het daarmee?
'Wij zijn er klaar voor. We doen dat
wel samen met onze Franse moeder
maatschappij. Het draait allemaal om
de afspraken met de distributeurs. Wat
wij willen is zekerheid, de garantie dat
we over digitale kopieën kunnen
beschikken. Wij praten met distribu
teurs wat wij moeten doen om er van
verzekerd te zijn dat we de kopieën
krijgen. Ik weet nog niet hoe wij digi
taal gaan uitrollen. Als we beginnen
met een projector in Pathé De Munt
schieten de distributeurs en wij er
niks mee op. Misschien moeten we
beginnen met tien projectoren ver
deeld over alle theaters, en dan de vol
gende tien.'
Welke rol is daarbij weggelegd
voor de intermediairs?
'De mogelijkheid dat wij met een faci
litair bedrijf als XDC of Arts Alliance
gaan werken bestaat wel, maar waar
om zouden wij dat doen? Wij kunnen
goedkoper geld lenen van onze aan
deelhouders, dan wat zij kunnen bie
den. Als wij onafhankelijke afspraken
kunnen maken met de belangrijke
distributeurs, dan gaan wij zelf appara
tuur inkopen, gaan wij zelf financie
ren, dan hebben wij geen intermediair
nodig. Het is wellicht een ander ver
haal daar waar het technische onder
steuning betreft op het gebied van de
digitale kopieën.'
In Tuschinski staat al wel een
digitale projector, die bovendien
3D kan afspelen.
'Die is niet bedoeld als eerste, echte
stap op het gebied van digitale cine
ma. Wij hebben afspraken gemaakt
met Gerben Kuipers (van CineMec in
Ede; red.) over evenementen. Hij heeft
110 ideeën wat je in een bioscoop
kunt doen. Een van de ideeën was om
in de zomer korte 3D-programma's te
draaien in Tuschinski. Dat kun je
inpassen in je programma. Maar wij
hadden geen digitale projector.
Dus heeft hij daarvoor gezorgd.
De kosten en opbrengsten delen we
met elkaar.'
3D is erg interessant, nietwaar?
'3D is nu heel anders dan we gewend
waren. We hebben net gehoord dat
DreamWorks alle toekomstige films in
3D wil maken. Vorig jaar vertelde
James Cameron een soortgelijk ver
haal. Zij denken met 3D partijen over
de streep te kunnen trekken om
digitaal te gaan. Er moet een situatie
ontstaan dat iedereen denkt het zich
niet langer te kunnen veroorloven
om niet mee te doen. Ik denk dat de
studio's op die manier met 3D gaan
spelen.'
Digitaal maakt in ieder geval leuke
dingen mogelijk.
'Het biedt inderdaad mogelijkheden.
Zo zullen we dit jaar een test doen
met live-uitzendingen vanuit The
Metropolitan Opera in New York.
Dat heeft niks met film te maken,
maar het biedt entertainment buitens
huis. Alternatieve content krijgt
volgens mij geen prominente plaats,
maar geeft wel een extra stimulans
aan bioscoopbezoek. Je zult ook zien
dat communicatie over de filmladder
live en interactief wordt. Dan hoef je
de film niet per se op donderdag uit
te brengen. Het brengt nu nogal wat
teweeg, als een distributeur besluit op
woensdag uit te gaan.'
Kan het ook betekenen dat Pathé
afspraken wil maken met distribu
teurs om films als eerste exclusief
te gaan vertonen?
'Het is soms leuk om een film exclu
sief eerder te kunnen aanbieden, maar
meestal lukt dat niet. De belangen van
de distributeurs liggen anders.
Maar als je het bijvoorbeeld kunt com
bineren met speciale arrangementen
gedurende een week in Tuschinski,
zodat het ook voor een distributeur
leuk is, dan kun je zoiets doen. Het zal
niet de norm worden. Ik geloof niet in
die vorm van exclusiviteit.'
Kijkend naar het grote plaatje.
Ben je positief over de algehele
stemming in de branche?
We lijken toch in een periode te
zitten waarin geldt: ieder voor
zich, God voor ons allen.
'Na slechte jaren was men bereid
samen te vechten. We hebben daar
ook de resultaten van gezien.
Maar de laatste jaren nemen exploitan
ten en distributeurs weer afstand van
elkaar. Het is ook niet eenvoudig, de
Nederlandse Mededingingsautoriteit
(NMa) kijkt immers mee. Wordt het
beter? Ik weet het niet. Wij willen in
ieder geval graag meehelpen om te
zorgen dat we weer vooruit gaan.'
Hoewel ik tijdens ons gesprek
diverse malen een glimlach op zijn
gezicht zie verschijnen, komt Lauge
Nielsen over het algemeen toch over
als een immer beheerste, misschien
ietwat koele verschijning. Is er nu
werkelijk niks waardoor hij met de
deuren gaat smijten? Of waar zijn
hart enorm van open gaat? Nielsen
lacht.'Ik zeg meestal niet zo veel.
Niet omdat ik dat niet zou willen,
maar dat is mijn natuur. Ik ben zeer
tevreden met wat ik doe en hoe ik
het doe. En als dingen minder prettig
verlopen, doe ik daar wat aan, achter
de schermen. Zodat het toch weer
goed komt.'
HOLLAND FILM NIEUWS