Precies op tijd
techniek
Digitaal vertoningsnetwerk CinemaNet van start
Witte rook bij CinemaNet nieuwe stijl. Na maanden van over
leg is de kogel door de kerk en zijn vijftien filmtheaters met
het bedrijf in zee gegaan om hun projectorpark op de inter
nationale standaard van 2K te digitaliseren.
Kerngetallen CinemaNet
17
Door Frank de Neeve
Niet met één grote knal zoals aanvan
kelijk de bedoeling was, maar met een
serie gecontroleerde kleinere knallen,
zo zou je het introductievuurwerk
van CinemaNet nieuwe stijl misschien
wel kunnen omschrijven. Aanvankelijk
wilde het bedrijf de hele arthousesec-
tor gezamenlijk digitaliseren, maar
zover is het niet gekomen. Toch is
men sinds begin december, na een
lange periode van gepraat en vergade
ren, een forse eerste stap verder met
de vijftien filmtheaters die de stap
naar 2K inmiddels maken. Eind janua
ri 2008 beslist een tweede groep of
ook zij zich zal aansluiten. Voor iedere
groep wordt een apart digitaliserings
traject ontwikkeld. Volgens Kees
Ryninks van CinemaNet wordt de
stap naar 2K precies op tijd gezet,
omdat hij verwacht dat in 2008 ook
een aantal bioscoopconcerns over zal
gaan.
De eerste groep omvat vier
Amsterdamse filmtheaters, Cinerama
Rotterdam en filmtheaters als
Fraterhuis Zwolle, Filmtheater
Hilversum en Filmhuis Bussum.
Hiermee zijn er zes nieuwe theaters
in het CinemaNet-circuit, dat nu 33
locaties - op 1.4K en op 2K - omvat.
In de nieuwe constructie kopen alle
deelnemers een aandeel in
CinemaNet Nederland NV, waarbij de
filmtheaters samen een stichting vor
men met een bestuur als toezichthou
der. Derden kunnen geen aandelen
kopen en er zijn dus geen investeer
ders. Achter CinemaNet staat alleen
een leasemaatschappij en eventuele
winst vloeit direct terug naar het
bedrijf of kan worden gebruikt om de
apparatuur sneller af te betalen.
Om de filmtheaters op het niveau van
2K te brengen worden zij uitgerust
met hardware van de huidige markt
leiders: een DCP-2000 server van
Doremi en de Christie 2000ZX pro
jector, die door twee onlangs aange
nomen CinemaNet-technici bij de the
aters worden geïnstalleerd.
De reden waarom de start-up fase van
CinemaNet beeft gekozen voor een digitale projector van Christie, te weten
de 2000ZX.
Filmtheaters en bioscopen:
Kosten per aandeel: 1.125 euro
Kosten apparatuur per zaal: 3.200
euro per jaar
Onderhoud: 950 euro per jaar
Netwerkcoördinatie: 800 euro per jaar
Distributeurs bij reguliere
distributie:
450 euro per print
Second run (vanaf week 3) 150 euro
per print met een totaalmaximum van
750 euro
Transport: 40 euro
Bij kleine releases van een a twee
prints: eenmalig 600 euro per print.
Encoderen wordt optioneel aangebo
den.
het vernieuwde CinemaNet zo veel
tijd in beslag nam, is volgens de orga
nisatie dat het om maatwerk gaat.
Daarbij eisten tijdens de overleg- en
voorlichtingsfase nog allerhande
zaken extra aandacht op. Zo werd er
aanvankelijk van uitgegaan dat de
distributeurs ook deel van het net
werk zouden gaan uitmaken, maar dat
is uiteindelijk niet gebeurd, onder
meer wegens het concurrentiebeding.
De uiteindelijke constructie voorziet
erin dat zij middels betaling van een
digitale printfee bijdragen aan de
financiering van de apparatuur.
Het nieuwe CinemaNet staat nu al
open voor reguliere bioscopen, hoe
wel nog onduidelijk is of de distribu
teurs in de commerciële sector wel
willen bijdragen aan de financiering
van het circuit. Zij wachten nog op
een deal met de studio's. Kees
Ryninks is er ondertussen van over
tuigd dat het model van het nieuwe
CinemaNet een goed model is voor
de gehele arthouse-sector. Hij is daar
om al in gesprek met partijen in het
buitenland, om het model wellicht te
kunnen exporteren.
HOLLAND FILM NIEUWS