Kadir Selcuk trots op grand old lady
F
m
Op locatie
HFN
IN PICTURE
IN PICTURE/OP LOCATIE
'De grote
zaal van
The Movies
mag nooit
verloren
gaan/
HFN
The Movies: 'Een van de mooiste bioscopen van Nederland.'
The Movies is een van die weinige Amsterdamse biosco
pen die alle aanslagen op haar bestaan heeft weten af
te slaan. Sterker nog, sinds de jaren '70 is zij uitgegroeid
tot een tempel voor de cinematografie. In oktober vorig
jaar kreeg The Movies, een nieuwe eigenaar. Is deze
oude dame bij Kadir Selcuk in veilige handen?
Door Lucia Alleman
De Haarlemmerdijk is een drukke winkelstraat die vanaf
de Amsterdamse grachtengordel westwaarts richting
Haarlem loopt. Helemaal aan het eind zit opeens een
portiek dat je met affiches, foto's en recensies naar
binnen lokt. Natuurlijk geef je je aan die verleiding over
en je stapt de foyer binnen. In het duister ontwaar je de
rijke art-decoversieringen, de wankele kroegtafeltjes,
en de vooroorlogse lampjes en de vitrines met affiches
van filmklassiekers. Bij de kassa kun je het programma
bekijken, dat op een schoolbord met krijt is ingevuld. De
caissière schuift het kaartje naar je toe over een versleten
toonbankje. Hier ademt alles de atmosfeer van Film in de
meest zuivere vorm.
Ondernemer
Voor de vaste bezoekers is The Movies een oude ge
liefde. Dat is voor buitenstaanders misschien moeilijk voor
te stellen. Je kunt er bijvoorbeeld niet met de auto komen.
Sterker nog: je kunt je fiets amper kwijt voor de deur. En
zalen 2, 3 en 4 zijn kleine zaaltjes, met voor bioscoopbe
grippen kleine doeken. Maar je kunt er zo lekker met je
vrienden in sfeer blijven hangen en met een glas wijn erbij
de film en/of je leven ontleden.
De bioscoop is een erfstuk van Pieter Goedings, die haar
in 1971 van de sloophamer redde, en van Roeland Ker-
bosch, die haar de laatste decennia in bloei hield. Vorig
jaar is The Movies in handen gekomen van Kadir Selcuk,
die toen vooral bekend was als directeur en programmeur
van het Rotterdamse filmtheater Lantaren/Venster. Wat
bracht deze Rotterdammer er toe deze Amsterdamse
over te nemen? Kadir Selcuk: 'In Turkije was ik ook bios
coopondernemer. Mijn vader was veertig jaar lang actief
in de bioscoopbusiness. Eerst als producent van films, later
als filmdistributeur en bioscoopexploitant. Hij bezat bios
copen in onder andere Izmir, Antalya, Ankara en Istanbul.
Op mijn achttiende ben ik bij hem begonnen. Tien jaar
geleden ben ik getrouwd en naar Nederland gekomen,
omdat mijn vrouw hier gemakkelijker carrière kon maken.
En de bioscoopwereld is overal hetzelfde. Of dat nou in
Turkije is of hier. Ik heb nog altijd een bioscoop daar. Die
heb ik verhuurd en daar heb ik verder geen bemoeienis
mee. Ik ben dus altijd ondernemer geweest.'
ïmksonder-
Kadir Selcuk.
Foto Lucia
Allewan.
rechtsboven-
Lobby The
Movies.
Foto Roloff de
Jeu.
Via via hoorde Kadir dat Roeland Kerbosch de bioscoop
wilde verkopen. 'Er waren meerdere geïnteresseerden.
Sommigen waren alleen uit op het vastgoed, anderen
wilden alleen het restaurant. Tussen mij en Roeland klikte
het. The Movies vond ik altijd al een van de mooiste bios
copen van Nederland. De grote zaal van Tuschinski en
onze zaal 1 zijn de twee bioscoopzalen die nooit verloren
mogen gaan. Daar leeft de geschiedenis.' Wat is de
betrokkenheid van Converse Development Corporation?
Kadir: 'Ik was niet geïnteresseerd in het kopen van stenen.
Ik kende Koert Hans Smit. Converse heeft de stenen ge
kocht, ik de exploitatie van de bioscoop en het restaurant.'
Balkon
The Movies is gevestigd op de begane grond van vijf
panden. Het is dus een beetje kruip-door-sluip-door.
Wordt het niet eens tijd om de boel open te breken en
een paar grote zalen te bouwen? Kadir: 'Ik ben helemaal
niet geïnteresseerd in het bouwen van "dozen". Dan
maak je een popcombioscoop. Ons publiek komt voor
klein, vriendelijk en gezellig. Bovendien moet de voorge
vel van de gemeente blijven zoals hij is. Maar we gaan
wel verbouwen. In augustus wordt de oude keuken uit
het café gesloopt zodat er meer ruimte voor het publiek
komt. Later gaan we beginnen met de bouw
van zaal 5. Maar ik weet nog niet zeker of
het twee zalen boven elkaar worden of een
zaal met een balkon. Dan heb je 120 stoelen,
een mooi aantal voor een arthouse. En het
voordeel van een balkon is een groter doek.'
Inmiddels verandert het bioscooplandschap in
Amsterdam. In oost is Studio K erbij gekomen, in west zijn
bioscoopplannen bij De Hallen, Rialto in zuid is verbouwd
net als Het Ketelhuis in het nabijgelegen Westerpark. Vol
gend jaar gaat City van Pathé opnieuw open. En allemaal
voor 'de betere film'. Welke plek neemt The Movies straks
in? Kadir: 'De arthouses in Amsterdam zijn heel goed ver
deeld over de stad. Je hoeft niet ver te reizen. Maar de
komst van City en De Hallen betekent zeventien doeken
extra, op nog geen tien minuten fietsen van elkaar. De
Hallen is weliswaar veel meer dan een bioscoop alleen.
We zullen zien of dat een succes wordt.'
ov-chipkaart
De laatste maanden zie ik opeens blockbusters als India-
naJones, Sex and the City en Narnia op het programma
verschijnen. Dient zich hier een koerswijziging aan? Kadir:
'Narniah een kinderfilm, die draait bij ons alleen maar
in de matinee, Sex and the City\s echt een film voor het
publiek van The Movies, en daar hebben we ook gelijk in
gekregen. Heel veel vrouwen waren blij dat hij ook hier
draaide. Indiana Jones is inderdaad een heel commerci
ële film, maar dat was een moeilijke periode, twee weken
voor het EK voetbal, toen er weinig films uitkwamen. Die
hebben we vijf weken gedraaid en klaar. Maar over het
algemeen hebben we voor 60 procent Europees product,
dus geen nieuwe koers.'
Maar u moet wel jaarlijks 350.000 euro aan huur bij
elkaar verdienen. Kadir: 'Dat bedrag heeft in de krant
gestaan, maar klopt niet. Het is 250.000 euro En inder
daad als The Movies in een jaar 30.000 mensen minder
trekt, dan hebben
we een probleem.
Dit is heel anders
dan Lantaren/
Venster, wat een
gesubsidieerd
theater is. Dit is
mijn eigen tent.'
The Movies heeft
een flinke schare
vaste klanten.
Denkt u als een
echte bioscoop
ondernemer aan een loyaliteitsprogramma?
'We hebben onze eigen tienrittenkaart. Maar
de studenten van Kriterion zijn bezig om
een kaart te ontwikkelen, waarbij je korting
krijgt op alle arthousetheaters in Amsterdam,
een soort ov-chipkaart voor de film, met een
aparte website in samenwerking met Het
Parool. Dat is veelbelovend.'
Als programmeur wil Kadir natuurlijk ook zijn
stempel zetten op The Movies. In oktober
tijdens de flamencobiënnale vertoont hij niet
alleen flamencofilms, maar zullen ook flamen
cogitaristen live optreden.
Juridisch steekspel in Beverwijk
Ruim een jaar geleden kondigde Edwin Kluft van Cine-
world in Beverwijk de bouw aan van zaal 6 en 7. Nu
is er nog niets gebeurd. De verklaring: de verbouwing
is doorkruist door de ambitieuze bouwplannen van de
gemeente Beverwijk. B en W willen het plein 'revita
liseren' en dat betekent ook een nieuw stadhuis. Ste
denbouwkundige Ashok Balotra maakte een voorlopig
ontwerp. Onder-
deel daarvan is
dat de rijweg
wordt omgeleid
en vlak ach
ter Cineworld
gaat lopen. De
gevolgen zijn
ingrijpend. De
voorkant wordt
opeens achterkant. De bioscoop krijgt dan een nieuwe
entree. Bovendien verliest het de veelgebruikte kiss-
and-ride-voorziening. Nu loopt de geplande nieuwe
weg over het grondgebied van Cineworld, een sterke
troef in handen van de bioscoopondernemer. Beide
partijen maken zich op voor een juridisch steekspel.
Parkeerfonds doorkruist nieuwbouw Apeldoorn
Een van de discussiepunten in Beverwijk is de gevraagde
bijdrage in het parkeerfonds van 1,2 miljoen euro voor
60 parkeerplaatsen. In Apeldoorn speelt een soortge
lijke kwestie. De gemeente verlangt van JT Bioscopen
bijna 1,1 miljoen euro voor het parkeerfonds. JT wil het
voormalige Tivoli afbreken en er nieuwbouw neerzet
ten, met in totaal vijf zalen en ruim 1.200 stoelen. Apel
doorn legt de verantwoordelijkheid voor de extra par-
keerbehoefte bij de ondernemer. Mevrouw Hofmeijer
van de gemeente: 'Zoals in bijna elke gemeente kan de
ondernemer de kosten voor extra parkeergelegenheid
afkopen. Apeldoorn volgt daarbij de richtlijnen van het
CROW (het landelijk kennisplatform voor infrastructuur,
verkeer, vervoer en openbare ruimte; red.) en rekent
twaalfduizend euro per parkeerplek. Het parkeerfonds
is een gelabeld fonds, en wordt gebruikt om de par-
keercapaciteit in de stad op peil te houden.'
De onderhandelingen tussen de gemeente en JT lij
ken in een padstelling te zijn geraakt. Het personeel
beklaagt zich in De Stentor ondertussen openlijk over
de schamele toestand van de oude bioscoop. Geen
kwestie van muiterij. Berend Jan de Wilde van JT Bios
copen zegt de pers gezocht te hebben om het publiek
te informeren.
In Amsterdam gingen in 2007 3,2 miljoen mensen naar de film
(Harold Ramis als Dr. Egon Spengler i