Onderzoek biedt inzicht in waarde landelijke actie HFN Er bestond veelal de indruk van een aan zienlijke recette derving. Deze blijkt echter niet terecht te zijn. ED Een terugblik op de 2-voor-l -actie van 2007 In opdracht van NVB en NVF heeft de Stichting Filmonderzoek, net als in 2006, de landelijke 2-voor-l-actie van af gelopen jaar geëvalueerd. Doordat de definitieve uitkomsten om statistische redenen pas na afloop van het kalenderjaar te berekenen zijn, kunnen de voorlopige resultaten behoorlijk afwijken van de uiteindelijke. De laatstgenoemden zijn inmiddels verschenen in een omvangrijk evaluatierapport. Doordr.J.Ph. Wolff Tot twee jaar geleden vonden 2-voor-l-acties - inmiddels ook bekend als de AH Filmweken - altijd plaats in mei/juni. Door de moei lijkheden rondom The Da Vinci Code werd de actie in 2006 naar augustus/september verschoven. De resultaten waren van dien aard, dat de opdrachtgevers geen reden zagen om naar de oude periode terug te keren. De juistheid van die beslissing is in het rapport bevestigd. Gebleken is dat het bezoek in de speelweken 34 tot en met 37 een neergaande trend vertoonde, het geen een bezoekstimulerende actie rechtvaardigde. Extra bezoek Het doel van de 2-voor-l-actie is altijd geweest het trekken van ad ditioneel bezoek, en niet zozeer het genereren van extra bruto recette. Zoals blijkt uit de bedrijfsleidersen quête (als bijlage opgenomen in het rapport), bestond er veelal de indruk van een aanzienlijke recet tederving. Deze blijkt echter niet terecht te zijn. Anders dan de actie in 2005, had den de acties in 2006 en 2007 een in commercieel opzicht vrij zwakke programmering. Dat zij desondanks hoge bezoekersaantallen (van circa twee miljoen) hebben opgeleverd, wijst op zeer effectieve promotie campagnes: in 2007 werd het tot nu toe hoogste aandeel van de bezoekers met korting bereikt van ruim 59%. Bij de evaluatie van de actie in 2006 is er voor het eerst een publieksenquête gehouden. De opgedane ervaring maakte dat de enquête van 2007 kon worden verfijnd, hetgeen tot waardevolle informatie voor een optimale pro grammering tijdens de actie heeft geleid. Wat kassuccessen betreft, had de evaluatie van 2006 al aan getoond dat alleen de staart van hun roulement tijdens een actie veel extra bezoek oplevert (en dit vooral in de laatste actieweek). Het is dus aan te bevelen, blockbusters niet tijdens een actie te starten (zoals in 2006 met Zwartboek gebeurde). Voorts is gebleken dat de actie het succesvolst is onder inciden tele bezoekers die van familie- en kinderfilms houden, respectievelijk van romantiek en komedie, en dat zij het minst succesvol is onder zeer frequente bezoekers en liefhebbers van kunstzinnige films. De belangrijkste uitkomsten van de deskresearch zijn: bij een bezoek tijdens de actie van 2.022.000 waren er 1.196.000 bezoekers Samen naar de film (beeld The Kif e Runner). met korting (59,15%), hetgeen een extra bezoek van 805.000 personen heeft opgeleverd. Van het bezoek met korting is er volgens het rekenmodel 32,5% als zogenaamd kannibalisme te beschouwen, dat wil zeggen als bezoek dat er ook zon der kortingsactie zou zijn geweest. De publieksenquête heeft onder meer geresulteerd in de bevinding dat circa 44% van de bezoekers met korting uit 'kannibalen' bestond. Gebleken is, dat er vooral bij (zeer) frequente bezoekers veel kanni balisme voorkomt. Deze waren bij de enquête echter oververtegen woordigd. Anderzijds waren de begeleiders van filmbon-houders waarschijnlijk sterk ondervertegen woordigd. Het is aannemelijk dat er onder hen veel infrequente en zelfs niet-bezoekers waren. De discrepan tie van de twee kannibalisme-per- centages lijkt daarmee grotendeels te zijn verklaard. Voor het eerst is er bij de evaluatie ook veel aandacht besteed aan theorieën over bioscoopbezoek als vrijetijdsbesteding, die volgens de onderzoekers veel informatie bevatten over de essentie van de problematiek. Het omvangrijke evaluatierapport is te verkrijgen via NVB en NVF. Dr. J.Ph. Wolff is voorzitter van de Stichting Filmonderzoek. 'Never argue with the data.' (Jeffrey Garcia als Sheen in Jimmy Neutron)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 35