Vuurwerk rond Vuurkoraal r COLUMN HFN 'Ook de Neder landse filmwereld lijkt enigszins opeen dierentuin' Hans Pos Er is een zeer gerenommeerde filmproducent die op een gegeven moment de Nederlandse filmwereld heeft verruild voor het directeurschap van Artis. Dat is niet zo'n spectaculaire en ingrijpende overgang als menigeen zou vermoeden, want ook de Nederlandse filmwereld lijkt enigszins op een dierentuin. Het wemelt er van de gekooide talenten en uitstervende rassen, er zijn brulapen, papegaaien, olifanten, reptielen, nacht dieren, en obscure insectachtige wezens. Vul het plaatje zelf maar in. Wanneer je zelf zo'n twintig jaar in die wonderlijke wereld van glitter, glamour, sterren en René Mioch rondwandelt - soms als ongewenste vreemdeling, soms als bewierookt burger - dan doemt op een gegeven moment de vraag op of er misschien niet ook een an dere wereld bestaat, waarin veel minder de waan van de dag heerst, waar respect en collegialiteit vanzelf sprekend zijn, en erkenning net zo onbelangrijk is als miskenning. Dat nu, is een illusie. Empirisch onderzoek leidt tot de onthutsende conclusie dat al die andere wereldjes even zeer een vrolijke jungle zijn, waarin men zich rondslin gert langs vergelijkbare lianen van 'guts' en 'glory'. Het was in dat opzicht dan ook helemaal geen toeval dat onlangs het boek Vuurkoraal, de debuutroman van Telegraaf-journaliste Annet de Jong, als een komeet terechtkwam in de immer rimpelloze Shooting Star vijver. Vuurkoraal \s niet een literair meesterwerk in de categorie zoals alleen auteurs van het eenzaam hoge kaliber van Leon de Winter of Jessica Durlacher kunnen schrijven, die pretentie heeft het boek gelukkig ook helemaal niet. Het is wel een leuke, spannende, visueel sterke, lekker weglezende thriller, met een slim plot en een verrassende ontknoping. Een boek dat in al zijn fris heid schreeuwt om verfilming. Er zijn vermaarde regis seurs die roepen dat je een beeldend geschreven boek vooral niet moet verfilmen, andere zelfs nog meer ver maarde regisseurs dwepen daar juist mee. De Shooting Stars werden vooral geprikkeld door het gegeven dat het boek vooral gaat over het actuele fenomeen van de 'journalistieke hype'. Een sociaal cultureel fenomeen dat, gevoed door waan en willekeur, soms in staat is om de hele wereld in een ijzeren greep te houden. Vuurkoraal heeft weliswaar raakvlakken met een zaak als die van Natalee Holloway, maar is gelukkig origineel genoeg om daarvan op een heel intrigerende eigen manier af te durven wijken. Het is in alle opzichten een verhaal met een internationale zeggingskracht. Dat bleek wel toen ik enige tijd geleden in New York was om daar het emotionele afscheid van de New York Yankees in hun af te breken stadion bij te wonen. 'God 'Perhaps l'll.make you disappear.' (Edwart Norton in The Illusionist Foto Tanja van Rooc/en. bless America... In de Trade Papers stond al plompver loren dat de Natalee Holloway-zaak verfilmd zou gaan worden door een Nederlandse producent. Misschien is die kort door de bocht conclusie van de Trade Papers wel te danken of te wijten aan Peter R. de Vries, die immers het fenomeen Natalee Holloway op onnavolg bare manier heeft uitgemolken, varend op de woeste golven van de journalistieke hype, en daarvoor zelfs beloond is met een tv-Oscar: een Emmy Award. Maar ik zal het wel uit m'n hoofd laten om Peter R. de Vries in het openbaar af te vallen, alleen al vanwege het feit dat hij, net als ik, een hartstochtelijk supporter is van Ajax. Het verbaasde mij ook totaal niet dat hij zichzelf zeer geschikt achtte om algemeen directeur van Ajax te worden. Dat schept een band. Toen ik dat hoorde, ben ik natuurlijk ook zelf meteen in de pen geklommen om een sollicitatiebrief te schrijven. 'Mijn naam is Hans Pos, ik ben afgestudeerd jurist, filmmaker en bezoek sinds 1966 vrijwel wekelijks alle thuiswedstrijden van Ajax. Ik heb veel verstand van het spelletje en heb in de filmwereld geleerd hoe het is om Tarzan te moeten spelen in een sympathieke jungle.' Ik heb nog geen antwoord gekregen, maar wees niet verbaasd wanneer dit misschien wel mijn laatste column is, omdat ik ofwel bezig ben met de verfilming van Blood Coralen mijn avonturen verder vervolg in Hol lywood, of omdat ik algemeen directeur van Ajax ben geworden.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 23