Drie Pathé-musketiers aan het woord Op locatie HFN IN THE PICTURE IN THE PICTURE/OP LOCATIE De bioscoop hoog in de breinladder plaatsen Het werd nog niet eerder vertoond in In the Picture: drie theatermanagers tegelijk aan het woord. Rafe Aarents managet al ruim vijfjaar theaters voor Pathé, tegen woordig het nieuwe Pathé Spuimarkt. Rob van de Meer en Bram van den Broek zijn nieuw in de bioscoopwe reld en runnen de Rotterdamse theaters van Pathé. Op Prinsjesdag spraken wij over hun pre-Pathé-leven, de Pathé-stijl en de plek van de bioscoop in de entertain- mentbranche. Rob van de Meer: 'Bij de bouwmarkt is het net als in de bioscoop: er komen mensen die gehol pen willen worden/ HFN EQ Door Lucia Alleman Het grote verschil met de meeste zelfstandige bioscoopon dernemers is dat Rafe, Bram en Rob een verleden hebben buiten de bioscoop. Rafe Aarents kreeg zijn opleiding aan de hogere hotelschool en werkte bij Albert Heijn en het Kurhaus voordat hij van Pathé De Kuip in Rotterdam de drukst bezochte bioscoop van Nederland maakte. De su permarkt en het restaurant ziet hij niet als wezenlijk anders dan de bioscoop. Rafe: 'Of je nu een bief stukje serveert in een leuke ambiance of datje in een leuke bioscoop een film serveert, dat is allemaal eender. Het product dienstver lening, gastvrijheid en entertainment is allemaal hetzelfde.' Via Free Record Shop, de Nederlandse introductie van Toys 'R' Us en het vestingmanagement bij grote Karwei en Gamma-bouwmarkten kwam Rob van de Meer bij het Rotterdamse Pathé Schouwburgplein terecht. De bouw markt lijkt wel heel ver van de bioscoop af te liggen. Rob: 'Ik heb helemaal geen verstand van bouwmarktproducten. Het gaat erom datje met mensen om kunt gaan, datje mensen kunt motiveren. En net als in de bioscoop komen er mensen die geholpen willen worden. Het laatste jaar ben ik vooral bezig geweest het personeel van Karwei te trai nen in klantgerichtheid. Je moet schoonmaken en vakken vullen, maar uiteindelijk gaat het om je bezoekers.' Bram van den Broek komt bij een evenementenbureau vandaan, waar hij onder meer personeelsfeesten, partijbij eenkomsten en bedrijfsfilms produceerde. Via een groot cateringbedrijf raakte hij verzeild bij ING. Maar dat was niet zijn cJ: Nu is hij terug in de vrijetijdsbranche. Het eten en drinken 'ijven zijn aandacht houden. Bram: 'Wij gaan nog meer de food and beverage afstemmen op onze doelgroepen. We hebben daar in Pathé De Kuip de ruimte Rot van de Meer, Bram van den Broek en Rafe Aarents. Foto Lucia Alleman. en fauteuiHjes die op eierdoppen lijken. De grote zaal ligt dertig meter boven straatniveau. Hier heb je een fantas tisch uitzicht op Den Haag. Maar Rafe is nog niet helemaal tevreden. Er hangen bijvoorbeeld nog geen displays met de aanvangstijden boven de zaaldeuren. Hoe onderhouden jullie de Pathé-stijl? Bram: 'We hebben maandelijks een meeting met de twaalf theatermanagers. Daar passeren de disciplines van het hoofdkantoor de revue, marketing, food and beverage, programmering, wat doen zij voor ons en wat doen wij voor hen. Samen probeer je daar zo succesvol mogelijk in te zijn.' Rob: 'We zitten niet allemaal op ons eigen eilandje. We bellen, mailen en sms'en elkaar regelmatig. Het is een soort kruisbestuiving. Bram en ik profileren ons als de Rot terdamse Pathé. Hij doet De Kuip en ik Schouwburgplein, maar onze managers moeten over en weer inzetbaar zijn.' Breinladder Waar staat de bioscoop ten opzichte van andere vormen van entertainment? Bram: 'Het gaat niet alleen om enter tainment. IKEA is voor ons net zo'n grote concurrent. Het is de uitdaging om de bioscoop hoog in de breinladder te plaatsen, dat is Nederlands voor top of mind.' Rafe: 'Als je kijkt naar andere uitgaansvormen, zoals een avondje Joop van den Ende, dan is de bioscoop nog altijd heel betaalbaar. Maar toch, voor die 9,50 euro moetje wel iets extra's bieden, bijvoorbeeld een leuke meid die je begroet en een praatje met je maakt.' Leuke meid? Ik stuitte bene den op drie automaten. Rafe: 'Ze staat er wel hoor. Maar je moet bedenken dat we veel jongeren trekken, die zo'n automaat juist heel prettig vinden. Dat maakt hun avondje Kruisbestuiving Pathé Spuimarkt is een theater op een toplocatie in de typische Pathé-stijl. Als je met de roltrap tien meter opgestegen bent kom je een waar Pathé-walhalla binnen. De eigele vloer glimt je tegemoet, zuilen zijn beschilderd met uitroeptekens en je kunt plaatsnemen op barkrukken uit veel sneller.' Rob: 'Er zijn mensen die speciaal naar Pathé De Kuip komen vanwege de snoepstraat. Hun kin deren vinden het geweldig om zelf die snoepjes te mogen pakken.' Bram: 'Wij hebben te maken met heel verschil lende doelgroepen. Deze week was ik bij Bienvenue chez les ch'tis, echt een hele leuke film, en ik was zo'n beetje de jongste in de zaal. Maar die zat wel helemaal vol.' Rafe: 'Door een paar zitjes te creëren en wat ouder personeel in te zetten, maak je de bioscoop ook aantrekkelijk voor ou dere bezoekers. Je personeel moet een afspiegeling zijn van je publiek. Je kunt ook je assortiment er op aanpassen met prosecco en een nootje.' Bram: 'Als McDonald's zich profileert met gezonde voeding, dan zullen wij daar ook iets mee moeten doen. In de snoepstraat hebben we nu wortelbolletjes en appelsnacks.' Rafe: 'Vergeet niet dat Pathé al jaren de meest gezonde snack verkoopt: zoute popcorn. Dat is nul calorieën, vezelrijk en zelfs geschikt voor mensen op een glutendieet!' Petticoat Waar gaan de drie managers het komend jaar aan wer ken? Rob: 'Schouwburgplein is in Rotterdam het uitgaans- theater. We zijn met de gemeente bezig het aanzien van het plein te verbeteren. We hebben op zaterdag de nacht voorstelling weer teruggebracht en met de digitale projec tie gaan we meer evenementen organiseren. Binnenkort hebben we bijvoorbeeld een GVecwe-avond, waarbij het personeel rondloopt met vetkuiven en petticoats. Ik ook. Laatst hadden we de meezingversie van Mamma MiaL Ik ging op het podium staan en jutte die zaal op. Dan is het een groot feest.' De Kuip is met 1,4 miljoen bezoekers de meest succesvolle bioscoop van Nederland. Bram ligt niet wakker van die verantwoordelijkheid. 'De Kuip ligt strategisch erg handig met alle Drechtsteden in de buurt waar geen noemens waardige bioscopen zijn. Daar komt voorlopig geen verandering in want wie durft dat aan? En met veertien zalen kunnen we een heel breed publiek bedienen. We programmeren niet alleen main- stream, maar ook lichte arthousefilms en Turkse en Bollywoodf ilms. Daar voor moeten we wel de doelgroepen opzoeken. Dat is de uitdaging van de theatermanager. Je moet de lokale radio inschakelen en de speciale evenementen afgaan.' Rafe is nog bezig zijn team te kne den. 'Ik heb daarvoor twee managers uit Rotterdam meegenomen plus Elly van Maasdam-Van Berkel die haar kassa-ervaring heel leuk kan overbren gen. In Den Haag hebben we ook Pa thé Scheveningen en Pathé Buitenhof. Daartussen moet Pathé Spuimarkt zijn plek echt nog veroveren.' Nieuwe bioscoop voor Emmeloord Op 10 september ging de bouw van start van het nieu we Movieskoop-theater in Emmeloord. De bioscoop is een onderdeel van een grootscheepse make-over van de binnenstad. Projectontwikkelaar Provast koos voor het architectenduo Meyer en Van Schooten, bekend van 'de schoen', het ING-hoofdkantoor aan de Amster damse AIO. Franke Witteveen heeft prettig overleg gehad met de architecten. Uiteindelijk koos hij voor drie servicezalen, omdat hij daar in Hardenberg veel succes mee heeft. Aparte feature: twee zalen hebben uitzicht op de omgeving. Tot het filmdoek zakt. Witte veen hoopt in juli 2009 de eerste film te kunnen starten (beeld architect Meyer van Schooten). weer open René van Steen was altijd zo trots op zijn theater in Terneuzen. Maar toch ging het mis. De Zeeuwen en de Amsterdammer lust ten elkaar niet. Op 4 s tember sloot de tent. P jectontwikkelaar en mede-ei moet een oplossing bedenken. Maar hij wil geen bios coopexploitant worden. Interim-manager Sander Hen- drix is nu bezig om samen met bedrijfsleider Dick de Graaf en andere overgebleven crewleden een nieuw team samen te stellen. De bevolking van Terneuzen is gevraagd een nieuwe naam voor het theater te bedenken. Naar verwachting gaat de bioscoop eind oktober weer open. Het Japanse restaurant komt niet terug. Daarvoor in de plaats komt waarschijnlijk een kwaliteitscafetaria naar het concept van Eetplezier. B In Rotterdam gingen in 2007 bijna 2,3 miljoen mensen naar de film, in Den Haag waren dat er bijna 1,4. 'All for one. And more for me.' (Tim Curry als kardinaal Richelieu in The Three Musketeers)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 11