Rialto gaat op de dvd-tour ONEMA MALAYSIAN B™ SSSSÏÏ CINEMA HEW MAUt?Sf IN Eli A 2008RIALT0 CINt-V^ Piek 'n' mix 13 MARKETING HFN De ideële investeringen van filmtheater Rialto Maakt Rialto met een eigen dvd-label een opmerkelijke zijstap? Niet in de wereld van Rialto Wereld, waarin voortdurend nieuwe manieren worden gezocht om een breder publiek te vinden voor wereldcinema. AMSTERDAM De dvd's zijn eigen lijk een fair trade product, aangezien het me rendeel van de opbrengst recht streeks naar de makers gaat/ Door Roloff de Jeu Directeur Raymond Walravens en hoofd programma Anke van Diejen zijn er nuchter over. Het is een logische uitbreiding van veel van Rialto's activiteiten rondom de vertoningen van niet-westerse artistieke films. De dvd-releases zijn onderdeel van het New Malaysian Cinema Fes tival, dat in november gehouden wordt. Jaarlijks wordt de aandacht gevestigd op nieuwe filmmakers uit een specifiek filmland, dit keer dus Maleisië. Om enkele van de films en hun makers buiten het festival circuit meer aandacht te geven, zullen twee titels uit het festival als Rialto Wereld-dvd verschijnen. In een mooie verpakking en met een boekje in Engels en Nederlands vol informatie over de maker, de film en het filmland. Het filmtheater en haar partners Moskwood Media en NPS We reldcinema zorgen allen voor een brede verspreiding van het label. Zo zullen de dvd's te krijgen zijn in de bekende zaken als Free Record Shop, vanLeest en Plato, maar ook via de webshops van zowel Rialto als Moskwood Media. Daarnaast zal de NPS de films voor en na het festival uitzenden. Zitten die gelijktijdige releases elkaar niet in de weg? Anke van Diejen ziet het tegenovergestelde: 'Naar gespecialiseerde films ontstaat meer vraag als ze zijn uit gezonden. Bovendien bereik je met televisie een veel breder publiek dan met een festival.' Fair trade De Rialto Wereld-dvd's zijn eigenlijk een fair trade product, aangezien het merendeel van de opbrengst rechtstreeks naar de makers gaat, die zelf maar weinig middelen hebben om hun films te kunnen maken. 'Wij hoeven en zul len er niets mee verdienen', bekent Walravens. 'Als de filmmakers op deze manier meer aandacht krijgen, zijn we in onze missie geslaagd. En als we dan weer films van de makers in de reguliere programmering vertonen en de zaal vol zit, zullen we er ook bij de kassa de vruchten van plukken.' Een nogal omslachtige financi ële investering, maar het moge duidelijk zijn dat Rialto's investerin gen veel meer op het ideële vlak liggen. Huiskamercinema in City Utrecht De jonge interieurarchitect Jeroen Brinkers heeft onlangs de aanmoe digingsprijs 2008 van de Bond van Nederlandse Interieurarchitecten gewonnen. En wel met het concept (ma voor het City Theater in Utr plannen voor v oude bioscoop? Nee, de voorma lige student van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht heeft helemaal op eigen houtje aan zijn afstudeerproject gewerkt. De bijna verdwenen charme van de nieuwe zakelijkheidsarchitectuur van het gebouw uit 1936 inspireerde hem. Voor zijn ontwerp sloopte Brinkers als het ware het hele binnenwerk uit het gebouw en schoof er vervolgens negen zaaltjes in, met acht tot twaalf stoelen, huiskamer- bioscoopjes. Brinkers ziet het als tegenhanger van de megacom- plexen. Een ander aardig aspect van het ontwerp is de openheid van de zalen naar de foyer toe. De glazen wanden zijn bedekt met een soort folie waardoor de zalen als een soort lichtboxen werken. Terwijl je zit te dineren in de foyer zie je de schimmen opdoemen van de films die je straks gaat zien. Wilt u meer weten over het concept City Cinema Livingroom, kijk dan op www.jmbrinkers.nl. 'I had enough charity to last a lifetime.' (Mary in An'ofher Cinderella Story)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 28