fAls je bioscoop loopt, m oet je dom zijn als je de
winst niet kunt vasthoud en9
Filmtheater
de nieuwe scène
in Venlo
Vervanging
Metro tienja-
rentraject
Etten-Leur krijgt
Cineservice
theaterpaspoort
in the picture
op locatie
Edwin en Hans Kluft, succesvolle biosc oopondernemers in Noord-Holland
Edwin Kluft runt, samen met zijn broer Hans, het succesvol
le Cineworld in Beverwijk. Vijf jaar na de start wordt de
bioscoop gecompleteerd met twee nieuwe zalen.
Filmvertoning blijft wat hen betreft de core business,
maar wel met een restaurant waar ze de beste saté uit de
regio serveren.
De opening van het nieuwe filmtheater
op 25 mei jongstleden.
Naam bioscoop:
Filmtheater de nieuwe scène
Plaats: Venlo
Aantal zalen: 2
Aantal stoelen: 91 en 81
Stoelenfabrikant: onbekend
Exploitant: stichting filmtheater de
nieuwe scène
Bedrijfsleider: Tejo Merkus
Aantal medewerkers: 2 betaalde mede
werkers, 1 vacature, 45 vrijwilligers
Open sinds: 25 mei 2007
Aantal verwachte bezoekers per jaar:
32.000 bezoekers binnen vijf jaar
Projector: Philips FP30
Formaat grootste doek: 6,20 meter
Kassasoftware: Aura
Merken bij het buffet: Brand bier
Bioscoopreclame: Nee
Bioscoop is onderscheidend omdat:
het dé plek in Venlo is om kwaliteitsfilm
te kijken
Website: v^ww.nieuwescene.nl
Reden voor theaterpaspoort:
De opening van het nieuwe filmtheater
op 25 mei jongstleden.
Door Lucia Alleman
Edwin en Hans Kluft zijn jonge ondernemers geworteld in het bioscoop
bedrijf. Vader Klaas Kluft ontvluchtte ooit een toekomst als boer door in
verschillende bioscopen in Noord-Kennemerland films te draaien.
In 1962 nam hij Cinema Marquette in Heemskerk over. Inmiddels is Kluft
senior met pensioen, maar komt nog graag kaartjes scheuren in Cineworld.
Moet je een geboren bioscoopmens zijn om je in de bioscoopwereld te
kunnen handhaven? Edwin Kluft: 'Om te beginnen is het erg duur om
een bioscoop over te nemen of te bouwen. Bovendien heeft het vak hele
specifieke eigenschappen. De programmering bijvoorbeeld. Er zijn exploi
tanten die bij God niet weten wat ze moeten draaien. Minerva boekt voor
ons. Zij zetten een grof raster neer. Vervolgens ga je het programma verfij
nen. Wij draaien zo'n zeventien titels per week.'
Drievoudige A-locatie
Kluft ziet de bioscoopwereld om hem heen veranderen. 'Toen ik als vijftien
jarige voor het eerst naar de contactdag in Cinema International ging, in
Amsterdam-Osdorp, was het bomvol. Daarna is de een na de ander gestopt.
Midden jaren '90 begonnen we na te denken over onze toekomst.
Toen gonsde het weer overal van de nieuwbouwplannen.
Het was duidelijk: als wij niet zouden investeren zou iemand anders dat
doen.' De keuze viel op Beverwijk. Kluft:'Qua inwoneraantal zijn Beverwijk
en Heemskerk even groot, maar Beverwijk is wat stadser met de Breestraat
als winkelpromenade.We hebben met gemeenteambtenaren verschillende
locaties bekeken. Aanvankelijk wilden ze ons op het Meerplein hebben
en daar een horecaplein van maken. Gelukkig hebben we dat niet gedaan,
want de horeca moet nu nóg komen.Toen zei een van die ambtenaren
doodleuk: het stationsplein zou wel kunnen. Wij dachten dat ze met dat
mooie plein vol groen en een fontein wel andere plannen zouden hebben.
De bus en trein stoppen hier voor de deur en de A9 loopt hier vlak achter.
Het is een drievoudige A-locatie.'
Veertig procent van het publiek van Cineworld komt uit Beverwijk en
zestig procent van daarbuiten. Edwin:'Ons publiek bestaat met name uit
gezinnen, uit de vinexwijken in de omgeving, en dertigplussers.
Bij actiefilms presteren wij minder, maar bij een film als Zwartboek zitten
wij boven het landelijk gemiddelde. We weigeren ook wel films, zoals Past
and Furious 2, want daar komt verkeerd publiek op af.'
Edwin Kluft. Foto Lucia Alleman.
Saté
Het restaurant zat aanvankelijk niet in de plannen. Edwin:'De gemeente wilde
geen grote, platte doos op deze markante plek. Dus moesten we stapelen.
Zo ontstond er ruimte op de begane grond waarvan we dachten: leuk voor
een cafeetje met een kleine keuken erbij voor een broodje en een sateetje.
Het eten sloeg aan, vooral de saté van slager Ridder. We serveren per dag
gemiddeld zo'n 90 couverts.'
De omzet komt voor ruim 25% uit het restaurant en voor 75% uit de bios
coop. Het restaurant wordt geleid door broer Hans. Edwin:'Een restaurant is
een heel aparte discipline. De mensen die hier eten, willen op tijd naar de
film. Daarvoor moet je meer en vooral ook goed opgeleid personeel hebben.
Persoonlijke aandacht is absoluut essentieel. Je kijkt of de presentatie klopt,
of je product goed is, zijn de borden niet te zwaar, de kosten niet te hoog.
Er zit heel veel aan vast. Als je het in de horeca niet goed doet, is je winst zo
de deur uit. Als je bioscoop een beetje loopt, moet je wel heel dom zijn als je
de winst niet kunt vasthouden.'
Edwin voelt er niet veel voor om het bedrijfsleven in huis te halen.'We heb
ben het wel gedaan hoor. Maar het is vooral heel lastig. Dan komen ze er op
Toen Metro in Heerhugowaard dertig jaar
geleden opende, was het een fenomenale
bioscoop. Met veel houtwerk, zitjes en een
open haard was het zo'n oergezellige ento
urage die bioscoopgangers uit de verre
omgeving trok. Het bericht dat de bioscoop
zou sluiten kwam dan ook als een schok.
Maar volgens Ralph Punt, eigenaar van
Metro, loopt het zon vaart niet.'We gaan
Metro niet van de ene op de andere dag slui
ten. Na dertig jaar is de bioscoop toe aan
vernieuwing. We wilden Metro graag uitbrei
den, maar de gemeente gaf er de voorkeur
aan naast ons een cultureel centrum te bou
wen. Nu zoeken we naar een andere locatie,
waar we naast een bioscoop veel horeca en
andere attracties kunnen neerzetten.
De ringweg rond Alkmaar lijkt ons prima.
Waar precies maakt ons niet uit. Het aanbod
van Heerhugowaard om op het nabijgelegen
bedrijvenpark Beveland te bouwen is zeker
interessant.' De firma Punt, van huis uit
projectontwikkelaar en bouwer, weet heel
goed dat een nieuwe bioscoop een tienja-
rentraject is.
Enkele nummers geleden zei René van Steen
nog geen haast te hebben met een bioscoop
in Etten-Leur. Nu heeft hij afgezien van deze
locatie. Carlo Lambregts van City in
Roosendaal en Cinemactueel in Bergen op
Zoom zag zijn kans schoon.'Ik zit bij
Jogchem's Theaters, dus hoorde ik het
nieuws al vrij snel. Voor mij is Etten-Leur
interessant omdat een bioscoop daar con
currentie betekent voor mijn theaters in
Roosendaal en Bergen op Zoom. Dan kun je
maar beter je eigen concurrentie zijn.' Om
de bioscoop onderscheidend te maken van
de theaters in de omgeving wordt het een
servicetheater. Vandaar de naam Cineservice.
In Etten-Leur is veel commotie ontstaan,
omdat de nieuwe bioscoop pal naast een
begraafplaats staat. Lambregts verwacht
echter geen uitstel meer. Er is geen gebruik
meer gemaakt van de bezwaarmogelijkhe-
den. Begin juni start de bouw, in februari
2008 is de ruwbouw klaar en op 1 juli ver
wacht Lambregts Cineservice te openen.
28 - HOLLAND FILM NIEUWS
HOLLAND FILM NIEUWS - 29